Drar vatten?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Amazon-70
Posts: 2
Joined: Mon Dec 19, 2011 10:24 am

Drar vatten?

Post by Amazon-70 »

Övertygad om att det var topplockspackningen som dragit, nu mer tveksam.

Bilen gick varm (ej kokat) på väg hem från jobbet, körde hem och fyllde sen på kylarvätska (lite fundersam då jag bytt vattenpump några veckor tidigare och haft benkoll att den skötte sig). Men, men, när den betedde sig likadant några dagar senare blev jag riktigt konfunderad, kollade oljelocket. Jepp där var den klassiska vatten/olje guckan :(. Bilen fick stå och idag var jag tvungen att få den till garage, fyllde på vatten och höll koll på tempmätaren. Färd i ca 7 km och vid framkomst en liten check, inte dragit vatten, pös iof lite ur expantionskärlet. I motorn lät det som om det brann/ rann vatten (knastrade). Guckan oförändrad, sitter bara på locket och oljan på stickan ser/känns helt normal.
Enligt mätaren så blir den varm i synnerhet vid stillastående, med fläkten på så håller den sig över normalt men inte kokande. Jag har dessutom värmen kvar inuti bilen.

Vad kan det vara? Glad om jag slipper byta topplockspackning :), temostaten?

Ganska nyligen köpt bilen, från 1970 och med B20

Mycket tacksam för svar.

//Christina
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Drar vatten?

Post by Amazonsport »

Prova och byta termostat, samt skölja ur hela kylsystemet med kylarrengöring som ett första steg. Hjälper inte det så fortsätter vi med nästa steg.. :D

PS! termostaten kan du kolla i en gryta med vatten när den öppnar och att den öppnar alls om du inte vill köpa ny.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Amazon-70
Posts: 2
Joined: Mon Dec 19, 2011 10:24 am

Re: Drar vatten?

Post by Amazon-70 »

Tack, fick oxå tipset att det kan vara luft i systemet, har ju bytt vattenpump. "Guckan" förhoppningsvis kondens pga korta turer *håller tummarna*.
Så steg 1 blir att se till att det inte är någon luft och ut och åka en längre sväng för att få bort kondens.
Steg 2: Kolla/ byta termostat.
Post Reply