69a Amazon 221341 SP

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Ragge »

Henrik Landin wrote:Okej, jag skulle gissa att om du kollar på bara 221341S borde du hitta den här? iom att det bara står så i papprena

japp , den står som 221341 S
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by D Brown »

Ragge wrote:Rydh,s är en 221341 S (BLH 731)
Verkar vara samma sak med BLU441 :?

Edit: Kollade min egen också, samma sak där, endast S.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Ragge »

D Brown wrote:
Ragge wrote:Rydh,s är en 221341 S (BLH 731)
Verkar vara samma sak med BLU441 :?

Edit: Kollade min egen också, samma sak där, endast S.

stämmer precis !!!
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

hakano wrote:
Henrik Landin wrote:Chassinummer 72007, så det är en rätt så sen kombi.
Jag tror att det är chassinummer 72000 jag har. En mörkblå civil poliscombi det också. Är dock bara skrot av den och inget att ha.

För många år sedan var jag och tittade på 72001 som var till salu. Också en mörkblå civil polisbil om jag inte minns fel.
Coolt, har din kvar något extra kul? som de där batongfästet å sånt som ska vara under stolen? Hade ju helt klart varit skitkul att få tag på de som saknas
Administratör
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by hakano »

Ragge wrote:001 finns inte kvar , H !!

Så tråkigt. Men det här var ju bra många år sedan och den var väl dålig redan då...
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by hakano »

Henrik Landin wrote:Coolt, har din kvar något extra kul? som de där batongfästet å sånt som ska vara under stolen? Hade ju helt klart varit skitkul att få tag på de som saknas
Minns faktiskt inte detta.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Ja nu är det ju iofs inte tanken att det här ska bli ett rent utställningsföremål, utan det är tänkt göra en bruksrenovering modell seriös så att säga, dvs slita ut B20in med låda, gå igenom motorn totalt och ge den nya vevlager, ramlager, kolvringar, hona cylindrarna, slipa in ventiler, nya tätningar bla, svarva spår i bröstkåpan för en riktig packbox istället för filttätningen som alltid ska läka, och då motorn hänger i stativet kommer allt målas, även lådan åker på en makeover, då den ska få rätt lock och spak. Motorrummet ska snyggas till då det är tomt, tvätt och skrubbning! och snygga till batterihylla och liknande där det är fula fläckar, underredet ska skrapas och tectylas då mellanaxel och avgassystem är borta. Bromsar ska renoveras, kommer nog lägga mest energi här, var väldigt noga med de på 66an iom enkrets, denna har ju tack och lov tvåkrets som tur är, en fördel med en sen amazon, men det blir nya rör, backar, belägg, you name it. Och karossen blir då såklart rostlagad men bara dellackerad, inredningen får bara dom felaktiga detaljerna utbytta och en fungerande original tempmätare, annars bara en städning, originalfälgarna ska lackas om och skos med nya däck, och när jag hittar till vettig kurs så ska den få rätt kapslar, har bara kapslar till före 65, även snobbringar till dessa

Så fin blir den ju, men den ska ju som sagt användas, och planen på en rejäl roadtrip runt landet finns, kanske även med tattartermos på kulan, det får vi se, nu ska jag först och främst invänta våren :)
Administratör
SteNor
Posts: 42
Joined: Wed Jan 14, 2009 8:27 pm
Location: Essunga

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by SteNor »

Gå med i Polisfordonshistoriska sällskapet :idea: . Det är gratis :!: . http://polisfordon.forum24.se/
Där finns mycket nyttigheter och en del reservdelar.
Hgv 62-69, orenoverad 60:a, USA-Sport -68, mfl,mfl.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

StevePV wrote:Gå med i Polisfordonshistoriska sällskapet :idea: . Det är gratis :!: . http://polisfordon.forum24.se/
Där finns mycket nyttigheter och en del reservdelar.
Wow, tack för tipset, det ska jag göra :)
Administratör
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by hakano »

Henrik Landin wrote:Coolt, har din kvar något extra kul? som de där batongfästet å sånt som ska vara under stolen? Hade ju helt klart varit skitkul att få tag på de som saknas
Slog mig nu att det var en kille hemma hos mig ett tag efter att jag fått hem bilen och plockade av ett antal specifika polisgrejor han skulle ha till nån polis-Amazon han hade hemma. Minns inte vad han tog med sig men det blev en hög med grejor innan han vände hemåt igen. Så den är lite rensad redan.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

De viktigaste i polisutrustningen är ju dock kvar, att elsystemet och panelen under brädan är kvar är ju de mest solklara beviset för en icke amazonexpert (dvs typ jag) att det inte är en vanlig gammal svenssonkombi så att säga
Administratör
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Per M »

Hur går det har du varit och kollat något mer på detaljer på kombin?

/Per
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

MR:Amazon wrote:Hur går det har du varit och kollat något mer på detaljer på kombin?

/Per
Nä inte de, har ingen panik, det enda jag är nyfiken på är vad det är för bakaxel på den, resten har jag rätt bra koll på, men den står som syns på bilderna lite halvtaskigt till, men den står iaf på stenplattor så det är inte fullt med gräs under den, men fick jag 66an igenom besiktningen på några månader från att ha varit nästan totalt demonterad och stått i 18 år så ska nog den här gå laga även om något litet hål dyker upp under den :D Har som slutat vara orolig över rost, jag är så dum så jag tycker det är kul att laga rost, men ännu roligare när det är klart :P
Administratör
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Per M »

Okej, ja bakaxeln ska nog vara diff (antispinn axel) men den kan som sagt vara utbytt av någon tidigare ägare... :(
men du kan ha tur att den är kvar? :shock:

ja rost är kul att laga när man vet det blir bra till slut, fast man drar sej länge innan man börjat :lol:

/Per
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

MR:Amazon wrote:Okej, ja bakaxeln ska nog vara diff (antispinn axel) men den kan som sagt vara utbytt av någon tidigare ägare... :(
men du kan ha tur att den är kvar? :shock:

ja rost är kul att laga när man vet det blir bra till slut, fast man drar sej länge innan man börjat :lol:

/Per
Den här bilen ska ju vara i de närmaste oskruvad, de var ägaren före han som den fortfarande står hos som ska ha "förstört" inredningen, annars ska den vara orörd, så chanserna är rätt goda att det är rätt axel, är det så att den nu sitter kvar kan man ju le lite extra, det är ju vad jag förstått väldigt ovanligt

Äh! De är bara börja kapa! Brukar tänka att de är lika bra göra de direkt, då är de bortgjort, sen får man alltid extra timmar med svetsen så man lär sig mer, är ingen expert men man lär sig ju allt mer man håller på
Administratör
Post Reply