Första b20 bygget...

Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Första b20 bygget...

Post by A-masen »

Om oljetrycksgivare. Det finns, eller i alla fall, har funnits givare med både W och G-utgång. W står för givare till enbart kontrollampa och G står för givare till mätare. Eller om man vill tala modernt dataspråk, W = digital, G = analog. Detta läser jag i en bok som VDO har givit ut, Motorövervakning på båtar. På båtar? tänker man genast, men så långt är motorerna identiska. Skillnaden ligger på kamaxeln, eventuellt förgasaren och så kylsystemet naturligtvis. B18 och B20 satt i många båtar, och gör så än.

I min ungdom hade jag en kompis vars far drev en bilskola. Jag minns att vi i något tillfälle spände en fläktrem i en sådan bil, Volvo Amazon. (Då kan ni också gissa på ett ungefär när jag var ung :wink: ). Eftersom det var en körskolebil hade den ju dubbelkommando. Det innebar att batteriet inte kunde sitta på sin ordinarie plats. Det satt i stället längre fram, nära kylaren.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Förlora anslutning precis när man skulle förhandsgranska ja det är väl bara börja om igen........ :evil: :evil: :cry:


Jag vill ju ha både en G o en W givare om man säger så.. Men hittade en lösning nu ... Biltema.. har en adapter för oljefilter 3/4" som ger 4st utgångar med 1/8npt så man kan sätta dit temp, tryck mm. tyvärr är den blå eloxerad men det går ju att måla.
Och jo det var nog några år sedan man körde med amazoner på körskolan ... :wink: :wink:
hade varit fräck att veta om det finns någon kvar med dubbelkommando. :?:
Batteriet får nog sitt öde bestämt när motorn åker ner i bilen.
Men denna måndag kväll hann jag SNICKRA ihop ett trä insug av lite diverse trä bitar och lite skruv till b20en och ta ut lite vinklar och se hur det kommer se ut på ett ungefär.. :wink:

Image
Resultat, inget mästerverk men men det är bara testing testing.. :lol:

Image
Det ser iallafall bra ut estetiskt... :wink:

Image
liten bild på hur jag flytta fram flotörerna.

Så nästa steg blir att ta ut vinklarna och börja kapa rör och punkta ihop ett insug. :D

//Danne.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Första b20 bygget...

Post by J.Lundin_ »

Du kan ju faktiskt skrota bort originalflottörhusen och ersätta dessa med ett eget flottörhus som är större och som förser alla fyra förgasare med soppa. Då dom kör dragracing i England med dessa förgasare på hoj så tar man bort flottörhuset och ersätter det med en kran. Flottörhuset ska ju bara se till att bränslenivån blir rätt samt kunna leverera soppa så det räcker till motorn, så att bygga ett eget och gemensamt flottörhus är inte så märkvärdigt :D
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Jag TÄNKTE!! :lol:
MEN kom på att det kan ju inte vara tryck på munstycket "direkt" då det sprutar soppa(dyra droppar :lol: ) blir ju så om man kör med elpump även vanlig då också ju ...
sen tänkte jag göra en "fuel rail" (tror jag har en ritning i datan någostans...) som gick längs förgasarna och sluta med ett "stort" hemma gjort flottörhus med ett original lock och den stora nålventilen 3,14mm tror jag den är...?? :roll: (kan ha fel iallt jag säger självklart!!?? :oops: :oops: )
Men för att testa allt duger detta ... än så länge det är ju bara ver:1.0.0 om jag säger som så... :wink:
Älskar sådana här idé :idea: väckare det får en att tänka lite utför den ram man har i hjärnan och den är ju inte alltid den bäste.. :)

//Danne.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Första b20 bygget...

Post by A-masen »

Nilsson: Det känns som om det finns någon bestämmelse eller förordning på att en bil med dubbelkommando inte skall vara tillgänglig för allmänheten. Den skall nog högst troligt "avväpnas" när den har slutat sin tjänst som bilskolebil och först därefter får den säljas på öpnna marknaden.
Och just i Volvo Amazon är det som om någon har tänkt till före, hålet för pedalstället och batteriboxen är ju identiska. Så det är lätt att skifta. Det är nog en tanke på högerstyrda bilar också. Det går att ta en kaross som "hyllvara" och anpassa inredning och utrustning efter beställningen. Det låter logiskt och självklart, men jag har sett flera exempel på motsatsen inom tillverkningsindustrin, tele, IT och data.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

JO det har du nog rätt i kanske inte lämpligt att passageraren "råkar" nita eller koppla... :D
Och som du säger så ibland undrar man om det verkligen finns någon "standard" när det tillverkas. ingen eftertanke alls men det är väl klart svårt när det är så många som designar alla olika saker så i slutändan blir det inte alltid optimalt.

//Danne.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Kan berätta att amazonen just nu är i garaget och motorn som sitter i och den nya ska i och insuget passas in så det får plats.
Men nu när jag satt och fundera på insuget kom jag på en liten sak som jag undrar om det funkar... :?:
kan man sätta en vakum manometer efter förgasarna :?: för då hade man ju sluppit att ha en lös sådan och därmed ha en på varje port alltså fyra stycken i mitt fall då.?? för det skulle ju underlätta inställningen av förgasarna och göra det lättare att se när det är fel. :idea:
Tack på förhand. :)
Kommer bilder snart på insugs bygget :)

//Danne.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Manumeter på hver skal fungere, men det går på grunninnstilling. Om du har avlastningsrør mellom forgasserne blir målingen noe grov, men kanskje det går også? Trolig best ved litt turtall..?

I tilelgg skal blandingen være lik (likt forhold mellom luft og bensin på hver forgasser). Og da er det ikke nok å måle vakum...
Her på sidene vil du finne mye nederst under manualer...
http://www.volvop1800club.se/
Ellers er det en på youtube som også stiller SU fint inn.
http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related

pluss her: http://www.sw-em.com/su_carbs.htm#Tunin ... ting%20SUs
Du kan også sjekke med plaststrips på eksosrørene om klipsene smelter like fort.. Men det er en nødløsning. men det gir en indikasjon.

Det med gasoverføring kan bli et prosjekt, da man må lage et arrangement hvor hvert stag går til et fellesstag, som på motorer med to SU, eller tenke helt nytt?

Dette blir spennende!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Första b20 bygget...

Post by A-masen »

Skulle inte en Colortune vara till god hjälp också? http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm

För den som inte visste: Colortune är ett tändstift med isolatorn av glas. Man ser färgen på förbränningsflamman och justerar efter det. Det medföljer en färgkarta vid köpet.

På YouTube finns flera filmer att kolla hur det funkar. Obs! Tändstiftet är enbart för test och justering. Inte för kontinuerlig drift.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Tack för alla länkar ! och tips! :D
Har tittat runt lite och kanske det blir så att jag sätter 4st vakummätare + en lambda sond och mätare så jag ser luft/bränsle blandningen det borde ju vara optimalt. :?:
Men har nu ikväll fått av alla skärmar och fronten och ja allt där fram så har även monterat mitt lilla fina trä insug på den gamla motorn bara för att se hur det passar in real life och det blir bara en liten justering mot torped väggen så inte rören får en för stor vinkel.. :wink:

Image

//Danne.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Fy, Nu har man varit i garaget i 7timmar i streck och hög är man på slipdamm och svetsrök.... :wink:
Så nu är nästan insuget till min Quaddra Su uppsättning klar har dratt mig lite från att börja men det gick väldigt smärtfritt gjorde allt på orginal motorn som sitter i, så man får rätt passning direkt.
och mellan varven hann man med att isolera grenröret med bandage(glassfibermaterial)....utan vantar... :cry:
tycker det lyfter utseendet väldigt då det ser lite classic-racing ut. 8)
Målade också ventilkåpan idag blev ett litet mönster på den från någon spetsduk man hitta i en gammallåda, ser lite annorlunda ut men fräckt... :lol:

Image
Rören punktade och injusterade så inte husen ar emot varann.

Image
Förgasar flänsen sitter på plats med rätt lutning för att undvika innerskärmen.

Image
En test montering efter insugs flänsen blivit bortkapad. :D

Så nu har jag bara kvar att svetsa fast svets mutter till vakumklockorna och röret mellan insugnings rören.
Beställde även ett innovate motorsports bredbands lambda kit med sensor och visare idag, ska bli kul och se hur det funkar ska tydligen kunna logga värden och byta mellan bränslen... :o

//Danne.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Nu är snart motorn klar för test körning. har gjort klart insuget samt gjort ett litet ställ till motorn så man har svänghjul fritt och så. sen fick man även rensa förgasarna och klocka vakum kolvarna där hade väl kommit in lite skit dom har ju lega lite mer än ett halv år så, men nu ligger dom runt 5-6sek alla så det borde gå nu.
Sen undrar jag om det finns något speciellt skumgummi att få tag i till att göra små trattsockor med, någon rekomendation eller så ?? :?:

Image
Nu för testkörning sätter jag inte på den målade ventilkåpan så man repar och har sig ska även blästra och måla insuget sen när jag ska lämna in grejerna till amazonen för blästring.

//Danne.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Blomquist »

Ser ruggigt vetenskapligt ut med alla mätarna!
Hoppas på film av provstarten.
210 -64, 223 -68
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Första b20 bygget...

Post by Nilsson`s »

Tack för kommentaren! :wink:
Jo visst ser det Hitech ut men det ska ju på bränsle tryck, lambda och olja sen också så många mätare blir det, Men som det stod på kartongen till lambda mätaren "Knowledge Is Horsepower" och det stämmer rätt genom.
Håller på att förberedda start nu tar bara en liten paus...
Har redan sugit musten ur ett batteri. Anledning=Bränslepump=KASS :evil: ...
Men tog den från orginal motorn som funkar.
Gnista=check
Bränsle=check
Startmotor=check

så nu är det bara ner och "tjuva" så ska den igång...Förhoppningsvis... :lol:

Meddelar sen med resultat och kanske en liten smyggfilm.. :wink:

//Danne.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Första b20 bygget...

Post by Torbo »

Fantastisk! Dette ser skikkelig bra ut! Om det blir liten plass til batteriet, så er det bare å sette inn et mindre. Dette er jo ikke en motor som skal startes i minus 30 grader, regner jeg med...
Jeg skal ikke si for mye om dette, da jeg trolig blir arrestert, men 40-50 ampertimer holder bra i plussgrader, når alt er ok..
Et batteri med 30 aht må ha en god startstrøm/kapasiet for å klare jobben...
Litt avhengig av kompresjon også, men... Hva ble den forresten?
Post Reply