69a Amazon 221341 SP

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

I brist på fotoavdelning lägger jag upp en tråd här, Denna tråd, som nu i början får agera bildtråd helt enkelt, och framöver kring vår då kommer fortsätta som ren projekttråd om denna bil.

Bilen i fråga är alltså en herrgårdsvagn från 1969, 221341 S alltså, en helt vanlig kombi med andra ord, eller? Ja nästan, men inte riktigt.
Lämnade fabriken 1969 med en blank glänsande mellanblå nyans, med lika blå galoninredning, och vars den såldes har jag tyvärr än ingen koll på, någon här kanske känner igen bilen? Den sägs iaf ska ha börjat sina dagar inom räddningstjänsten, och har således en hel del extra elprylar under huven och det sitter lite extra knappar och sånt i den

Lite övrig tråkig info:
Chassinummer 72007, så det är en rätt så sen kombi
Togs i trafik första gången den 23 Maj 1969
Sista länsregnummer var AC77117

Motorn är dock en helt vanlig B20A, som i nuläget är i stort behov av en renovering då den dricker sjuka mängder olja och lämnar ett stort oljemoln efter sig. Bakom oljedrickaren sitter det en helt vanlig M40 som tyvärr fått kortspak, MÅSTE åtgärdas! En Amazon SKA ha långspak, det är som halva charmen med att köra Amazon, tycker iaf jag

Utöver den inte allt för läckra kortspaken så är det för tillfället även röda tygstolar från en 140, usch fy och blä säger vi om dom, även dessa ska fortast möjligt kastas ut och original amazonstolar i rätt färg ska in, slutligen sitter det en gammal sportratt i den, verkar vara en med inbyggt nav dessutom, påminner om grant/superior men jag vet inte, den kommer iaf framöver läggas på hyllan till förmån för en originalratt, dock är spaken och stolarna viktigare, känns som det drar ner helhetsintrycket betydligt mer än en gammal, faktiskt även passande sportratt, i mina ögon iaf, kunde ju ha varit något moderns spaceageliknande skit

Jag fick en chock idag då jag kollade på papprena och såg antalet ägare inkl bilhandlare: 7, det är väldigt lite för en Amazon...

Okej, nog babblat, lite bilder då

Image
Lite snöig, men det kunde ha varit värre, den står ju trots allt under tak, här ska bilen få stå så länge det är snö ute, så kommer inte börja göra något innan våren, fläcken som syns i nederkant av luckan är precis som det syns, rost, men det ligger betydligt fräschare luckor i bilen
Image
Pga utrymmet runt bilen var det svårt att få någotsånär vettiga bilder, den skarpsynte ser på vänster framskärm att det är lite bubbel ovanför lyset, det ska jag dock bara kapa ur och svetsa, andra skärmen är värre runt lyset, inget synligt hål än, men däremot bakom framhjulet är det ett STORT hål i skärmen, men det ligger utöver bakluckor även en rostfri skärm i bilen, hoppas bara att plåten in mot kupen inte är allt för dålig, men det är ju ändå rätt lätt lagat, finns värre stället att laga en amazon på än där, tex höger bakskärm som är i behov av ny skärmkant och lite smålappningar av plåten längst ner bakom bakhjulet, inget jätteallvarligt dock, så tre skärmar och bakluckorna kommer behöva lackas, sen får vi se om jag ska blästra och lacka om nedredelen av andra bakskärmen, är lite begynnande ytrost där så kommer nog ta bort de direkt då bilen liks ska dellackas, så är det bortgjort
Sen såg jag att förardörren har börjat få lite sjukdomsfläckar längst ner, men den som är så skarpsynt att han/hon såg rosten på framskärmen, ser även på första bilden att det står en dörr brevid bilen, med andra ord, jag behöver inte svetsa rost i flera månader

Image
Inredningen då! Babblade så mycket vid förra bilden så jag får göra mig kort här, annars lär ni ju somna innan ni läst klart.
Iaf! som synes, sportratt, kortspak, och 140 stolar, klassiskt i amazon! men fel i denna, för den här kommer bli strikt original! Jag ska inte ens ha fel fälgar.


Image
Extra panelen, som synes uppe på brädan finns även knappen för "blåljusen" kvar, dom var ju dock röda på den där tiden men iaf, ballast vore ju att få tag i rätt ljus och montera allt som den var då 1969
Den där tempmätaren måste jag dock göra något åt, i framtiden så är ju ett instrumenteringsbyte alt försökta renovera original tempmätare ett måste, i min 66 funkar den faktiskt, men vågar man sig på att kastbyta mätare?

Image
Oljedrickaren i all sin prakt, till höger syns extra elcentral med diverse relän och sånt, även framför kylaren sitter det relän, men det verkar vara standardreläna som flyttades dit? visst är det blanka i mitten till original helljus?

Sådär, detta var lite bilder och massa pladder om vad jag ska pilla med ett tag framöver.
Last edited by Henrik Landin on Wed Feb 15, 2012 4:16 pm, edited 1 time in total.
Administratör
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: 69a Amazon kombi

Post by LABBE »

nice. objekt... min såg så kall ut i morse så jag nöjde mig med å titta på den.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon kombi

Post by Henrik Landin »

Jo de är ett fint objekt, helt klart värd att renovera. Har varit sugen på ett vettigt objekt att få göra något bra av, ett objekt där man får vara först så att säga, och slipper ägna halva tiden åt att göra om efter andra. Och nu fick ja i just de objektet :)
Administratör
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 69a Amazon kombi

Post by gudu »

Ingen risk att man somnar till ett sådant inlägg och en sådan bil! Jätteläcker, skall bli skoj att se hur det utvecklar sig. :D

Har den bagagerumsbelysning? Vill du i så fall posta en bild på den?
Mvh
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon kombi

Post by Henrik Landin »

Haha det var kul att höra ;)

Det verkade sitta två lampor längst bak, jag tvärtittade bara bakåt, orkade aldrig sopa av bakluckorna, men när du nämner de såg de som sagt ut som den hade två lampor där bak

Kommer nog tyvärr dröja innan jag är upp nästa gång, iom att den står lite halvtaskigt till, hade tur att det är en hundgård just brevid bilen så var trampat spår dit som jag kunde gå i för att komma mig till bilen :P

Förresten, är det någon som vet var man kan hitta bilder på hur en sån här såg ut då det begav sig? med lampor på taket osv
Administratör
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: 69a Amazon kombi

Post by Per M »

Hej, kul med kombi :)
Kollade du vad som står på typplåten under huven? med alla dom där reläerna liknar det en polis bil (civil polisbil)


/Per
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon kombi

Post by Henrik Landin »

Nä tyvärr gjorde jag inte de

Det står i papprena iaf bara 221341 S, enligt medlemsmatrikeln så ska det stå SP om det var en polisbil, men det kanske inte gällde civilbilar?

Om det nu skulle visa sig vara en fd civilbil så är det ju såklart extra kul att allt verkar sitta kvar :) framöver ska jag beställa efter tidiga dokument om bilen, jag har ju gamla regnumret att söka på

Något mer man kan kolla på för att få fram vad den varit från början?
Administratör
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: 69a Amazon kombi

Post by Per M »

Jag tror det lutar mot en civilpolisbil, papprena står det inte P för polis då den varit "civil"sen ca 1972-73 då den gick ur tjänst.
Typ skylten avslöjar om det är en 221341SP :wink: eller något annat.

Det är bara att söka på gammla regnummret för historia det är intressant att forska om sin bils historia

Följer med spänning denna tråd!
/Per
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon kombi

Post by Henrik Landin »

MR:Amazon wrote:Jag tror det lutar mot en civilpolisbil, papprena står det inte P för polis då den varit "civil"sen ca 1972-73 då den gick ur tjänst.
Typ skylten avslöjar om det är en 221341SP :wink: eller något annat.

Det är bara att söka på gammla regnummret för historia det är intressant att forska om sin bils historia

Följer med spänning denna tråd!
/Per
Jag ska ta reda på vad som står på skylten imorgon, för nu blev jag RIKTIGT nyfiken! :D

Jo det är väldigt intressant, speciellt med en sån här bil som är lite speciell och inte som alla andra
Administratör
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 69a Amazon kombi

Post by A-masen »

"visst är det blanka i mitten till original helljus?"

Det ser ut som ett stegrelä. Har du kvar golvkontakten för hel/halvljus?
Ett stegrelä bör ha minst 6 anslutningsstift och vara märkta 56a och 56b, 15 och 31b, 81a och 56.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon kombi

Post by Henrik Landin »

A-masen wrote:"visst är det blanka i mitten till original helljus?"

Det ser ut som ett stegrelä. Har du kvar golvkontakten för hel/halvljus?
Ett stegrelä bör ha minst 6 anslutningsstift och vara märkta 56a och 56b, 15 och 31b, 81a och 56.
Nä det sitter ingen fotomkopplare på den

Okej, ja el är inte min starka sida :oops: vad brukar stegrelä vara till?
Administratör
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 69a Amazon kombi

Post by A-masen »

Stegrelä är det mer "korrekta" namnet på hel/halvljusrelä. Ibland säger man växlingsrelä också.
Till skillnad från fotkontrollerade omkopplare så växlar du mellan hel och halvljus med rattspaken. Men du kan också "ljustuta" med samma spak om du inte har strålkastarna tända.

Detta blev en De Facktostandard på alla nya bilar mot slutet på 60-talet.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon kombi

Post by Henrik Landin »

A-masen wrote:Stegrelä är det mer "korrekta" namnet på hel/halvljusrelä. Ibland säger man växlingsrelä också.
Till skillnad från fotkontrollerade omkopplare så växlar du mellan hel och halvljus med rattspaken. Men du kan också "ljustuta" med samma spak om du inte har strålkastarna tända.

Detta blev en De Facktostandard på alla nya bilar mot slutet på 60-talet.
Ah, nu klarnar de lite, jo jag hade för mig att amazonen förlorade fotomkopplaren mot slutet, men var osäker på exakt årtal, men den här som sagt har allt uppe i spaken som du säger, iofs ingen nackdel, i 66an hade stiftet till helljuset ärgat av så då man skulle ha på helljuset så blev det svart istället :P en spak är ju lite mindre utsatt för fukt...
Administratör
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: 69a Amazon kombi

Post by D Brown »

Jag har en likadan :)
681113 är min reggad.

Texten om ringtryck har jag aldrig sett innan, måste kolla om det finns några spår av den på min.
Synd att ratten var utbytt.
Har du någon bensinvärmare eller spår där av? Den fattas i min, bakrutefläkten och takmikrofonen likaså, plus även rattknappen till radion.
Har du något roligt kvar under baksätet eller under bagagerumsgolvet? Min har inga extra förvaringsfack bak (fanns kanske bara i svart-vita bilar), men det verkar ha suttit fickor under luckan till reservhjul, enda spår av det jag har är en skylt med "fläktrem". Under baksätet tror jag att det står "snöskyffel"
Min har kartläsarlampa på passagerarplatsen, plus belysning av hyllan under instrumentbrädan, har din det också?

Knappen för "Nödbelysning" är "Vaningsblinkers", rödljus, orange saftblandare och taksökare har väl civilbilar aldrig haft, dock så finns nog nog relän för dessa.
Sådana saker som polisdörrsidor, torkare och spolning på bakrutan, samt hållare för isskrapa, hållare för alcotest, förvaringsfack för kartor, hållare för handlampa, hållare för stavlampa, skrivbord, fodral för handbojor, hållare för batonger och liknande utrustning hade nog aldrig civilbilarna.

Diffbroms verkar inte min ha, instruktionsboken för polisamazoner säger motsatsen. Ryktet säger att det kan vara lite hur som helst med den saken på polisbilar.........eller så är kanske även det en skillnad mellan civilbilar och svart-vita bilar........eller så är väl min axel helt enkelt utbytt.

Mycket komplicerat elsystem i dessa, på min tenderar vindrutetorkare och spolning aktiverad via rattknappen att hänga sig, samt att halvljusautomatiken ibland bara tänder ena halvljuset (tills man knackar på reläet). Men sådana klossar till relän torde väl vara omöjliga att hitta nya.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon kombi

Post by Henrik Landin »

D Brown wrote:Jag har en likadan :)
681113 är min reggad.

Texten om ringtryck har jag aldrig sett innan, måste kolla om det finns några spår av den på min.
Synd att ratten var utbytt.
Har du någon bensinvärmare eller spår där av? Den fattas i min, bakrutefläkten och takmikrofonen likaså, plus även rattknappen till radion.
Har du något roligt kvar under baksätet eller under bagagerumsgolvet? Min har inga extra förvaringsfack bak (fanns kanske bara i svart-vita bilar), men det verkar ha suttit fickor under luckan till reservhjul, enda spår av det jag har är en skylt med "fläktrem". Under baksätet tror jag att det står "snöskyffel"
Min har kartläsarlampa på passagerarplatsen, plus belysning av hyllan under instrumentbrädan, har din det också?

Knappen för "Nödbelysning" är "Vaningsblinkers", rödljus, orange saftblandare och taksökare har väl civilbilar aldrig haft, dock så finns nog nog relän för dessa.
Sådana saker som polisdörrsidor, torkare och spolning på bakrutan, samt hållare för isskrapa, hållare för alcotest, förvaringsfack för kartor, hållare för handlampa, hållare för stavlampa, skrivbord, fodral för handbojor, hållare för batonger och liknande utrustning hade nog aldrig civilbilarna.

Diffbroms verkar inte min ha, instruktionsboken för polisamazoner säger motsatsen. Ryktet säger att det kan vara lite hur som helst med den saken på polisbilar.........eller så är kanske även det en skillnad mellan civilbilar och svart-vita bilar........eller så är väl min axel helt enkelt utbytt.

Mycket komplicerat elsystem i dessa, på min tenderar vindrutetorkare och spolning aktiverad via rattknappen att hänga sig, samt att halvljusautomatiken ibland bara tänder ena halvljuset (tills man knackar på reläet). Men sådana klossar till relän torde väl vara omöjliga att hitta nya.
Alla extra plåtdelar ligger i den så kommer inte åt att kolla i baksäte/skuff, jag tvärkollade bara skick på extra bakluckorna

Som synes är både ratt, spak och stolar fel, men har fått i för att kunna byta ut allt mot originalprylar

Diffbroms sägs de ju att alla polisutrustade herrgårdsvagnar skulle ha haft, men som sagt, din kan ju vara bytt

Har din varit en svartvit polisbil?

Inväntar svar om vad som står på typplåten, hade inte möjlighet att kolla själv, men under kvällen så får jag veta om det står SP eller ej
Administratör
Post Reply