Page 1 of 1

En fråga om splines i motorer

Posted: Sun Jan 29, 2012 3:26 pm
by A-masen
En fråga till dom mer sakkunniga på forumet.
På forum som detta och andra, även i motortidningar, berättas det om motorbyten "kors och tvärs" i bilar. Då undrar jag: Är det standardmått på splines i flera motorer? Att det t.ex är det inom ett och samma fabrikat kan vara naturligt (men undantag finns) inom olika Volvomotorer. Men mellan helt olika fabrikat och åldersmässiga motorer låter mer märkligt. Ett exempel: På ett traktorforum läste jag om en som hade en Volvo BM-traktor av 50-talsmodell, diesel. Han håller på att sätta i en Nissan dieselmotor, 90-tal i den.

Undantaget som jag känner till handlar om Volvo Pentas marinmotorer som är baserade på B23-motorerna. Där finns det ett årsmodellskifte mellan grova och fina splines.

OBS! Jag skall inte göra något byte. Frågan är av helt allmän karaktär.

Re: En fråga om splines i motorer

Posted: Sun Jan 29, 2012 6:54 pm
by Arne
Det förekommer många olika splines, det är bara lamellcentrum man behöver byta.

Re: En fråga om splines i motorer

Posted: Mon Jan 30, 2012 12:00 am
by QV
Om växellåda skall behållas så behöver man se till att stölagret till ingående axel på växellådan passar i nya vevaxeln. Om detta är lätt eller inte beror på.

Lamellen skall få en korrekt ytterdiameter i förhållande till nya tryckplattan och här finns det tabeller på internet vilken lamell som har en viss diameter och splines.
sedan skall ett korrekt uttrampningslager till förutom adapterplattan mellan motor och låda om det nu inte passar rakt av...


/Janne

mycket jobb är det