Problem att starta trimmad b18

Moderatorer
Post Reply
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Problem att starta trimmad b18

Post by johannes0506 »

Jag har en b18 med enkel weber 45, r-kam trimmtopp extraktor m.m, när man försöker starta den så bara tuffar den till ibland o skjuter lågor genom trattarna och ibland blir det förgasarsmällar, har precis skaffat motorn så har inte hunnit kika så mkt ! men gnista finns på alla stift , och bensin fram till förgasaren .. Var kan man börja kika ?? Spelar munstyckena nån större roll just i detta felet ? Förgasarn verkar rätt ny o fräsch. Pumpar man gasen fort som fan verkar den vilja hoppa igång "mer"...
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Problem att starta trimmad b18

Post by TVR »

Kolla om fördelaren och tändkablarna sitter rätt!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Problem att starta trimmad b18

Post by johannes0506 »

Tändkablarna sitter rätt, men kom på att man kan ju lyfta upp o se så axeln under fördelarn ligger rätt! Kanske de du menade ?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Problem att starta trimmad b18

Post by A-masen »

Det menade han säkert (?) Det finns exempel på att kugghjulet har följt med upp en bit när man har lyft ur fördelaren. Sedan har det ramlat ner i fel läge. Drivspåret skall vara i 35° medurs i förhållande till motorns längdriktning. Och drivspåret är inte centrerat på axeln. Det är försjkutet på ena sidan. Det finns bilder på hur det skall vara i Hasse63-länkarna.
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Problem att starta trimmad b18

Post by johannes0506 »

Okaj den kanske hängde med upp när jag tog upp fördelaren innan, när jag stoppa i motorn var den ivägen för grenröret tog så mkt plats :) Japp jag har nån bild hemma då jag hållt på med nån annan av bilarna, hoppas det kan va lösningen! Tack
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Problem att starta trimmad b18

Post by johannes0506 »

Jag har fått igång bilen, det var tändningen som krånglade. Och nu undrar jag hur en motor med dessa grejer ska va att köra, ska de va stort sett omöjligt och orkeslöst på låga varv? Dock på höga varv så är det en raket!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Problem att starta trimmad b18

Post by Hasse63 »

Du måste vara säker på att allt är som det ska innan du ger dig på att bestycka om förgasaren...
Är du i närheten av Misabs bestyckningslista?
Weberhandboken finns säkert också listor.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Problem att starta trimmad b18

Post by granfot »

Det du beskriver låter lite som mina gamla problem. Kolla tändningen och ställ ner soppan lite så blir det nog bättre. Blir lite kortfattat, skriver på min telefon.
Post Reply