Frontplåt, finns det två utföranden ?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Frontplåt, finns det två utföranden ?

Post by Sture Swedberg »

På min 61-a är frontplåten utbytt på 80-talet. Då fick bilen \"fel\" grill pga att den gamla inte skulle ha passat därför att plåten ändrats. Det låter eg inte riktigt klokt men det kanske är så ?
Jag har orginalgrillhalvorna men inte på samma ställe som bilen och kan inte kolla.
Finns det någon som vet besked rakt av ?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, du skall ha den tidiga (svåra!) fronten som var aktuell 1957-1961. Det är ganska stora skillnader mellan den och den som kom 1962, svårt att modifiera de sena frontplåtarna.

Leta efter \"tidig front\", även kallad B16-front mm. till amazon på marknader, bland annonser osv. Dom är inte billiga och inte lätta att få tag på men det går. Ibland kan man få nöja sig med en i hyffsat skick och sätta igång och laga och rikta och dona. Svårt å få det 100% pga. komplex form men det kan en duktig karossmakare hjälpa dig med isf.

Lycka till.
Hasse
Posts: 82
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:40 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Amazonfront

Post by Hasse »

Det finns faktiskt 3 olika fronter till Amazon, dels den tidiga \"B16-fronten\" som fanns från -57 till -61, sedan kom den \"nya\" fronten med större grill galler, denna front finns i två olika utföranden, den 1:a fronten som har grillgaller med med löst nät, bredare mittribba och en lös tunn yttre sarg, denna front fanns -62 till -64 och skiljer sig lite från den senare då fästen för grillen inte är samma.
-65 kom den \"vanliga\" fronten för aluminiumgrillen, detta är idag den vanligaste fronten där du fäster grillgallren med 2+2 skruvar.

Är din Amazon en -61:a med original B18 & och 12 volts elsystem eller har du B16 motor ?

Många \"tror\" att dom har en -61:a med B18 men i själva verket så är det en -62:a (eller som många kallar det en -61/-62:a)
-62:orna som regeistrerades under hösten -61 blev -61:or, så har du B18 motor som originalmotor så skall du inte ha den tidiga B16-fronten.
Att renovera en Amazon är att bevara en bit Svensk kulturhistoria
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, men på Stures beskrivning av att han har grillarna liggandes och att de bytte ut fronten mot en nyare variant där grillarna ej passade, så låter det som att Sture har B16 och 6V i sin 1961:a.

Har du däremot B18 och 12V så är det mycket riktigt att det finns två versioner av frontpåten också. Dels den som satt 1962-1964 och dels ett senare utförande med fästöron och ett par extra skruvhål för 1965-1970 års modeller och utförande på \"aluminiumgrillar\". Att modda en tidig (1962-1964) till sent utförande går, men det är betydligt lättare att modda en sen (1965-1970) till tidigt. Väldigt enkelt, närmare bestämt. :)
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

frontplåt

Post by Ola O »

Tänk på att det finns ytterligare en front till B16 modellen. Den är ännu svårare att hitta och sitter på årsmodell 57-58 där huvlåset sitter fast i fronten istället. Dessa äldre Amazoner har också rostfri sarg och balk till skillnad från ~60-61 som har rostfri sarg och balk i fronten. Allt gäller B16-bilar.

Ingen B16-front har blivit har bivit tillverkad sedan 1961. Alla bilar som på något vis skadades i fronten fick den nya fronten med de moderna grillhalvorna istället. Därför är det mycket svårt att finna en B16-front. Själv fick jag köpa en hel bil för att få tag i fronten till min 1960/61 och det var 13 år sedan.

Prismässigt ligger en B16-front med en del arbete innan den blir användbar lätt på ett par tusen. Själv vet jag någon som gick för 1600 kronor och det var 94. Den var relativt frisk men behövde en del arbete i skärmfästena på båda sidor.

Lycka till med ditt letande. Såg att Jan Nyrén hade tillverkat en B16-front i plast att montera. Det kan vara det allra enklaste och bästa.

Jag vet att Malabilplåt har tillverkat en B16-front på en Amazon och den är mycket lik originalet.
amaloba
Posts: 1
Joined: Mon Oct 04, 2004 9:21 pm

Post by amaloba »

Jag har en -58 Amazonfront med till salu om någon skulle vara intresserad. Fina grillhalvor i rostfritt, samt i övrigt bra och tillsynes rostfri i plåten, måste dock synas bättre då den ännu sitter fast på bilen.

Bilen ska skruvas ner och skrotas i övrigt. Tänkte ev. lägga upp lite delar på tradera vad det lider.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Frontplåt, finns det två utföranden ?

Post by Sture Swedberg »

Fantastiskt det här med forum, bara kasta ut en fråga och vips står man där med kunskaper man inte trodde fanns.
Tack skall ni ha alla intresserade.

\"Tant Grön\" som hon, för visst är det en hon, döpts till är enl Bilregistret modell 1960. Enl tillgängliga uppgifter i olika årsmodelltabeller måste hon med födelsenumret 69592 lämnat bandet ett stycke in på 1961.
D59... har helt rätt i förmodan om 6 volt och B16. Den \"andra\" Az 60:an jag fick tag på som krockad och plockade ned hade befriats från frontplåt, motor och v framdörr. Någon kunnig och framsynt Az-galning hade hunnit före tyvärr. Kvar efter mina härjningar är taket (dörrstolparna har jag), torpedplåten och bakstycket bakom baksätet. Varenda löstagbar del därutöver intill minsta skruv har jag hamstrat. Resterna finns hos Walters Bildelar i Falkenberg 0346/714580. Fråga efter Calle.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Frontplåt, finns det två utföranden ?

Post by Lars Bd »

Sture Swedberg wrote:är enl Bilregistret modell 1960.
Bilregistret är inte en pålitlig källa när det gäller årsmodeller på bland annat tidiga amazoner utan chassienummret ska jämföras med tabeller som du har gjort och med chnr 69592 bör bilen tillverkats hösten 60.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Frontplåt/Ch nr

Post by Sture Swedberg »

Jag kikade i tabellerna i matrikeln och såg att man tillverkade ch nr 54 400- 84 922 prod.året 60-61. Bedömer att man jobbade 45 veckor det året och då blir det 678 bilar/vecka. Med 22 veckor till förfogande 1960, mellan jul och nyår tror jag man tog ledigt, skulle man hunnit till ch nr 69322 när 1961 gick in (ch nr 69592). Stämmer detta är Tant Grön tillverkad första veckan 1961. Å andra sidan, snabbade dom på lite inför julhelgen kan hon rullat av dagen före julafton :) . Det blir naturligtvis lite hårklyverier när man leker med siffror men här någonstans bör det hamna.
Post Reply