Page 1 of 1

Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Posted: Tue Jan 24, 2012 3:25 pm
by Leffe_sthlm
När jag bromsar så drar bilen lite svag åt vänster, i början av inbromsningen. På Bilprovningen så klagade man inte på ojämn bromsverkan.
Min teori är att en bromscylinder (på höger sida) kärvar lite och kräver hårdare bromstryck, innan den tar.'
Bilen har stått still mycket, vilket jag tycker stärker denna teori.
Håller ni med om den teorin, eller finns det andra tänkbara orsaker?
Det är som sagt skivbromsar fram.
Min plan är att plocka isär bromsoken och kanske byta kolvarna, men det kan väl lika gärna vara "cylindrarna" som är orsaken.
Ett annat alternativ är byta bromsoken till renoverade.
Vad tycker ni är bäst angreppssätt?

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Posted: Tue Jan 24, 2012 4:31 pm
by Ragge
det kan bli liknande konstigheter om slangarna löser upp sig inuti . oftast blir det som en backventil och bromsarna hänger kvar efter man släppt pedalen, men har varit med om att det blir en strypning "utåt" också och resulterat i sneddragning .

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Posted: Tue Jan 24, 2012 5:11 pm
by Ola O
Du kan ha dålig fjäder fram, det hade jag.

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Posted: Tue Jan 24, 2012 7:16 pm
by Hasse63
Kan gå att motionera kolvarna, Spruta in 5/56 eller bromsvätska bakom de "trasiga" tätningarna

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Posted: Sun Feb 05, 2012 4:04 pm
by Leffe_sthlm
Har nu demonterat oken och då bilen har stått många år, så gick kolvarna lite trög. Dom är inte rostiga och cylindrarna ser bra ut. Så jag byter bara packningar m.m.
Men jag skulle vilja göra rent kanlerna och cylindrarna ordentligt. Kan man "skölja" dom med i något lämplig vätska, eller får finns det risk att det blir något kvar som förstör bromsvätskan?

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Posted: Mon Feb 06, 2012 3:54 pm
by LABBE
Du får snedragning om du har mindre luft i vä hjul oxå! Å de märks inte i bromsprovarn

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Posted: Mon Feb 06, 2012 10:30 pm
by QV
Leffe_sthlm wrote:finns det risk att det blir något kvar som förstör bromsvätskan?
Har aldrig bekymrat mig vid renovering.

Vid honing använder jag den oljan som står närmast
Vid rengörning är det en blandning av avfettning, industrisprit, bensin eller diesel allt beroende på vad man får tag på först
Stålull är rätt revligt förövrigt.

Efter det så blir det avtorkat, pålagt bromsfett om jag hittar det (eller olja om jag inte hittar det) och sen ihop med det.

Har det "misslyckats" så har det hittils berott på återanvända packningar.... Detta gäller alltså tvåkrets.

Om du däremot renoverar en bil med enkrets så rengör man inga slangar, dessa byts rakt av om man inte är nöjd.
Gummidetaljer kan hålla i både 20-30 år men min plan är att byta allt gummi vart 10 år eftersom jag gärna vill ha fungerande bromsar när jag trycker på pedalen...
när jag köper renoveringssats så köps öven bromsfett, då behöver jag inte leta.

/janne

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Posted: Tue Feb 07, 2012 7:04 pm
by Leffe_sthlm
QV wrote:
Leffe_sthlm wrote:finns det risk att det blir något kvar som förstör bromsvätskan?
Har aldrig bekymrat mig vid renovering.

Vid honing använder jag den oljan som står närmast
Vid rengörning är det en blandning av avfettning, industrisprit, bensin eller diesel allt beroende på vad man får tag på först
Stålull är rätt revligt förövrigt.

Efter det så blir det avtorkat, pålagt bromsfett om jag hittar det (eller olja om jag inte hittar det) och sen ihop med det.

Har det "misslyckats" så har det hittils berott på återanvända packningar.... Detta gäller alltså tvåkrets.

Om du däremot renoverar en bil med enkrets så rengör man inga slangar, dessa byts rakt av om man inte är nöjd.
Gummidetaljer kan hålla i både 20-30 år men min plan är att byta allt gummi vart 10 år eftersom jag gärna vill ha fungerande bromsar när jag trycker på pedalen...
när jag köper renoveringssats så köps öven bromsfett, då behöver jag inte leta.

/janne

Det är ett enkretssystem. Man bör ju ej dela på dessa och det sitter väl en gummipackning mellan "halvorna" så då bör bör man väl undvika lacknafta och liknande?
Alla gummidelar kommer jag att byta och sen fetta in allt med bromsfett.
T-sprit är det många som rekommenderar för rengöring av cylindrar och kanaler.