Första b20 bygget...

Moderatorer
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Hej igen!!
Hittar tyvärr inget alls om funktionen på dessa förgasare bara att dom kom i mitten på 30-talet.
(http://www.minispares.com/Articles.aspx?ty=ad&aid=359) lite SU historia. :)

Finns där en annan verision av b20 sumpar än denna??? visste jag inte men då hade man ju tur. :lol:

En powerbottle/boostbottle fungerar så att när det plötsligt slutar flöda "luft" så kompenserar den genom att då
ha en liten reserv tills det börjar flöda igen.
utan en "bottle" så blir det en liten turbulens i insuget och det studsar ut mot förgasaren under den korta tid då ventilen är stängd och då hindrar luft att komma in igen när ventilen öppnar.
med en "bottle" så studsar luften ner i bottlen istället och väntar tills ventilen öppnar och det kan då sugas in luft direkt från bottlen och förgasaren utan störning utav turbulens.
så detta bör ju göra det till en lite rappare motor vid gaspådrag, och ge mer botten drag.
och som det står i tråden "längd på insug?" så fungerar röret mellan förgasarna på ett 2x SU insug på liknande sätt men
det passar sig ju även där för lite förbättring så klart. :wink:
har ju även hört historier om hur man gjorde avgassystem till mopeder förr o nu såklart...
då man hade två rör som passade i vartannat och man då förde på det ena röret samtidigt som motorn var igång och på önskat varv och när det "lät" och gick som bäst så mätte man längden och gjorde ett system efter detta.
så om man kunde hitta på en design på en bottle så man kan justera volymen på så borde man kunna justera under tiden
man kör motorn och då hitta önskad "effekt" av bottlen. :D

Har nu också räknat på insugslängder med "Blair´s formel" (ljudhastighet i kanal*pulsfaktor/önskat varvtal=längd) och fick dessa fina uträckningar;
ljudhastighet i kanal=331,4+(0,6*30c)=353,6m/s
insugslängder;
1=353,6*8900/6500rpm=484,16mm (puls:2)
2=353,6*6600/6500rpm=359,64mm (puls:3)
3=353,6*5150/6500rpm=280,16mm (puls:4).
"
Hittde även ett excel blad i en tråd på savar:"http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=31979".
och fick då fram dessa längder:
2puls=509,4mm
3puls=355,7mm
4puls=279,9mm.

och att insugs Dia skulle vara kring: 47mm så det skiljer ju inte så mycket då SUs insug är 44,5mm.

Och såg då att dom måtten som stämde bäst överens och rimligast var på puls3= 359,64-355,7mm.
Så siktar in mig på dom måtten nu.

//Danne.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Høres ut som du har bra oversikt her. Etter litt tenking skjønte jeg hva du mener ang. file på akselen! Visste ikek at det kunne gjøre så mye? Men Når man begynner å regne på ting og prøver ut ting, så kan man jo finne smarte løsninger. Jeg forstodd at det også kunne hjelpe å slipe ut litt i selve forforgasserrøret?
Men vil ikke forsnevringen i "venturien" (en slags) begrense noe?

Ang. Powerbottle har jeg en to andre idéer som er uprøvd, men de går på det samme prinsipppet.
Det er ønskelig som du er inne på med lengre unnsugsinsrør/innsugsmanifold, men det er plassproblemer.
Her tenker jeg rør og ikke flaske, men rørenses lengde og tykkelse må beregnes.
Dette vil gi en jevnere strømning og pulsene blir mindre vikitige.

Ang. selve manifolden har jeg en helt unik idé som nester er for bra til å være sann. Men her kan jeg forsøke å lage noen tegniner. Men du har jo mye fint å holde på med foreløpig. Og det er ikke bortkastet uansett.

Ellers ha jeg justert kaxselen fra ca 4 grader for betre båtteddag, ca. 20-25 hk mer ved 3000 o/min. Og ca. 15 hk mindre over 6000 o/min. Ca. 20-25 mindre over 6500 o/min, men der er jeg sjelden. Jeg har likevel vel overflod av hk...

Til neste år kan dette bli noe å snakke om om du vil ha mer enn dine 150+ hk.
Ang. forgasserne du har, er de trolig en tidlig generasjon SU? Til B18?

Mine er annerledes i bunn, men jeg har også like dine på lager, men dem skal jeg ikek bruke. Og så har jeg nogon "Strombergare", som går svært bra når dom er justerad. Gjør man det rikitg, går motoren pent, også på tomgang. .

Mye moro her gitt!
Og så ser jo alt så fint ut, og da blir jo det hele en fryd!
Ha en trevlig jul!
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Första b20 bygget...

Post by OddSverre »

Finnes jo 2" HS6 gassere også, f.eks. fra Jaguar, eller HS8/HIF8, om ikke HS6 fra B18/20 rekker. Men det er ikke plagsomt lett å få tak i. Tror 2" HS6 satt på enkelte Jaguarmodeller, men her er jeg på tynn is.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Första b20 bygget...

Post by TVR »

2" SU HS8 satt på t ex Rover 2000 TC och 2200 TC samt Jaguar XJ6 3,8 och 4,2 (åtminstone fram till ca 1973, kanske även senare). De på Rover är "strypta" genom att kolvens utslag är kortat men det går att fixa så de lyfter ända upp.
Sen finns en variant som heter HD8 men såvitt jag förstått går inte flottörhuset att vrida på dem så de är inte lämpliga på en B18/20 med originalinsug (förgasarna lutar på Volvo men det gör de inte på Rover och Jaguar).

2" HS6 och HIF8 har jag aldrig hört talas om
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: Första b20 bygget...

Post by carbs »

2 tums förgasare från SU heter alltid H8, HD8 eller HS8, det är siffran som anger storleken på förgasarna. Den anges i åttondels tum utöver grundstorleken 1 tum och avser dimensionen på spjällskivan. En HS8 har alltså 1 tum plus 8 åttondels tum vilket summeras till 2 tum. Av detta följer att H6, HD6 HS6 eller HIF6 alla har samma storlek på spjället, först 1 tum plus 6 åttondels tum vilket blir 1 6/8 tum omskrivs oftast till 1 3/4 tum.
För Jaguar var de största förgasarna två tum i antingen tvåförgasaranläggning eller som på E-type 3 st 2-tumsförgasare.
Den nyare HIF-typen finns också i ett utförande HIF7 dvs 1 7/8 tum, den är dock tämligen sällsynt, fanns på Jaguar (och Daimler) från mitten av 70-talet till början på 80-talet innan Jaguarerna fick insprutning. Någon tvåtums HIF-förgasare har aldrig tillverkats.
För den riktige SU-nörden så kunde man specialbeställa förgasare H10 och även H12 dvs 2 1/4 tum och 2 1/2 tum, ofta var dessa försedda med dubbla flottörhus avsedda för tävlingsbilar med specialbränsle.
Detta med storleken angiven med siffran gäller inte de riktigt tidiga SU-förgasarna från 30-talet (av HV-typ), givetvis har engelsmännen fixat undantag från en annan glasklar regel.
De SU-förgasare som satt i Spitfire (flygplanet) var av en helt annan konstruktion än de SU som vi har på våra bilar. Den måste ju fungera även om flygplanet gjorde en looping.


Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Första b20 bygget...

Post by OddSverre »

Takker for oppdateringen, visste jeg var på litt tynn is :D
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Her var det mye info gitt! Kanskje best å holde seg til de velkjente SU-ene sm passer på Volvo. Men jeg har let et sted om en som har brukt større SU-ere fra Jaguar eller Rover, men det krever mye mer tilpasning..
Så vil man så skal det gå, men så er det vel kanskje noen allet føst som står på lista?
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Första b20 bygget...

Post by TVR »

Man får porta insuget så det passar de större förgasarna, bygga gas- och choke-reglage samt hitta/slipa en lämpliga nålar. Det sistnämnda är väl kanske det som är mest besvärligt.

Viktigt att förstå är dock att till en modifierad motor passar inte standardnålarna till HS6 eller HIF6 heller utan man måste bestycka om oavsett typ och storlek på förgasare. Alla trimmade motorer är unika och kräver en egen bestyckning så att bara gå på råd från vad andra kört med är inget bra alternativ. Dessutom vet man ju för övrigt inget om hur optimalt det var på deras motorer heller. Man bör alltid kolla med lambdasond (helst bredbandslambda) eller liknande för att se om bestyckningen är korrekt. Detta gäller dock givetvis inte bara SU utan även Weber/Dellorto/Solex. Fast till dem byter man inte nålar utan tomgångs-, huvud-, och luftmunstycken samt E-rör och halsringar. Inte helt lätt det heller....
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

TVR wrote:Man får porta insuget så det passar de större förgasarna, bygga gas- och choke-reglage samt hitta/slipa en lämpliga nålar. Det sistnämnda är väl kanske det som är mest besvärligt.

Viktigt att förstå är dock att till en modifierad motor passar inte standardnålarna till HS6 eller HIF6 heller utan man måste bestycka om oavsett typ och storlek på förgasare. Alla trimmade motorer är unika och kräver en egen bestyckning så att bara gå på råd från vad andra kört med är inget bra alternativ. Dessutom vet man ju för övrigt inget om hur optimalt det var på deras motorer heller. Man bör alltid kolla med lambdasond (helst bredbandslambda) eller liknande för att se om bestyckningen är korrekt. Detta gäller dock givetvis inte bara SU utan även Weber/Dellorto/Solex. Fast till dem byter man inte nålar utan tomgångs-, huvud-, och luftmunstycken samt E-rör och halsringar. Inte helt lätt det heller....
Alt må jo passe, også etter egne øsnker...
Jeg bruker 135 hovedmunnstykke og 180 i lufmunnstykke. F16 emulsjonsrør..
Men 140 - 145 hoved og 175 luft, gir motoren litt mer kraft, men mer enn det jeg trenger og så bruker den mere "soppa"....

Dette er en 36 DCD dobbel/totrinns Weber.
Da kan jeg også blande inn 50% Bioetanol.... men det har jeg sluttet med....
"vinningen går opp i spinningen"...
men om jeg vil ha mer "krutt en dag, kan jeg sette inn 150-155 dyser og kjøre opptil 100& bioetanol og samtidig sette opp tenninge 3-4 grader, med da ryker det så fælt fra bakhjulene av en eller anen grunn? :shock: :roll: :?:

Kan trolig gå ned til 130 hoved. og 170 luft. for grei normaldrift, men har ikek hatt tid til å forske på det nå....
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Nu e man igång igen efter både nyår och jul firande!
Ser även all kul info om su förgasare som finns här mycket nytt för mig :)
Har Även hunnit tänka på diverse idéer man har fått nu;)
Som exempelvis cutouts på avgassystemet om man sätter en bit extra rör där
Så borde det ju ha samma funktion som en bottle och dåutjämna avgas pulserna ??
ska även beställa svets fläns till insuget som jag hitta på klracing.
Så man kan börja svets lite på det, men väntar ju fortfpå toppen.....
:cry:
Hittade även lösa trattar så man kan göra dom till önskad längd,
Och även mycket billigare än färdiga även om man måste skära ut foten och svetsa själv...

Men så länge god fortsättning och gott nytt år :)

//Danne.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Första b20 bygget...

Post by Nalletill1000 »

carbs wrote:....innan Jaguarerna fick insprutning.
Det roliga ar att jag hittade en -69 pa skroten har i New Orleans och hoppade jamfota nar jag sag att den hade FI.
Sorry for off topic. :wink:
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Hej igen!
tyvärr ligger bygget lite på is nu då TOPPEN inte är hemma haha :wink:
men den kommer väl om nån vecka eller så får man hoppas...

Men har fått lite grejer från KL.

Image
En 6-pucks lamell som ska täckas av en B&B platta, Några söta tratt ämnen och en grenrörs fläns till insuget.

Så nästa steg blir att göra mallar för foten till trattarna och anslutning mellan förgasare och insug sen skära ut i plåt med plasman.

Sen är man på ständig jakt efter en m41 OD låda, Så man kan få ner varvet och törsten lite när man ska ut på motorvägarna.. :lol:

//Danne.
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by mekomaskin »

Har du tänkt på att en ofjädrad lamell är sliter väldigt hårt på resten av drivlinan, t.ex. på en växellåda som är konstruerad för en 75-hästars bil för 50 år sedan?
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Visst sliter det mer om man kör "mer" med en stum lamell det stumma "ryck" där blir sliter klart på drev men om man "ryck" kopplar med en fjädrad lamell sliter det också på lådan. sen jag hade jag ju inte tänkt köra drag racing med den heller :lol: .
så jag tror att det är mer kör stilen som avgör slitaget på lådan och drivlinan. sen är det nog också mycket hur man hanterar en stumlamell i körningen har provat en 240 med stum och det är ju en "viss" skillnad :wink:
Sen ska ju växellådan renoveras så där är nya friska lager, för glapp äter ju också upp en låda när det väl börjat och efter X antal mil och ca50år på nacken så finnes nog en del glapp allt... :roll:
Sen har jag sett att där finns dom som kör traktor pulling med M40 lådor och 200 hästar i motorn + all vikt den ska släppa på och dom håller, så hur mycket stryk en M40 låda tål rent effektmässigt är nog bara till att prova sig fram :D
Sen vill jag ju ha kvar den långa spaken med för annars hade man ju kunnat byta till en m45,m47.
sen m400 finns väl också men då stämmer väl inte bultar och kåpa... :?:

//Danne.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Hej! nu har jag en liten fråga när man börjat fila på insuget ??.

jag satt och och läste en amerikansk motor tidning popular hotrodding hette den.
och där såg jag en motor med hilborn fuel injection.och där trattarna är väldigt höga/långa så jag började undra för måtten man får ut i beräkningen är ju ett total mått från ventil till trattkant....
Men är det bättre att ha en längre tratt eller ett längre insugs rör eller spelar det ingen roll bara det är rätt total mått.??
tack på förhand!!

//Danne.
Post Reply