Page 1 of 1

Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sat Nov 19, 2011 12:16 pm
by ErikssonM
Hej! Idag så är de tänkt att ja ska plocka ur motorn ur amazonen, och ja tänkte fråga er vart de är bäst att lyfta i motorn? Ska lyfta ur motor + växellåda i ett paket:)

Mvh Matte

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sat Nov 19, 2011 1:33 pm
by Arne
Snabbast går det att dela motorn från sprängkåpan om du menar en B18/B20 motor.

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sat Nov 19, 2011 2:55 pm
by ErikssonM
Arne wrote:Snabbast går det att dela motorn från sprängkåpan om du menar en B18/B20 motor.
De kanske de är, men ja ska lyfta ur med växellåda och vill veta vart som är bäst att lyfta

mvh

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sat Nov 19, 2011 3:33 pm
by Hasse63
Bäst är om man har ett speciellt verktyg där lyftpunkten är justerbart för man vill kunna justera lyftpunkten, speciellt då man lyfter i motor och låda.

Funkar också att ta ett stadigt rep och binda runt fyrans avgasgrenrör och fram brukar jag skruva fast ett egenhändigt lyftfäste i toppen. På repet har jag sen knutit en öggla längst bak och en lite längre fram.

Finns lyftögglor på vissa motorer, hade sånna på min "nymotor" dessa är fastskruvade i grenröret.

En garagedomkraft funkar bra att ha vxl. vilad på medan man lyfter fram och ur packetet... även i.

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sat Nov 19, 2011 11:11 pm
by ErikssonM
Hasse63 wrote:Bäst är om man har ett speciellt verktyg där lyftpunkten är justerbart för man vill kunna justera lyftpunkten, speciellt då man lyfter i motor och låda.

Funkar också att ta ett stadigt rep och binda runt fyrans avgasgrenrör och fram brukar jag skruva fast ett egenhändigt lyftfäste i toppen. På repet har jag sen knutit en öggla längst bak och en lite längre fram.

Finns lyftögglor på vissa motorer, hade sånna på min "nymotor" dessa är fastskruvade i grenröret.

En garagedomkraft funkar bra att ha vxl. vilad på medan man lyfter fram och ur packetet... även i.
Okej tack hasse! De var denna info ja ville ha :)
Men jag tänkte, går de inte lyfta i själva motorfästena med 2 stropper (kraftiga) och sen när man tar ut motorn styra me en liten domkraft under växellådan ? Aldrig gjort ett motorlyft förut så tar gärna emot så mycket tips som möjligt.

Mvh

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sat Nov 19, 2011 11:46 pm
by Hasse63
Nja... motorn kantrar lätt så stroppa hellre högt.

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sun Nov 20, 2011 12:21 am
by Gunnar S
Att lyfta i motorfästena (kuddarna) kan nog bli lite vanskligt - läs spännande.
Det gäller att koppla alltsammans så att man inte rubbar jämnvikten och hela apparaten snurrar runt och blir hängande uppochner.
Ta du och följ Hasses tips. Motorlyftverktyget ser ut så här.
Image

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sun Nov 20, 2011 11:37 am
by ErikssonM
Gunnar S wrote:Att lyfta i motorfästena (kuddarna) kan nog bli lite vanskligt - läs spännande.
Det gäller att koppla alltsammans så att man inte rubbar jämnvikten och hela apparaten snurrar runt och blir hängande uppochner.
Ta du och följ Hasses tips. Motorlyftverktyget ser ut så här.
Image
Jag har inget sådant verktyg... Är studerande och har inte pengar att lägga på ett verktyg ja kommer använda 2 gånger, tyvärr.

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sun Nov 20, 2011 11:51 am
by Kilafors
Vill man inte krångla så mycket. Det Fungerar utmärkt med en stropp som fästes runt oljefiltret i ena änden och runt bensinpumpen andra änden ( det blir diagonalt).Se bara till att stoppen sitter längst in mot blocket på bägge sidorna.
Sedan tar man en kätting eller stropp och fäster mitt på den stropp som sitter monterad på motorn och lyfter ur.
Det går bra att lyfta ut både motor och växellåda samtidigt.

Det finns en möjlighet att jag föklarar dåligt.

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sun Nov 20, 2011 2:25 pm
by John
jag lyfte ur min motor så här dock tog jag bara ur motorn

Image
//John

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sun Nov 20, 2011 2:50 pm
by ErikssonM
Den är nu ur Image :)

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Sun Nov 20, 2011 4:48 pm
by QV
ballansblocket som visas på bilderna är prisvärt och kostar runt 200 :-

minskar risken för repor och bulor i karossen vid både i och urtagning.

/Janne

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Tue Jan 03, 2012 6:26 pm
by daniel_sandberg
Vad bekymrad och missnöjd "gubben" höger i bild ser ut att vara.

Fantiserar ihop en bildtext om att farsan i huset tänker: Åh nej inte lyfta ur motorn nu också. Varför ska grabben hålla på med såna här gamla maskiner när det finns så mycket roligare saker att göra.

:P

Re: Motorlyftnings Tips, hjälp

Posted: Tue Jan 03, 2012 6:49 pm
by Denwil
Va det inte någon på forumet här som hissade hela karossen? Skönt att det löste sig med bra utrustning och att du nu får göra iordning den.