69a Amazon 221341 SP

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Per M »

Fråga om han har kvar stolarna som satt där förut växellåda mm ligger säkert o skräpar, kanske?

Ja dom växer inte på träd men det beror på rally, folkrace, och gas glada personer som tycker om att spinna :)
så har många satt livet till.. sen har dom blivit utslitna av naturligt brukande oxå.
tål inte för hårdhänt brukande.. korsen går av har även hänt att lammel brickorna sagt upp sej... :roll:


/Per
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

MR:Amazon wrote:Fråga om han har kvar stolarna som satt där förut växellåda mm ligger säkert o skräpar, kanske?

Ja dom växer inte på träd men det beror på rally, folkrace, och gas glada personer som tycker om att spinna :)
så har många satt livet till.. sen har dom blivit utslitna av naturligt brukande oxå.
tål inte för hårdhänt brukande.. korsen går av har även hänt att lammel brickorna sagt upp sej... :roll:


/Per
Nej sånt är borta, men det har jag själv så det är lugnt, så när den är rostlagad och besiktad så kommer jag byta stolar, spaken byts ju iom motorrenovering så, kommer besikta den olackad å så, så jag får köra den dit den ska lackas, de här är första projektet jag lämnar bort lackeringen av, för här ska de inte bli "äsch, de dug" utan nu ska det bli BRA
Administratör
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by D Brown »

Nu finns den senare tillägget till instruktionsbok, gällande årsmodell -69 också uppladdad på volvoamazonpictures :wink:

http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... ker_sv.php
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Sweet :D Nu har jag lite intressant läsning :)
Administratör
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Fick dokument från landsarkivet och fick då veta bla
Besiktades in den 9 April 1969 i Göteborg
Första ägare Rikspolisstyrelsen Stockholm, Fordonets hemort: Skellefteå
Övriga anmärkningar: Kommunikationsradio SRA
Regnr mellan 1969 och 1972 var AC77117
Administratör
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by D Brown »

Min hette X40409 ....låter coolt, som någon framtidsbil 8)

50 mm dragkula
Tillsatsvärme
Kommunikationsradio SRA
Högsta tillåtna släpvagnsvikt (tjänstevikt + last) 1200 kg
Dispens från bestämmelserna om strålkastarnas märkning.

Reggad 13/11-68 på Rikspolisstyrelsen Söderhamns polisdistrikt.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Vadå, är inte Amazon en framtidsbil? 8)

Min har inte tillsatsvärme eller dispens för lysena, så jag lär nog aldrig hitta något efter nån värmare i min :P inte för att de gör mig något :P
Administratör
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by D Brown »

Jag har inte heller någon värmare, bara ett igensvetsat hål.

Bilen är f.ö besiktad i Göteborg av besiktningsman Robert Öst.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Pga problem med både ekonomin och en själv så ser det dystert ut att få den här klar inom en rimlig framtid, för min egen skull ska jag hålla mig sysselsätt i den mån det går under sommaren, Men jag hoppas att ett under inträffar så jag har råd att få ihop den till Motorveckan, men som det ser ut nu så är det väldigt osäkert om jag har något körbart till dess. Nu är jag dessutom utan bruksbil, då den på väg hem från jobbet helt plötsligt valde att bara bli trecylindrig, av kylvätskan att tyda så har jag nog blåst packningen, men jag har inte råd att köpa en ny
Administratör
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Undrens tid är ju inte förbi, nu står den till slut på gården

Image
Inte gick de fort inte, men jag behövde aldrig röra bromsen, vänster framhjul låg på rätt ordentligt, tur de bara var en kortare resa vi skulle dra bilen

Image
Hemma! OJ så vacker skapelse :D som han ja köpte den av sa lite på skoj: "de HÄR, de ÄR en brudmagnet, jänkarna dom ha ingenting å komma med!" :D

Image
välformad bakdel med lite ålderstecken, men inget jag är direkt brydd över...

Image
Under all bråte, dök de upp en baksäte, som förutom en hel del smuts är hur fint som helst, och under sitsen finns de spännrem och en skylt där de står SNÖSKYFFEL eller om de stod spade, ja iaf, nå sånt

Image
Anledningen till att jag inte är så brydd över rost... "takkorgen" är mest troligt till en bubbla, inget jag tänkt ha på taket iaf

Image
Alltså formerna, dom är så eleganta, den skarpsynte ser ett extraljusfäste kika ut ovanför kofångaren, så två gamla helkromade lysen ska monteras, bara för syns skull, nu då fästet finns där
Administratör
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Amarace »

Takräcket är ett universal, har ett själv som är köpt 1969, på Volvo, men är inget Volvo original tillbehör, köptes då till en 142.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Jasså, coolt, såg ena fästet är knäckt men de går ju stöka till. Ska jag ha nått på taket vill jag ha en riktig takkorg :)

Provade rycka och dra i alla knappar i bilen, kollade lysen osv, nog funkar ju sånt :P men de förvånande var att knapparna på extrapanelen fortfarande funkade :D de började blinka å blåsa å ha sig när man drog i dom :D

Men måste ha varit dött på riktigt mitt batteri, laddar 3 ampere än sen igår kväll, och då ja provade vrida på nyckeln blir de bara ett klick från startmotorn, ska låta batteriet ladda ordentligt, klickar de bara då så får ja undersöka startmotorn närmare
Administratör
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by gudu »

Verkligen roligt!

Jag undrar om du ville lägga upp lite bilder på installationen av bakrutans spolare, torkare samt deras reglage?

En bild på bagagerumsbelysningen skulle jag uppskatta också, poliserna hade tydligen en sådan men inte vanliga "kombisar".

Det är en laddad spänning här i väntan på att höra hur det går med batteriet.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

gudu wrote:Verkligen roligt!

Jag undrar om du ville lägga upp lite bilder på installationen av bakrutans spolare, torkare samt deras reglage?

En bild på bagagerumsbelysningen skulle jag uppskatta också, poliserna hade tydligen en sådan men inte vanliga "kombisar".

Det är en laddad spänning här i väntan på att höra hur det går med batteriet.

Det kan jag ordna, jag måste byta torkarmotorn, den verkar ha varit i närkontakt med nått för den är väldigt ful, men den ser exakt likadan ut som den som sitter i tex LM218, dvs baklastarna

Jo den här har ju två lampor innanför luckan

Ja batteriet är de inget fel på, 13 komma nånting volt, men startmotorn säger klick likafullt, så imorgon tappar trimmade B20in sin startmotor, hade hoppas denna motor ska gå använda i sommar iaf, även fast ringarna verkar sitta fast nu, men ibland kan man ha tur att dom släpper efter några ordentliga varmkörningar, motorn kräver ju en renovering ändå, men man kan ta de senare

Men lite man ler varenda gång man svänger in på gården och ser amazonen i carporten :D den är verkligen vacker trots sina skamfläckar
Administratör
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by A-masen »

Torkare med motor finns inom fritidsbåthandeln. Eventuellt kan det vara så att dom behöver separat jord, båtar är ju ofta av plast. Men en jordkabel är ju inget problem för en van mekare.

Här är ett exempel: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5004 Men det finns mer att välja på.
Post Reply