fastrostade bussningar

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

fastrostade bussningar

Post by gudu »

Hej
Jag har gett mig på att byta bussningar i bakvagnen för att få en lite mer raktgående bil.

Jag har lyckats skruva ner alla bussningar utom två för där har bulten rostat fast i innerröret i busningen. Innerröret har dessutom lossat från gummit. Det var dags att byta. :D

Är det någon som har tips hur man kan lösgöra bulten från innerröret? Det är höger länkarm fram och övre tvärstagsbussningarna på kombin som krånglar.
epaboy
Posts: 34
Joined: Sat Dec 26, 2009 9:16 pm

Re: fastrostade bussningar

Post by epaboy »

jag fick knacka ut fästena lite så att jag kom åt med vinkelslipen å kapa av både hylsa å bult. vet inte riktigt vilka bussningar du menar eller om man kommer åt dom med vinkelslip men de va så jag gjörde iaf
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: fastrostade bussningar

Post by QV »

vinkelslip, gassvets, våld eller likartad brutal metod!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: fastrostade bussningar

Post by gudu »

Tack för tippsen, alla användes :D och nu är de loss!

På länkarmen kunde jag hålla en hylsa vid skallen, bultens, inte min och med en hammare som mothåll blev det stumt när jag bankade på bulten från andra hållet.

Uppe vid tanken gick det inte att slå, ej heller komma åt emellan med vinkelslipen. Ett bågfilsblad gick in däremot, motion fick jag på köpet.

Jag tackar igen!
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: fastrostade bussningar

Post by gudu »

Nu när jag fått ner allt undrar jag om ni vet någon som har press och verktygen att pressa ut bussningarna, i Göteborgstrakten eller runt Fyrstad?

Tack!
(Skicka PM så det inte blir reklam :wink: )
BLt
Posts: 49
Joined: Thu Aug 28, 2008 8:49 pm
Location: Hamrånge

Re: fastrostade bussningar

Post by BLt »

Ett bra tips att få bort fastrostade bussningar.Man värmer med en gassvets eller gasolbrännare så att gummit släpper från bussningen då kan man slå ut själva gummihylsan. Sen har jag använt en bågfil och delat bussningen, då brukar det inte vara några problem att få ur den.

/Bosse
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: fastrostade bussningar

Post by gudu »

Aha! Det var ju smart, då kan jag ju göra det själv. Ipressningen borde sedan gå att göra själv i skruvstädet.

Tack så mycket!

Brukar ni lägga på något på gängorna för att muttrar och bultar inte skall rosta ihop så mycket? Jag har ibland på grafitfett (speciellt på hjulbultarna) och hoppas att det skall skydda men jag är tveksam om det hjälper eller är mer en förhoppning.
BLt
Posts: 49
Joined: Thu Aug 28, 2008 8:49 pm
Location: Hamrånge

Re: fastrostade bussningar

Post by BLt »

Det brukar gå bra att pressa bussningar i skruvstädet.
Vid montering av bult och mutter använder jag koppar pasta eller grafitfett.
Man kan också använda tunn dinitrol på utsatta ställen.

/Bosse
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: fastrostade bussningar

Post by A-masen »

Om hjulmuttrar. Jag använder propelleraxelfett. Det är avsett för båtar, som det hörs av namnet. Det är tämligen segt och "flyter" inte bort. Det har en markant lukt av tjära, vill jag minnas så här nu i efterhand.

Det finns dom som säger att man inte skall smörja hjulbultarna. Det anses att dom kan skruva upp sig själva. Några säger att det enda man eventuellt får smörja är den koniska ytan mot fälgmuttern (bultskallen). Inte gängorna. Alla sådana här uttalanden får nog stå för var och en. Det enda tillfälle då en bilfabrikant har avrått från att smörja hjulmuttrar som jag har hört är på en Volvo V70 av sen 90-talsmodell. En bekant visade att det stog tydligt att på bakhjulen fick man inte smörja bultarna. Fettet kunde av friktionsvärmen krypa igenom på gängorna och lägga sig på insidan, på trumytan för handbromsbackana. Framhjulen stog det helt logiskt inget om. Jag har själv en V70 -08. I min instruktionsbok står inget alls om detta. Jag har hjulbultar (eller skruvar som man egentligen skall säga). Men som sagt, jag har smort dom med fett som är avsett för användning under vattenlinjen.

Jag kan ju tillägga att för många år sedan jobbade jag i ett stort kommunalt bussgarage. På gummiverkstaden smorde dom fälgbultarna med tectyl. Det skulle ha två uppgifter. 1. Förhindra rost och smörja gängorna. 2. Vara ett "segt klister" för att hålla kvar muttrarna. Jag minns att grabbarna var ganska missnöjda med resulatet. Det fyllde inte dom uppställda förväntningarna.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: fastrostade bussningar

Post by gudu »

Jag kan meddela att gassvetstipset fungerade utmärkt. Roligt för den lille pyroteknikern var det också. Jag eldade underifrån på innerhylsan och efter ett tag brann det som en tårtraket.
Jag kunde hålla flera raketer igång samtidigt men lyckades inte få fyrverkeriet på bild. :cry: Det ryker en del så gör det inte i vardagsrummet.

Efter ett tag ploppade innerhylsan upp och gick att trycka ut. Gummit gick sedan även det lätt att trycka ut. Slitna bussningar!
sedan in med någfilen och såga ett spår i ytteringen seda gick den med att banka ut.

Jag behövde däremot gå till en vänlig själ med hydraulpress för att få i de nya busdningarna.

Vid monteringen skall man nog inte dra bultarna innan bilen är på marken för att få gummits vilovridning vid normalbelastning.

Tack för tipsen!
Post Reply