Amazon 59 objekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 59 objekt

Post by volvo1968 »

Trevligt objekt :)

Orginal eller inte, men skall jag vara ärlig så tycker jag faktiskt att det passade med svart tak till den lacken 8)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Amazon 59 objekt

Post by skrotnisse »

ja vissa detaljer har klarat sig :) tyvärr så är radio luckan av nyare modell.

har svårt att bestämma mig om jag ska behålla svart tak eller om den ska bli helt olivgrön igen.
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 59 objekt

Post by volvo1968 »

Folk har ju säkert mycket att säga till om det i orginalkretsar, men om du vågar sticka ut så tycker jag du ska köra på det, gav bilen ett helt nytt utséende :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Amazon 59 objekt

Post by skrotnisse »

jo så är det ju,,men denna ska bli i "bra" bruks skick. ska göra ordning allt som behöver åtgärdas och försöka behålla så mycket det går orört,
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Amazon 59 objekt

Post by skrotnisse »

skärm kant färdig svetsad alla fall
Image

inte så mycket kvar i skuffen på den sidan alla fall
Image

inget roligt rost hål
Image

denna bita ska kapas ur i morgon och passas in på 59an :)
Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon 59 objekt

Post by 123GT »

Bra jobbat, med plåtarbetet, du är snabb ! :D Håll tempot uppe så är du snart ute på vägen igen !!! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Amazon 59 objekt

Post by skrotnisse »

vart lite gjort idag men slut på gas till svetsen :(

kapat ur för en ny bit
Image

kapat bort en bak del att ta plåt i från
Image

någon som har en bild hur spolarburken ska se ut till den här hållaren? om den är orginal?
Image
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Amazon 59 objekt

Post by Arne »

Tror det ska vara en fyrkantig glasburk.
AVG
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Amazon 59 objekt

Post by skrotnisse »

ok tack för info. någon som har bild på en sådan? så man vet vad man ska leta efter
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59 objekt

Post by Uffe »

Här en bild på min. De är INTE lätta att hitta. Men, vem har sagt att det är lätt med dessa gamla Amazoner?

Image
Amazon 1957
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Amazon 59 objekt

Post by skrotnisse »

stort tack för bilden,,nu vet man alla fall vad man ska hålla ögonen öppna efter,,
därför dom tryckt i den runda modellen i plast,
nej är ju inte det lättaste att hitta delar till dom, blir väl än värre den dagen jag ska börja med 58an..
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 59 objekt

Post by Amazon »

Uffe wrote:Här en bild på min. De är INTE lätta att hitta. Men, vem har sagt att det är lätt med dessa gamla Amazoner?
http://img847.imageshack.us/img847/341/img08681.jpg
Jag har för mig att elektrisk vindrutespolning fanns till 59ans modell men jag kan ha fel? På bilden en bit upp finns i alla fall en elektrisk spolarpump.
Volvo P1200VB 1958
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 59 objekt

Post by A-masen »

I början på den här tråden: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=2&t=7159 som i och för sig inte handlar om vindrutespolning och dessutom är flera år gammal, men nyuppväckt, ser man en bild från ett motorrum. Där syns en fyrkantig plastburk som jag tycker stämmer mycket bättre på din burkhållare.
På Volvo 140 satt det fyrkantiga plastburkar, men där satt pumpen i locket. På ditt bilexempel ser man ju tydligt pumpen bredvid. Men med lite tur kan det finnas ett passande plastlock.
Så kolla upp måtten på en spolarburk i en 140.

Vid funderingar på utrustning, spolare eller inte, i olika årsmodeller, så är det ju lätt att kolla dels på reservdelsfilmornas listor VP Autoparts m.fl. Annars finns ju kopplingsschemor i Hasse63's länkar. Gå in där och kolla om det är utritat på schemat. Då blir det i klartext. Dock inte vilken storlek på burken.
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Amazon 59 objekt

Post by skrotnisse »

Hittade en bild på en tidig 59a på sidan om chassi nr mm och den verkar ha den runda burken i plast,och en sådan fanns med i bilen
så kan de va en sådan som är orginal?

Image
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Amazon 59 objekt

Post by 121 »

I en Amazon-instuktionsbok som är tryckt 1959 står det att vindrutespolning är ett tillbehör, men att bilen är förberedd med spolarmunstycken. Jag tror att andra företag än Volvo säkert kan ha velat sälja lämpliga spolarburkar och pumpar till Amazonägarna. Vilket fabrikat det var på Volvos eget tillbehör hittar jag ingen uppgift om.

Även Volvo PV har fyrkantiga spolarburkar av plast med pumpen ovan på, men de är antagligen för höga för att passa.
Post Reply