Page 1 of 2

m46 overdrive

Posted: Tue Feb 17, 2004 3:49 pm
by grøn94
Jeg holder på å montere b230 med m46 overdrive-kasse i min Amazon.

Da lurer jeg på; hvordan skal overdriven koples opp? noen som har koplingsskjema over dette?

Trengs det et eksternt relè for at dette skal fungere?

Takker for hjelp
Anders

Posted: Tue Feb 17, 2004 8:46 pm
by Lars Bd
Vilken knapp har du på växelspaken tryckknapp eller skjutknapp?

Posted: Tue Feb 17, 2004 9:00 pm
by grøn94
det er trykk-knapp..

elshema

Posted: Tue Feb 17, 2004 9:32 pm
by Lars Bd
Det är ett specialrelä till od med återfjädrande tryckknapp som man kanske måste ha för att få rätt funktion.
Jag har ett scannat kopplingsshema till 740-m46 som jag skulle kunna maila dig (622 kb jpg fil) om du är intresserad.

Posted: Tue Feb 17, 2004 10:15 pm
by grøn94
ja, mail iveg. Må jeg ha det releet for at den skal virke da?

opel_kar@hotmail.com (ja, jeg vet, skal skifte snart)

Posted: Wed Feb 18, 2004 10:03 pm
by Lars Bd
Jag provade att skicka ett privat meddelande men vet inte om det kom iväg.

Det här dök upp i min e-post.
This is an automatically generated Delivery Status Notification.
Delivery to the following recipients failed.
opel_kar@hotmail.com

Posted: Thu Feb 19, 2004 11:44 am
by grøn94
opel_kar@hotmail.com

Skal jo stemme det

Posted: Thu Feb 19, 2004 3:22 pm
by Lars Bd
Jag provar igen.

retur

Posted: Fri Feb 20, 2004 7:11 am
by Lars Bd
Samma resultat.

This is an automatically generated Delivery Status Notification.
Delivery to the following recipients failed.
opel_kar@hotmail.com

Posted: Fri Feb 20, 2004 3:10 pm
by grøn94
Det var rart..

Finnes det ikke på nettet noen steder da?

Inkoppling M46 Overdrivelåda

Posted: Sat Feb 21, 2004 10:05 pm
by jonny
Jag har tryckknapp på min M46 låda som sitter i en 142:a .
Jag kopplade in den med ett vanligt ljusrelä och det funkar bra .

Posted: Sat Feb 21, 2004 10:20 pm
by Lars Bd
Fick du med funktionen att od:n kopplas ur när du växlar ner?

Inkoppling M46 Overdrivelåda

Posted: Sat Feb 21, 2004 11:34 pm
by jonny
Javisst , bara man kopplar in utgående ström (87) från relät till kontakten uppe på locket och sen från kontakten vidare till solenoiden .
En nackdel kan vara att om man ligger med överväxeln i och sen växlar ner till trean och sen upp till fyran så hoppar överväxeln i om man ej tryckt på knappen
Så här har jag kopplat :
Boschnummer på relä 30 ständig ström från batteri (glöm inte säkring )
87 utgående ström till kontakt i växellådslock (inte backljuskontakten , hoppas ni kan skilja på dom)
85 ström när tändlåset står i tändläge
86 till knapp i växelspak , på knappens lediga stift dras en kabel till jord .
Eventuell överväxellampa kopplas in vid kontakt i växellådslock eller vid solenoid .
För er som vill slippa nackdelen ovan så får ni nog skaffa ett orginalrelä , men jag tog reda på vad ett nytt kostade = dyrt , men det finns väl på skroten .

tryckknapp

Posted: Sun Feb 22, 2004 8:57 am
by Lars Bd
Kontakten på växellådan har bara en anslutning och går till jord när od:n kan kopplas i.
Kopplas \"utgående ström (87) från relät till kontakten uppe på locket\" blir det kortslutning när odreläet manövreras.
Eller finns det flera olika utföranden på tryckknapp?

Inkoppling M46 Overdrivelåda

Posted: Sun Feb 22, 2004 2:59 pm
by jonny
Min kontakt i locket har 2 anslutningar , men det måste vara ganska udda för jag kollade dom andra M46:orna jag har ligger och på dom hade kontakten bara en anslutning .
Jag får väl bidra med ett annat inkopplingssätt då , så att det funkar även om man har ett stift på brytkontakten :
30 ständig ström
87 utgående ström från relä till solenoiden
85 ström när tändlåset står i tändläge
86 till knapp i spak , knappens lediga stift dras till brytkontakten i växellådslock