69a Amazon 221341 SP

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by D Brown »

Fanns det två olika torkararrangemang på bakrutan?
Innan hade jag bara sett bilder med dubbla torkare som verkar vara monterade genom glaset, sedan fick jag se enkel torkare på en exporterad mellanblå polis-69:a på volvoamazonpictures.
Först trodde jag att enkeltorkare var någon efterkonstruktion, men torkaren är ju precis likadan på denna.

Jag har f.ö inget mer än reglage kvar av varken torkare, spolning eller fläkt, men innerbelysningen finns och funkar i.a.f.

Nu när jag tittar på bilden av holländaren så ser ju bakrutan ut att ha värmeslingor, har din det?
Snyggt med bakrutefläkt, jag känner avundsjuka :|

Image
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Coolt med eluppvärmd ruta, vet en som har en sån till amazon sedan, men jag har inte eluppvärmd på nån av mina luckor, tror ja då :P ska kolla under dagen, håller ju på för fullt med skruvningen

Har fått ut startmotorn, halvgruvade mig lite för att de skulle va bökigt iom att bromsservon sitter rakt ovanför, men gick bra att komma åt övrebulten, och den undre gick bra då ja fått upp bilen på bockar, och ni som har fina flådiga garage att få hålla till i, ni ska få se vars jag håller till med den här ;) riktigt mäktigt ställe... kommer bild senare, ska iväg och plocka sönder startmotorn, den kan ju gå laga :)

Hittade faktiskt rost under också, inte så förvånande, men höger tvärbalk närmast framhjulet är dåååålig, nån har nångång i tiden tyckt de varit en skitsmart idé att hissa med domkraften där... gick tydligen inte så bra, annars är den kärnfrisk under...
Administratör
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Image
Måste försöka fixa bra bilder nångång, men då ser ni väll hur dålig den egentligen är, eller dålig och dålig, men inte vet jag om jag direkt jublar över celuosalack... blir kul då den ska lackas om, men iaf, för stunden är de här mitt garage, garaget brevid är ockuperat av pappas motorcykel just nu, men vill mhrf att jag stuvar in den dit för renoveringsförsäkringen ja tänkt kosta på den så får den där tvåhjulingen vackert flytta på sig :P

Image
Som sagt, ergonomisk arbetsställning och allt, men funkar att göra lite småsaker även i carporten, rostlagningen osv kommer ju såklart göras i ett riktigt garage, men vill iaf få igång den här, för då kan jag köra den in och ut lite överallt sen. Som synes ligger startmotorn bakom framhjulet, fick tyvärr inte lös den från andra b20in som sitter/halvhänger i en ascona, med halvt hängade framvagn också, så ja gick bet att få lös den nu

Image
Så sitter bagagerumsbelysningen iaf, en till på andra sidan

Image
Fläkten, kablaget försvinner ner bakom den just nu inte superfräscha panelen
Spolararangemanget är inte i bruk, men burken sitter just innanför luckan på vänster sida iaf, kommer ut nå kablar från panelen på den sidan, spolarmunstycket sitter ju då bara rätt genom luckan uppe i vänstra hörnet, torkarmotorn ser exakt likadan ut som tex LM218/641 osv, så kåpan hoppas jag kunna kastbyta med nån traktor där de inte är lika noga att den är buckelfri

Image
Den här följde med också, ekonomibit, synd de är fel sida och till en sedan
Administratör
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by gudu »

Tack. Belysningen fungerar även som båtlanterna. Precis en sådan har jag till min båt. Antagligen en standardprodukt ifrån dåtidens jula.

Den holländske hade spolarmunstycket i mitten ser det ut som.

Lycka till i det tidstypiska garaget.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Dom där funkar som mycket skulle jag tro :P

Jo den har det i mitten

Haha tackar, går bra såhär års, även nu när de ska regna och ha sig, men de här är ju ingen permanent förvaring :P
Administratör
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Image
Förgasaren läker som ett såll... Så blev beställt repsats med alla packningar, tätningar, nål osv, lika bra gå igenom allt då man liks ska ha sönder den

Image
Så står den och skäms, ska renovera oken, skulle säkert funka bra med att motionera upp dom bara, men för att va säker så blir de nya tätningar och ha lös kolvarna och putsa upp allt så oken verkligen är BRA, blir såklart även ordentlig genomgång av bakbromsarna också, bromsar är något jag inte fuskar med
Och här syns även enda riktiga hålet på bilen, lite kul att de bara är skärmen som är sopslut, snart släpper nog lyktan också skulle jag tro, men skärminfästningen ser bra ut både innifrån hjulhuset sett och från motorrummet, men jag tror de kan finnas en stump på kanske 10cm som kan va dålig på den, men de må då vara, är fort lagat
Administratör
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by A-masen »

Ni pratar om bagagerumsbelysningen. Varför inte sätta den ”ägghalverunda” originallampan även där bak. Det blir ju snyggast och mest Volvolikt. Det blir inom familjen, så att säga.
Image

Här är kopplingsschemat som man kan planka rakt av så när som på en liten detalj.
Image

Själva taklampan är nr 29, till höger. Nr 30 är omkopplaren i lamphuset. 25 är dörrkontakten som jordar när man öppnar. Borde gå att få till något liknande även i en baklucka på en combi.
Det hela matas från den översta säkringen, notera på högersidan, nr 23. Sedan går det igenom en skarvplint, nr 7. Den kan vi hoppa över här eftersom vi har en separat dörrkontakt. Men vi ser att det delas upp på två ledare. Den ena hämtar spänning direkt från säkringen. Nr 2 i plinten. Den andra tar en jord från dörrkontakten, nr 1. Vi slopar alltså plinten och går direkt med våra kablar.
Man kan ju följa kabelfärger och areor om man vill, men den kabeln som matar från säkringen kan man ju gå upp i area om man vill till 1-kvadrat eller 1,5-kvadrat. Det blir ju några meter kabel och vi vill inte ha spänningsfall.
Materialen som behövs är en dörrkontakt, en taklampa och några meter kabel. Glödlampan är en 10 watt spollampa.
Detta borde fungera likadant i en sedàn med bagagerumsbelysning. Då får man lösa placering för dörrkontakten på något enkelt och smidigt sätt.

Gör ni en sådan här installation, så spara schemat och texten för framtiden. Det finns inget som är så irriterande som gamla elsystem där någon har kopplat själv och inte märkt upp eller dokumenterat.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

I min är de ju "original" med dom som sitter där :) så dom förblir kvar
en bekant har en tjock gammal bok över amazon, där finns tidernas bästa elschema, de står både färg och grovlek på kablarna, var hur perfekt som helst då man skulle få all el i kermit att funka, den var ju helt nerplockad och inget var uppmärkt, men allt började funka till slut :) ska se om de finns nått schema över polisutrustningen också, för de fanns flera olika, tror de var ett specifikt för herrgårdsvagn om jag inte minns helt tokigt
Administratör
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by gudu »

Jo, den dagen :roll: jag sätter dit bagagebelysning på min blir det en likadan som i kupen som du föreslår. Jag blev förvånad att det inte var en sådan utan "lanternan". Om jag fattat polisinstruktionsboken rätt så tänds den dessutom med brytare hos föraren. Mycket mystisk med tanke på att en tio år äldre duett har bakdörrbrytare. Med tanke på lampvalet kanske det inte var volvo själva som byggde polisbilarna utan en annan bilbyggare, tills för några år sedan hade de en avdelning, specialvagnar som gjorde sådant. Gissar att om volvo installerat bagagelamporna hade det varit likadana som där framme. Eller kanske polisen ville ha klarare ljus?
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

gudu wrote:Jo, den dagen :roll: jag sätter dit bagagebelysning på min blir det en likadan som i kupen som du föreslår. Jag blev förvånad att det inte var en sådan utan "lanternan". Om jag fattat polisinstruktionsboken rätt så tänds den dessutom med brytare hos föraren. Mycket mystisk med tanke på att en tio år äldre duett har bakdörrbrytare. Med tanke på lampvalet kanske det inte var volvo själva som byggde polisbilarna utan en annan bilbyggare, tills för några år sedan hade de en avdelning, specialvagnar som gjorde sådant. Gissar att om volvo installerat bagagelamporna hade det varit likadana som där framme. Eller kanske polisen ville ha klarare ljus?
Jo det finns en knapp på extrapanelen för bagagerumsbelysningen
Administratör
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Förgasaren har läkt floder men verkar ha fått den tät, oljetryck verkar den till slut få om man nöter på starten, hade lite för lite ström men gav den lite hjälp på traven och se på rackarn, B20in vaknade till liv för ett kort ögonblick :D så laddas batteriet och ett nytt startförsök ska snart göras, hoppas få höra om det är lönt försöka göra nått åt motorn där den sitter eller om jag får glömma motorveckan och ta ut allt, men jag ska göra allt för att kunna använda motorn som sitter där, vet några fulknep för att få lös ringar som sitter fast
Administratör
Gyllenberg

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Gyllenberg »

Hallå där, är vänster kofångarhörn fram på alla din Amazoner slokande? Kapade mig förresten i handleden med rondell och kapskiva när jag var och jobbade på Kermit ikväll, skyller allt på dig!

Skämt åsido, den kan ju bli riktigt läcker när den blir klar den här! Får hoppas bara att du tar dig in i garaget snart :)
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

Gyllenberg wrote:Hallå där, är vänster kofångarhörn fram på alla din Amazoner slokande? Kapade mig förresten i handleden med rondell och kapskiva när jag var och jobbade på Kermit ikväll, skyller allt på dig!

Skämt åsido, den kan ju bli riktigt läcker när den blir klar den här! Får hoppas bara att du tar dig in i garaget snart :)
Nope, sitter horn runt om på denna, vänster bak är lite rostigt såg jag, sen om man kollar på bilderna så är egentligen ett bak borta, men de ligger löst, förutom ett horn så är den riktigt bra i kromet faktiskt. AJ :P Kermit fights back för att du kapar i den kanske ;)

Jodå, men än håller jag bara på med sånt som inte syns, försöker få B20in att gå bra och har egentligen inte en blekaste om varför den går dåligt, men vevhusvent ska rengöras idag i hopp om att den slutar ryka så förbannat under huven, när det är gjort häller jag motor full med bensin och diesel i hopp om att lossa lite ringar, fick mig 6-7 liter motorolja igår som är lämplig till den här
Administratör
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by LABBE »

Så underbar, men så långt borta, måste hitta tid, å flytta på den :)
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: 69a Amazon 221341 SP

Post by Henrik Landin »

LABBE wrote:Så underbar, men så långt borta, måste hitta tid, å flytta på den :)
Visst är hon ;) Ta ledigt till helgen och tvärkör upp ;)
Administratör
Post Reply