En fråga om splines i motorer
Posted: Sun Jan 29, 2012 3:26 pm
En fråga till dom mer sakkunniga på forumet.
På forum som detta och andra, även i motortidningar, berättas det om motorbyten "kors och tvärs" i bilar. Då undrar jag: Är det standardmått på splines i flera motorer? Att det t.ex är det inom ett och samma fabrikat kan vara naturligt (men undantag finns) inom olika Volvomotorer. Men mellan helt olika fabrikat och åldersmässiga motorer låter mer märkligt. Ett exempel: På ett traktorforum läste jag om en som hade en Volvo BM-traktor av 50-talsmodell, diesel. Han håller på att sätta i en Nissan dieselmotor, 90-tal i den.
Undantaget som jag känner till handlar om Volvo Pentas marinmotorer som är baserade på B23-motorerna. Där finns det ett årsmodellskifte mellan grova och fina splines.
OBS! Jag skall inte göra något byte. Frågan är av helt allmän karaktär.
På forum som detta och andra, även i motortidningar, berättas det om motorbyten "kors och tvärs" i bilar. Då undrar jag: Är det standardmått på splines i flera motorer? Att det t.ex är det inom ett och samma fabrikat kan vara naturligt (men undantag finns) inom olika Volvomotorer. Men mellan helt olika fabrikat och åldersmässiga motorer låter mer märkligt. Ett exempel: På ett traktorforum läste jag om en som hade en Volvo BM-traktor av 50-talsmodell, diesel. Han håller på att sätta i en Nissan dieselmotor, 90-tal i den.
Undantaget som jag känner till handlar om Volvo Pentas marinmotorer som är baserade på B23-motorerna. Där finns det ett årsmodellskifte mellan grova och fina splines.
OBS! Jag skall inte göra något byte. Frågan är av helt allmän karaktär.