Tumgängor

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Tumgängor

Post by hakano »

Någon som vet vilka tumgängor som är representerade på Amazonen?

1/2, 5/16, 9/16, 11/16, 13/16, 3/8

Vilka finns det mer?
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

tum

Post by Henke 12136 »

Jag tror att det är en mindre som håller batteriet. Kanske 1/4? Men om det är UNC eller UNF? Skallstorleken spelar ju iofs ingen roll... Eller är den större... Hmmm.
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Kom ihåg att skilja på nyckelgreppet och gängdiameter.
En 5/16 unc har ett 1/2\" nyckelgrepp.
Gängor som jag kommer ihåg
UNC 1/4, 5/16, 3/8, 7/16, 1/2, 7/8 och kanske 9/16, 5/8 och 3/4
UNF 1/2

11/16 och 13/16 är inte några vanliga gängstorlekar om de ens finns annat än special.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Tackar för hjälpen.
Tänkte nämligen skaffa på mig lite gängtappar som kan vara bra att ha till bilen.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

gängor

Post by Henke 12136 »

Jag älskar gängor och skruv. Det är sådana här ämnen man vill ha fler av. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om min Austin seven. Där finns det lite intressanta gängor kan jag lova...
-anglofil-
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Jag är för min del jättenöjd om du skriver något om tumgängorna till Amazon...i stället för till Austin Seven...om det finns något som inte är med i ovan nämnda svar och som behöver tilläggas.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

förlåt :!:
-anglofil-
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: *

Post by hakano »

Henke 12136 wrote:förlåt :!:
Hoppas du inte missförstod mig, det var inget illa menat!!
Jag menade det att om du kan mycket om gängor så kanske det fanns mer att skriva om Amazonens gängor...det var ju det jag frågade efter och gärna ville veta mer om... :D
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Egentligen är det ju inte mycket mer att tänka på än att ha verktyg (hylsnyckelsats mm) i tumdimension när man meckar. I regel behöver ju inte originalskruvar ersättas med nyköpta utan kan göras i ordning om man vill ha dem fina.

Att tänka på är väl att det mesta har UNC-gänga, men att många detaljer på bilen tillverkades i tyskland mm. och därmed har millimetergänga (främst eldetaljer, typ BOSCH mm).

Ett skjutmått kan ju vara bra att ha till hands om man ej kan utläsa texten på bulthuvudet (UNC BUFO). Det var ju göteborgsbult som tillverkade de flesta av bultarna i amazonens karosseri, BUFO närmare bestämt. Ett företag som ej existerar längre och vars skallmärkning ej går att uppbringa i nytillverkat utförand för den som är originalpetnisse. :)

Mvh Henrik, som arbetar i en järnaffär med brett bultsortiment. :)
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Tackar för svar!

Där man ofta behöver ersätta bultar är ju undertill på karossen, i fram- och bakvagn t.ex. Man får inte loss bultarna utan man måste borra ur dom men ofta kan man rädda gängorna i karossen efter detta men dom behöver fräschas upp och rensas ur och det är då det är bra att ha rätt gängtappar.

I övrigt så kan det vara en skruvad bil som gängorna är dåliga eller sönderdragna på och då är det också bra att ha lite av \"rätt\" gängtappar att ta till om man vill renovera \"hålen\" med gängorna till rätt diemension.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Förvisso. Det mesta brukar ju dock lösa sig efter lite värmning med gassvetsen. Att borra ur och gänga om är inget jag, eller mina garagevänner, har behövt ägna sig åt ens på de mest rostiga vrak som släpats in av katten. :)
Post Reply