Polisamazoner

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Polisamazoner

Post by ClassicVolvoShop »

wicke wrote: ...
Eller är det någon som vet något specielt om polis modellerna?
...
Hejsan,

Tänka lite innan du svarar..
Tror du, att du med din attitud övenför medverkar till, att dom som kanske vet något/har info kännar sig inbjuden på att 'hjälpa' dig?..

Desutom skulle det väre bra med till ex. typ kode och den typ detaljar - och en Polis-bil är jo inte bare en polis-bil - den kan väre Rikspolis, Länspolis och vad ni nu har haft av olika polis-myndigheter i Sverige - utrustningen är INTE nödvändigvis samma.
13134VD, 22134VD, 22244VD
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Polisamazoner

Post by ClassicVolvoShop »

wicke wrote: ...
modell: 120-12234 Vep
...
12234VEP = Amazon, 4 dörrars, B18D motor, Special Utf.*, M40 vxl.låda, Vänsterstyrd, 1962 årsmodell, Polisutf.

12234VEP = Sedan
12234VEP = 4-dörrars kaross
12234VEP = B18D motor
12234VEP = Special utf. *
12234VEP = M40 vxl.låda
12234VEP = Vänsterstyrd
12234VEP = 1962 årsmodell
12234VEP = Polisutf.

* Det är 'alla' förutom Favorit modellen, så det har inget med Polis att göra.
13134VD, 22134VD, 22244VD
wicke
Posts: 14
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:28 pm
Location: Härnösand

Re: Polisamazoner

Post by wicke »

Intresant med koderna....
Tackar för en mycket bra o tydlig förklarin av dessa.


Om jag förstår rätt, E = Modellår 1962. Det anvädes av flera årtal till nästa karossändring? Eller??
Har hitta flera årtal på "koden" när jag sökte på arkivet.

Bilen har tillhört Stadspolisen 1961- dec.64. från 64 tillhörde den Rikspolisstyrelsen. Avrustades nov. 1965.
Bilen levererades svart med vitt tak o vita skärmar. Samt blinkfyr plaserad mitt på taket.

Polisen hadde en standard utrusning med extra tillägg beroende på vad bilarna skulle användas.
mvh wicke
Last edited by wicke on Mon Jan 16, 2012 8:15 am, edited 5 times in total.
wicke
Posts: 14
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:28 pm
Location: Härnösand

Re: Polisamazoner

Post by wicke »

MR:Amazon wrote:Din polisbil (61/62a) typbeteckning P12234VE ska ha tre färgade bakljus.
jag har en tilläggs broschyr där det framgår.

kul med gammla polisbilar! mer bilder
Åhh..läckert!!! Finns det möjlighet till att komma över en kopia av den?? En vanlig fotostat.
För det skulle vara en intresant läsning.
Med många vänliga hälsningar från Wicke.
wicke
Posts: 14
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:28 pm
Location: Härnösand

Re: Polisamazoner

Post by wicke »

Ett tillägg utanför ämnet.
Har nu läst igenom mina inlägg. Har försökt att förstå problemet. Nu när fler "klagar" på mig. Har jag Med vissa ändringar. försökt att få mina inlägg bättre.
Ni får ursäkta mig. Så här ligger det till.
Jag är dysläktiker. ( Dyslexi, vet inte om jag har stavat rätt. ) Och har svårt med "bok svenskan". Skriver därför på "tales svenska".
Samt att det är jobbit att skriva långa inlägg. ( Samma att läsa långa texter. )
Sen som norrläning har jag vana att frågesätta för att få bättre svar.
Som många andra. Så uppskattar man fakta. :)

Så nu hoppas jag att ni förstår bättre.
( Detta är första gången jag har behöft förklara detta. Inget ont menat med det. :) )
Mmvh Wicke

Tillbaka till ämnet.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Polisamazoner

Post by ClassicVolvoShop »

Bare helt OK wicke - Jag är dansk, så mitt svenska kan ochså synns lite 'ovanligt'! :)

Ifrån Volvo - är E (på 4 dörrars Amazon sedan) endast modellår 1962.
13134VD, 22134VD, 22244VD
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Polisamazoner

Post by brorsan »

Lite kuriosa: Jag mailade den lokala polismyndigheten och frågade om man fick måla en amazon med med det tidsenliga färgschemat och dessutom måla polis på sidan:

"Hej.

Ursäkta dröjsmålet med detta svar, men jag har inte lyckats med att få något. Jag har konsulterat trafikexpertisen på RPS. De skulle kontakta rättsavdelningen där, sedan har jag inte hört av dom. Det är ju Trafikverket som utfärdar regelverken inom trafikområdet, så kanske du kan få ett svar om du vänder dig dit.

Det vi vet är att amazonen inte är ett utryckningsfordon med allt vad det innebär. Den är ju inte heller målad som en modern polisbil. Man kommer långt med sunt förnuft, men jag har frågat efter formella regler, men som sagt inte hittat några. Det som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet. Har du röda "saftblandare" t.ex. får du inte använd dom under färd.

Vänliga hälsningar

**** ****
Informationschef/
Verksamhetscontroller
Polismyndigheten *****"

Jag tolkar detta som att det är ok att köra omkring med en helt orginal polisamazon, med polisbetäckening och allt.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Polisamazoner

Post by gudu »

Spännande bilar. :D Om sätena kunde berätta. :shock:

Har du sett att det lagts upp några polisutrustningsböcker på amazonpictures?

Något som inte syns där är hur kombins bagagerumsbelysning är monterad. Får man önska lite bilder på det? Och gärna hur vindrutetorkarna och spolarna sitteri bakluckan.
wicke
Posts: 14
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:28 pm
Location: Härnösand

Re: Polisamazoner

Post by wicke »

På min kombi har jag kvar belysningen i bagaget. Tyvärr så har någon monterat bort torkarna o spolning där.
Ska se om jag kan fixa fram bild på belysningen.
mvh Wicke.

Hej igen!!
Jag kunde inte hitta sidan som jag brukar lägga upp bilder på. " Snyft! "
Men om du har FB, så ta kontakt med mej där. Jag har en grupp sida där jag har fler bilder på båda bilarna bl. på belysningen.

FB´s namn: olof wickerströmer.

Skriv ett medelande så jag vet vem som tar kontakt. Tack.
Mvh Wicke
Last edited by wicke on Mon Dec 31, 2012 10:43 am, edited 1 time in total.
wicke
Posts: 14
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:28 pm
Location: Härnösand

Re: Polisamazoner

Post by wicke »

Ni får ursäkta att det tar tid innan jag svarar.
Efter missförståndet där några trodde att jag var en grinig person, så har jag tappat sugen att vara här
och även att gå med i amazonklubben.
Mvh Wicke.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Polisamazoner

Post by QV »

Vi lerver i ett fritt land så det är ju helt upp till dig att vara här eller gå med i Amazonklubben men

Det är inget krav att vara med i klubben för att få skriva här så det är ju inte säkert att den/de personer som har kommit i otakt med varandra är medlemmar i klubben.

Det är ju trots allt 2500 medlemmar i klubben så man kommar alltid att hitta några man gillar att umgås med. (och det finns alltid några man undviker att umgås med).

Nu vet jag inte om du har fått några PM från personerna som frekventerar forumet men jag brukar få ett eller flera PM med rätt starka ord om mina inlägg. Själv bryr jag min inte så mycket om dessa PM. Gillar de inte mig så får de sluta läsa vad jag skriver :D Jag står för det jag skriver och det räcker för mig.

/Janne

Jag har och dysleri (fast helt klart en lättare variant än dig för jag läser långa stycken utan problem).
Fast det är som dom säger "En riktig tekniker är ordblind"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Polisamazoner

Post by Hasse63 »

Finns många med det handikappet, här en till som har dyslexi :D

Vi ta ofta åt oss då många av oss med detta handipapp under många år fått höra ett och annat, och ofta så kan vi faktiskt missuppfatta andra personer som inte alls menande något "illa"

Detta forum är mycket trevligare än andra bilforum och det är mycket sällan någon användare kritiserar andra, det försöker jag se till. Finns massor av duktiga renoverare/ motorbyggare original som custom så jag säger -överväg att lämna, jag vill att alla ska trivas och det gör många här... vill att du ska stanna. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Polisamazoner

Post by LABBE »

Jag har sett två olika modeller på belysning i bagagerum polishgv, även olika tork spolning, dubbla i luckan, jag hade enkel på min phgv(civilbil)
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
wicke
Posts: 14
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:28 pm
Location: Härnösand

Re: Polisamazoner

Post by wicke »

På den jag hadde satt det två spolarmunstycken. Dubbla torkare. Men så vardet en "klädd" bil.
Men nu är den såld.

Har kvar 1961/62 an. Få se närdet händer något där. Söker delar o info till utrusningen.

MVH: wicke.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Polisamazoner

Post by Torbo »

ClassicVolvoShop wrote:Bare helt OK wicke - Jag är dansk, så mitt svenska kan ochså synns lite 'ovanligt'! :)

Ifrån Volvo - är E (på 4 dörrars Amazon sedan) endast modellår 1962.
Tenkte meg at du var en enkel danske!
Post Reply