Page 1 of 1

Fråga om D-kam

Posted: Tue Nov 22, 2011 2:17 pm
by Dyngklumpen
Ser ni kunniga något problem med att stoppa i en ny D-kam + nya lyftare i en övrigt original B18?

ska ventilspelet vara samma som original eller skiljer det sig på olika kamtyper?

Re: Fråga om D-kam

Posted: Tue Nov 22, 2011 3:02 pm
by Amazonsport
Funkar hur fint som helst.. Ja samma ventilspel som till A-kam.

Re: Fråga om D-kam

Posted: Wed Nov 23, 2011 9:02 am
by Blomquist
D-kammen är dock tänkt till en bil med annan förgasarbestyckning
och högra komp så om du skall ha det hela optimerat
så bör du tänka på detta också.
Exakt hur en B18-motor uppför sig med endast D-kam och resten
i standardutförande kan jag dock inte svara på eftersom
jag inte har provat. Men "klockrent" blir det nog inte.

Re: Fråga om D-kam

Posted: Wed Nov 23, 2011 12:01 pm
by Gunnar S
Det är nog en tanke bakom det där med bestyckningen.
Jag har själv stått och lyssnat på en B18 A som fått dubbla SU monterade.
Den lät inte heller som om den trivdes. Undrar lite över förbrukningen också.
Så man bör nog tänka både en och två gånger innan man micklar på måfå med gasare och kamaxlar.

Re: Fråga om D-kam

Posted: Wed Nov 23, 2011 4:04 pm
by Amazonsport
Jag har kört ett par originalmotorer med dubbla su, det funkar hur fint som helst. Och bränsleförbrukningen beror ju på förgasarnas kondition o inställning.

Sen ang. D-kam i original motor förövrigt så kan ju nämnas att de B20 som hade problem med att A-kammen gick ner sig t.ex. 1970, fick ju iaf vissa av dom en ny D-kam på garantin av Volvo. Jag har en sån motor som är riktigt råstark tillsammans med en Stroemberg förgasare. Den har rullat mindre än 20000 mil och har aldrig skruvats med sen Volvo bytte kammen 1971.

Förövrigt: Vem minns en fegis, man måste våga prova! :D

Re: Fråga om D-kam

Posted: Thu Nov 24, 2011 7:16 am
by Hasse63
På min första Amazon som det för övrigt finns bilder på så lät jag renovera motorn. Köpte en delvis komplett renoveringssats, vad som exakt saknades/följde med minns jag inte men med följde just en D-kam. Blocket honades och toppen fick inslipade ventiler och allt sattes ihop medan jag så ofta jag kunde/vågade såg på medan eleverna på Bilmek fixade min motor. En Stromberg användes och jag minns som igår vad fint motorn gick, så lugnt och jämt och fint. :D Då jag några mmånader senare satte dit en DCD 36/36 så blev det stor skillnad... Plötsligt började man gasa och köra ifrån andra :twisted:

Så... Det funkar med att bara ha D-kam i en för övrigt originalmotor. och skulle man vilja i framtiden sätta dit dubbla SU så blir det stor skillnad.

Re: Fråga om D-kam

Posted: Thu Nov 24, 2011 12:55 pm
by Rolf
Tillåt mig att hoppa in:

Så om man vill ha D kammen optimerad, vad för bestyckning behövs?

Komp? Dubbla SU? 2 tums avgas? Extraktorgrenrör?

Är D kammen fortfarande den bästa lösningen för en bruksbil på budget eller finns det mer "sofistikerade" kammar idag som är "bättre" ?

Bara namnet D-kam har ju nostalgi i sig :D

Re: Fråga om D-kam

Posted: Thu Nov 24, 2011 1:33 pm
by Hasse63
Jag tycker dubbla SU är att föredra jämfört med DCD, de är snygga och har ett skönt ljud, upplevde även att de har bättre gassvar än en ful DCD. Nålar finns det massor av och vilken man vill ha är upp till var och en och vad man vill ha ut. Nedan en lista på de som finns som standard.

Funkar att ha en standard 87mm topp och planingen är upp till var och en det med, planar man så runda av f-rummens vassa hörn.
Har kört standard avgassystem men ett grövre hembyggt är väl bäst. Extraktor behövs inte i detta läge då originalet räcker långt.

Finns kammar som är snarlik D-kammen och K är den som är närmast. och ja, jag vill påstå att den/de är bäst om man bara vill trimma lite och nöjer sig med 105-125 hk och vill att resten också ska hålla. Mer Hk med en riktig portad topp typ dom som Lindqvist eller Erland Cox mfl. byggt, och då kanske även ett extraktor :P

Det är vad jag tycker. :wink:

HS6 nålar
.................................Filter typ
Motortyp.............Papper............Ljuddämpare
B18B utf. 1.............TZ
.......utf. 2.............ZH
.......utf. 3.............KD.................KF
.......utf. 4*...........DX
B18D utf. 1........KA el. XH............KB
.......utf. 2............ZH.................KE
.......utf. 3............ZM.................KG
________________________________________________

HIF6 nålar
B20A..................................BCJ
B20B....1971.........................BAL
..........1972.........................BBB
..........1973-1974 exkl Canada
..........tid utf.......................BAZ
..........sent utf.....................BBZ
..........1973- 1974 Canada........BBB
B20D....1971.........................BAL
..........1972.........................BAZ

Vassast är BBZ följt av BBB KN BAL

Re: Fråga om D-kam

Posted: Fri Nov 25, 2011 4:07 pm
by Nalletill1000
Rolf wrote:Tillåt mig att hoppa in:

Så om man vill ha D kammen optimerad, vad för bestyckning behövs?

Komp? Dubbla SU? 2 tums avgas? Extraktorgrenrör?
Kontakta Gunnar pa forgasarteknik :!: Han ar har pa forumet. Jag har sjalv kort med nalar for 135hp och det fungerade fint med ett Simons system. Nu var det en B-motor redan sa komp brydde jag mig inte om, men annars bor man titta pa vad for komp en E-motor har. Det trakiga ar med soppan vi har har dock, ar att vi kan nog inte ga upp sa mycket i komp, if anything at all, och du far nog tanka 93 om det nu ens funkar :evil:

Re: Fråga om D-kam

Posted: Fri Nov 25, 2011 4:17 pm
by kth544
Du kan utan några problem stoppa i en D-kam i en standard B18/20 utan några modifieringar i övrigt ,,speciellt bra fungerar det med en Stromberg 175 ,,dock skulle jag nog fundera på en C-kam(snäppet snällare än K) om jag körde B18 std + Zenith 36.. Kör du med Stromberg behövs inga ombestyckningar .

Re: Fråga om D-kam

Posted: Fri Nov 25, 2011 6:54 pm
by TVR
Rolf wrote:och du far nog tanka 93 om det nu ens funkar :evil:
:?: :?: :?:
Menar du 98?
Man kan ju köra på E85 och högt komp också men då krävs ju mycket mer bränsle.... Inte så smidigt.

I min Yamaha WR444 (borrad 400 kubikare) kör jag med 13,5:1 högkomp-kolv och det funkar märkligt nog med handelsbensin. Har dock inte vågat testa annat än V-power i den. Fast då snackar vi modern 5-ventilstopp. Inte riktigt samma sak.

Re: Fråga om D-kam

Posted: Sat Nov 26, 2011 5:32 am
by Nalletill1000
TVR wrote:
Rolf wrote:och du far nog tanka 93 om det nu ens funkar :evil:
:?: :?: :?:
Menar du 98?
Man kan ju köra på E85 och högt komp också men då krävs ju mycket mer bränsle.... Inte så smidigt.

I min Yamaha WR444 (borrad 400 kubikare) kör jag med 13,5:1 högkomp-kolv och det funkar märkligt nog med handelsbensin. Har dock inte vågat testa annat än V-power i den. Fast då snackar vi modern 5-ventilstopp. Inte riktigt samma sak.
Tyvarr sa har vi 87 oktan som standard soppa har i USA och att hitta E85 gors inte sa latt. Narmsta mack som har det ar ungefar 90 min motorvagskorning bort, sa det ar inte ens ett alternativ. Rolf har kanske det pa narmre hall an mig. Enligt Wikipedia sa ska var 93 vara samma som 98 i EU.