Symetriska strålkastarinsatser
Symetriska strålkastarinsatser
Tänkte montera original symetriska strålkastarinsatser på min 58 så småningom. Som jag har förstått det så finns risken att det bländar mötande trafikanter. Ni som använder symetriska insatser, hur har ni löst detta? Antar att det inte är tillåtet att köra med dem som de är?
Volvo P1200VB 1958
Re: Symetriska strålkastarinsatser
De bländar enbart om de är feljusterade.
Re: Symetriska strålkastarinsatser
Ok. Jag har fått för mig att man kunde klistra på någon slags lapp vid högertrafikomläggningen för att det inte skulle blända. Har jag fått det om bakfoten?
Volvo P1200VB 1958
Re: Symetriska strålkastarinsatser
De symetriska hade ingen lapp.
Det var en lapp som satt på de assymetriska lycktorna som man vid dagen H fick ta bort, annars så kunde dom blända.
Assymetriska måste man ha from 67.
Se länk http://farbror-sid.se/home/tag/hogertrafikomlaggningen/
Det var en lapp som satt på de assymetriska lycktorna som man vid dagen H fick ta bort, annars så kunde dom blända.
Assymetriska måste man ha from 67.
Se länk http://farbror-sid.se/home/tag/hogertrafikomlaggningen/
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Symetriska strålkastarinsatser
"Äldre bilmodeller, som hade symmetriskt ljus, fick dock fortsätta att köra med detta."
Låter ju bra
Låter ju bra
Volvo P1200VB 1958
Re: Symetriska strålkastarinsatser
Det är ju ganska logiskt när man tänker efter. Om inte symmetriska insatser bländas vid vänstertrafik varför ska de då bländas vid högertrafik.
Volvo P1200VB 1958
Re: Symetriska strålkastarinsatser
Det har bara med ljusbilden att göra. Symetriska ljus har helt enkelt en flat ljusbild. Rätt justerade bländar dom inte oavsett vilken sida du kör på. Assymetriska ljus går upp på höger sida formodligen för att hålla koll på älgen i skogen.
Om du hade kört med högerassymetriska ljus före dagen H så hade du bländat mötande bilister. Det var därför dom såldes före dagen H med lappen på. Kommer fortfarande ihåg dagen när pappa lät mig ta av lapparna.
Det var inte alls nödvänding att byta till högerassymetriska ljus bara för att vi började köra på höger sida. Det var nog mest ljustillverkarna som tog till vara på tillfället för att kunna sälja en massa lampor. Lite grann som varseljushysterin.
Om du hade kört med högerassymetriska ljus före dagen H så hade du bländat mötande bilister. Det var därför dom såldes före dagen H med lappen på. Kommer fortfarande ihåg dagen när pappa lät mig ta av lapparna.
Det var inte alls nödvänding att byta till högerassymetriska ljus bara för att vi började köra på höger sida. Det var nog mest ljustillverkarna som tog till vara på tillfället för att kunna sälja en massa lampor. Lite grann som varseljushysterin.
Re: Symetriska strålkastarinsatser
Någon som vet vilka Amazoner som var bestyckade med symetriska ljus från fabrik? Har för mig att det fanns symetriska insatser utan hästskomönstret också?
Volvo P1200VB 1958
Re: Symetriska strålkastarinsatser
Upp till chassinummer cirka 43000, alltså 1960. Samma på PV
Re: Symetriska strålkastarinsatser
Ok. De breda strålkastarsargarna hängde med upp till chassinr 42249 med några undantag. Kanske var i den vevan de bytte insatserna också? De äldre pottorna som är runda på baksidan fanns med till chassinr 46775 enligt reservdelskatalogen.
Volvo P1200VB 1958