Första b20 bygget...

Moderatorer
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Första b20 bygget...

Post by J.Lundin_ »

Det är totalmåttet som gäller, när man använder förgasare så fanns det förr en tumregel som sa att man bör positionera förgasarens bränslespridare något så när mitt i denna avstämda längd. Varför man resonerade så vet jag inte, kan ha haft med hur spridarna förr levererade ut soppan. På vissa förgasare så kan bara soppan sprutas ut då luften har en flödesriktning in mot motorn, på andra så pytsade spridaren ut soppan utan att ta hänsyn åt vilket håll tryckpulserna och flödet rörde sig. Detta kunde då resultera i att motorn fick alltför mycket soppa i sig vid vissa varvtal.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Hej! och tack för det snabba svaret!!!

Intressant det med att förgasare kan skicka bensin åt fel håll när flödes riktningen ändras, Men detta avhjälps kanske om man har ett rör mellan förgasarna som ett original insug då...???
Så jag har räknat på det nu så kommer nålen skilja från mitten ungefär 45-50mm så det blir nog godkänt hoppas jag ...8)

Men har hunnit svetsa ihop alla trattar ikväll och även testmonterat en av dom och sett så alla håll stämmer överens och så. :)

Image
Svetsning på G.. :!:

Image
Prov montering av tratten och allt satt där det skulle så att säga. fast jag glömde dom 2 översta hålen först ..... :?
men det blev en omgång med ett 8,5 borr så va de fixat o klart. :wink:

Image
Och en omgång med färg blir samma som motorn och sen radien blir polerad och klarlackad så blir det nog grant ... :lol:

Så nu har man bara 3 kvar att fixa till sen så är det färdigt för test syning. :P

//Danne.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Idag så är det sista dagen innan skolan så man fick passa på att fixa lite saker nu så man har att pyssla med... 8)
först blev det en runda till KGtrimmning och köpte lite små pyssel: svänghjulslager, motorkuddar och första delen på avgassystem.
Sen en runda till skroten och fixa rör till insuget men dom hade tyvärr bara 6m längde 45mm rör så jag fick bara tag på en 52mm bit på 2m .. så det blir till att kapa och svetsa in det till 45mm lite extra jobb men det ha ingen dött av ..hittils... :lol:
Hann även med att borra,putsa och måla alla dom kvarvarande trattarna och fint blev det tycker jag iallafall....

Image
Sista trattarna på tork efter ett lager klarlack.

Image
Liten teaser av hur det kommer se ut ... :D

Image
Resultatet av Kg resan+lite andra grejer ...

Image
Och det långa rostiga blivande insugsröret..

//Danne.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Nu är äntligen alla mina trattar FÄRDIGA för användning .. 8)
har nog inte nämt det nu kom jag på men det kommer bli en lite "konstig" förgasar setup med 4st Su Hs6:or som är ned bestyckade och preppade, så teoritisk ska det funka.... :roll:
jag och ingen jag hört med har sett en sån sak bara hört talas om det så om inte annat så blir det en fräck sak iallafall, och se för J...vla fint ut.. :lol:

Image

Image
Många pippor blir det... 8)

Image
Hittade även en fördelare på blocket en bosch -085 alu i väldigt fint skick inte en fläck på den eller ett märke så man undrar om den inte rent av är NY.... :D
Men självklart så låg där ju mer kul så det blev en sk;lapplander koppling made by B&B och två lameller och det låg inpackat i "godis" papper med sånt rostskydds papper så det var nytt och uttagna 97" i Danmark eller Norge.. om man tror lapparna där satt på... :?

Image

FRÅGA; dom är ju visserligen bara 15år till och med jag är äldre.... :P Så åldras kopplings belägg?? Dessa är helt ljusa (se bild) jag aldrig sett den färgen på lameller nån gång men dom lär klibba väldigt lätt också har jag hört, är det nått särskilt material i dom eller???

Tack på förhand.. :)

//Danne.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Första b20 bygget...

Post by J.Lundin_ »

Anledningen till att dom ligger inslagna i det papper dom gör är att beläggen inte får komma i kontakt med varandra. Jag har själv sett det osannorlika då just dessa belägg har klibbat ihop med varandra och varit mer eller mindre omöjliga att skiljas åt. Just Lapplanderkopplingen var lustig på detta sätt, till tryckplattan fanns det också tre små ringar som man skulle använda för att minska spelet mellan monteringshålen och de skruvar som man fäste tryckplattan mot svänghjulet med. Eftersom man då inte använde styrstift så skulle dessa ringar minska risken för att man skjuvade av skruvarna vid växling och stor belastning. Lapplander kopplingen har en plats i mitt hjärta, det var den första kraftigare koppling jag använde på min Amazon :D :D
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Dette forgasserprosjektet virker utrolig bra! Med dette arrangemeentet skulle motoren få nok tilførsel av bensin og luft. Jeg har vært inne på samme tanken, men med min D-kam får jeg nok tilførsel via en 32/36 Weber forgasser. (for meg)...

Gleder meg til å høre lyden fra denne (eks. Youtube)! Dette blir bare helt fantastisk, og så får vi en unik erfarong fra dette prosjektet!
Lykke til videre!
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Hej!
Ska titta in på det med "styrhylsor" till kopplingen följde inga med men det är ju nog inte så svårt att svarva till tre sådana.
Det stadgar ju upp kopplingen lite till också skulle jag tro, det lilla gör på sig i slutändan. :wink:
Och jo det kommer nog bli ett väldigt speciellt insugsljud från Su;arna men det återstår att se.
och hur väl det kommer fungera har jag fått skilda menningar om men ingen som provat (jag hört med då) och då vet man ju inte till 100,001%.. :) Hittar ju tyvärr inga riktiga uttalande om det bara, folk som "sett" och några tidningsurklipp jag hittade på topplocksverkstan.se, finns ju en tråd här på forumet som tar upp det men ingen som vet hur det lirar tyvärr... :|
...Men snart får man väl reda på det förhoppningsvis :wink: :idea:

Ja nu måste man ju börja med ett JIPPPIII!!! :lol: :D :) :o
Toppen är klar och ligger i garaget nu med fina ventiler och lite diverse tänd delar och annat som inköptes på denna fredas shopping.. Projektet kan gå vidare ... 8)

Image

Image
Usch man får bara ryssningar ..... :wink:

Och en polare kom på "besök" ikväll och självklart kunde han inte hålla tassarna borta länge så det blev väldigt mycket skruvande som hände och mycket diskuterande så hann med en del.

Image
Monterade och "installerade" även fördelaren med dagsfärska delar från KG, efter många diskussioner på KG fick vi även rätt kondensator kan tilläggas...:lol:


Image
Vi mätte TDC läget med en indikator klocka och monterade en gradskiva och en bit piano tråd så att jag sen ska kunna mäta lyftet på kammen, vipp geometri och lite sånt kul...

Delade även hela vipp bryggan i molekyler och rengjorde och smorde upp allt.

Image
Lätt att plocka isär...

Image
..Pill att plocka ihop med fjädrar och grejer men det gick bra.

Så nu ska bara toppen poleras i kanalerna och den lilla kant där blev vid ventil fräsningen ska bort
sen ska den på blocket och ett insug ska börja filas på... :? :)

//Danne.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Första b20 bygget...

Post by Hasse63 »

Ska bli kul att se dina SU på plats :D
Image

Jag hade nog byggt så spjällen öppnades med hjälp av vajer och insuget byggt med gemensam "kammare"... inte som på bilden... kan dock bli trångt med trattarna och batteriet.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Jeg må bare si at jeg er mektig imponert! Og for et tempo, og framdrift!
Vakkert er det også!
Dette er det nok mange som liker å følge med på! :)

Venter videre med spenning...
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Tack för dom positiva kommentarerna! :)
Det är ju så att svetsa insuget är ju inga problem det är "grov" smide så det är man rätt haj på,
men att få till ett gasreglage som kan fungera problemfritt och inte kräver så mycket plats är ju en annan femma men vajer har jag varit inne på lite och vanliga stag med M5 stång och "kulände", Men FÖRSLAG tas gärna emot om man säger så .. :wink:
vad menar du med "gemensam kammare" att där ska va ett rör emellan IN rören som ett standars 2x SU ska där va för att jämna trycket något och ge lite mer vakuum till en port där IN ventilen är stängd vilket jag nog tror kan bli det största problemet med uppsättning.
Har tittat lite i motor rummet men inte tagit hänsyn till batteriet..... :oops:
Men i absolut värsta fall får det genomgå en liten flytt men ska kolla det på direkten imorn.. :roll:

//Danne.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Första b20 bygget...

Post by Hasse63 »

Finns NYA gasreglagesattser som är vajerstyrda... kostar en slant men det kan vara värt det för att kunna justera / synka 4st. SU och få det att "hålla" en stund.

J Lundin kan säga vad kammaren mellan förgasare och och toppen heter som förbinder insugsrören, en typ av plenium? Har har skrivit om denna kammare tidigare, har för mig att kammaren med fördel ska vara "stor".

Hoppas han kan kommentera detta. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Första b20 bygget...

Post by J.Lundin_ »

Jag får väl svara som jag gjorde för drygt 2 år sedan

"Insugsröret till dubbla SU är intressant ur flera aspekter. Det tvärgående röret mellan förgasarna är till för att utjämna pulserna mellan cylindrarna. I praktiken det handlar med andra ord om en Helmholz resonator där man använder respektive insugsrörs volym för resonans. jag tror att jag hintade i ett tidigare inlägg om att man borde prova att bygga om detta rör och förse det med en sk. "Powerbottle" mitt i mellan förgasarna. Gör man detta bör man kunna styra hur bottendraget blir på motorn bara genom att förändra flaskans volym och rörets längd samt diameter" :D .
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Första b20 bygget...

Post by Stoffe »

Gasvajer till 4 förgasare borde finnas att få tag på hos någon motorcykelskrot. Någon 4 cyl hoj, årsmodell borde inte spela någon roll. Du får göra en adapter från gasarmen som övergår till vajer oxå.

Burken som JLundin beskriver låter komplicerad i praktiken, en ballong uppfyller i alla fall kraven av yttre storleksförändring :D Är detta någon lösning som är vanligare på 2-takts trimning fast i avgasröret istället? (Dock utan ballong)
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Hej!
jag har letat runt lite efter vajerstyrda Su satser men hitta inget för då kunde man ju byggt ihop två sådana..
röret mellan rören hade jag tänkt ha i samma dimension som standard dubbel insug har ett liggande att mäta på men skulle tro det är ungefär 25-30mm i diameter. och en powerbottle har ju många fördelar om man kan få det att funka, men jag är lite inne på att ha en mellan varje förgasar par men jag vet inte, kan kanske ha motsatt effekt....??
mc förgasare brukar väl bara ha en vajer och en genomgående axel i förgasarna men det finns kanske någon annan variant också kanske..??
Men nu ska jag ut o titta på det o se om man kan komma fram till något logiskt.. :wink:

//Danne.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Nu har man varit nere en vända i garaget och pulat lite. hann monter alla ventiler på med toppen och brygga, justera alla ventiler 0,4 får justera dom sen igen när man varmkört den.
kom sen fram till att en flytt av flottörerna på förgasarna sparar mig en väldig massa plats och avstång mellan rören så har börjat klura på var man ska sätta dom och så, men det blir nog en bit framför samma ställe där dom sitter just nu så två stycken plåtar får krökas till imorn. :?
Sen ska jag försöka koppla samman spjällaxlarna på något bra sätt, med fjäder och en klämma eller liknande... :?:
sen ett vanligt stag till "gasen"...

Image
Ventil och topp möts.. 8)

Image
Toppen på blocket och ventilerna justerade.

Image
förgasarna utan flottörer på dom i mitten, vinner ca 15cm... 8)

och som hasse63 sa tidigare kommer det bli slagsmål i motorrummet.... så batteriet får nog flyttas eller om det går och trixa till det lite kanske, batteri kabel finns det gott om.... :wink: (där är faktiskt en gemensam kammare på bilden såg jag nu kanske lite liten men men)
sen skulle man hitta ett ställe att sätta en manometer för oljetryck så man verkligen vet.... men då det bara finns TVÅ!! uttgångar på blocket (tryckgivare, ändplugg "vid" v-pumpen) och pluggen ville ju inte lossna så det får nog bli ett T vid tryckgivaren.


//Danne.
Post Reply