Page 1 of 1

Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Wed Feb 15, 2012 1:10 pm
by Pälle
Ska snart sätta tänderna i ett nytt objekt med B16. Bilen har stått avställd sedan 1980 vad jag vet. Huruvida den startats under åren vet jag inte men som det ser ut så har den inte varit igång på många år. Motorn går runt, det är allt jag vet eftersom bilen inte är hemma ännu.

Vad har ni för tips o trix att komma med inför provstart?

Jag tänkte se över vätskor, ev byta oljan innan uppstart samt köra runt motorn utan tändning för att få runt olja och helst bygga upp lite tryck. Att ta av ventilkåpan och pytsa på lite olja på de rörliga delarna är väl också en vettig ide.

Är det OK att köra med 12 volts batteri vid provstart eller riskerar jag att elda upp något?

Re: Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Wed Feb 15, 2012 2:52 pm
by A-masen
"Är det OK att köra med 12 volts batteri vid provstart eller riskerar jag att elda upp något?"

Kontrollamporna i instrumentpanelen!
Förutsatt att du inte tänder någon mer belysning etc. etc. Tänk på innerbelysningen via dörrkontakterna i det fallet.

Det blir nog enklare och säkrare med ett 6 volt batteri. :wink:

Re: Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Wed Feb 15, 2012 2:55 pm
by Pälle
A-masen wrote:"Är det OK att köra med 12 volts batteri vid provstart eller riskerar jag att elda upp något?"

Kontrollamporna i instrumentpanelen!
Förutsatt att du inte tänder någon mer belysning etc. etc. Tänk på innerbelysningen via dörrkontakterna i det fallet.

Det blir nog enklare och säkrare med ett 6 volt batteri. :wink:
Ja det är nog kanske säkrast. Tanken var att plocka alla säkringar utom den som behövs för att få tändning.

Var hittar man 6-voltsbatterier till bra pris och med bra utseende?

Re: Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Wed Feb 15, 2012 3:16 pm
by Amazonsport
Vet att biltema hade snygga 6 volts batteri förut. Men hur de är nu, ingen aning?

Re: Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Wed Feb 15, 2012 5:56 pm
by Henrik Landin
Varta har, vet jag kollade på laitis för inte allt för länge sen, drygt ett år sen kanske, kostade ungefär som ett vanlig 12 volt, MYCKET billigare än tex mekonomen, har för mig de såg "rätt" ut

Re: Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Wed Feb 15, 2012 6:36 pm
by A-masen
Biltema 6 volt 77 amph, 1000 kr. Friventilerande och överkopplingar på översidan.

En annan firma på Blocket, 1180 kr för samma batteri.

Skall man räkna kronor och ören här så får man ju lägga in var man bor och eventuellt åka för att köpa sitt batteri. Men det är nog dom här priserna som du får rikta in dig på.

Om du köper ett nytt batteri och bilen startar på det så se till att underhållsladda batteriet, för du kommer väl förmodligen att låta bilen stå en liten tid för upprustning och iordningsställande. Så skaffa en batteriladdare och en flaska destillerat vatten också. Då har du lagt grunden för ett långlivat batteri. Och kom ihåg: Batterier skall förvaras svalt. Inte varmt, som man trodde förr i världen. Fulladdade batterier tål dessutom kyla mycket väl. Det skall alltså stå torrt, men svalt.

Re: Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Wed Feb 15, 2012 6:52 pm
by Pälle
A-masen wrote:Biltema 6 volt 77 amph, 1000 kr. Friventilerande och överkopplingar på översidan.

En annan firma på Blocket, 1180 kr för samma batteri.

Skall man räkna kronor och ören här så får man ju lägga in var man bor och eventuellt åka för att köpa sitt batteri. Men det är nog dom här priserna som du får rikta in dig på.

Om du köper ett nytt batteri och bilen startar på det så se till att underhållsladda batteriet, för du kommer väl förmodligen att låta bilen stå en liten tid för upprustning och iordningsställande. Så skaffa en batteriladdare och en flaska destillerat vatten också. Då har du lagt grunden för ett långlivat batteri. Och kom ihåg: Batterier skall förvaras svalt. Inte varmt, som man trodde förr i världen. Fulladdade batterier tål dessutom kyla mycket väl. Det skall alltså stå torrt, men svalt.
Tack för tipset, det lär blir Biltemas batteri. Precis som du säger kommer det rustas en massa innan det blir dax att bruka bilen. Det kan handla om många år innan jag ens besiktigar den. Finns det C-tech laddare för 6volt tro?

Re: Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Thu Feb 16, 2012 6:09 pm
by Jugge-1960
Dom har laddare för 6 volt, den heter XC 0.8. Själv har jag föregångaren XC 800 och det fungerar perfekt.
Laddar bilen efter varje körning, laddaren kopplas in via en snabbkoppling på batteriet, enkelt och smidigt.

//Jörgen

Re: Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Fri Feb 17, 2012 8:25 pm
by Amazon
Skadar väl inte att skruva ur tändstiften, slå en skvätt olja i varje cylinder o dra runt lite. Fördelaren vill säkert gärna ha en skvätt olja den med. Ska finnas en pinne man kan vrida på för att få fram ett hål där man kan trycka i olja med hjälp av en oljekanna. Att ge vattenpumpen och resten av bilen en rundsmörjning med fettsprutan skadar heller inte.

Re: Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Fri Feb 17, 2012 10:03 pm
by Pälle
Har nyss rullat in objektet, en 58a, i garaget och konstaterar att jag har jobb ett tag framöver. Inte så mycket rost att svetsa dock.

I morgon kör jag på Amazons tips, lite olja i varje cylinder och dra runt. Motorn går fint att dra runt för hand men lite olja är nog inte fel i väntan på en provstart, vilket lär dröja nån månad.

Fortsätt att komma med nyttiga tips :D

Re: Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Wed Feb 22, 2012 9:42 pm
by granfot
Visste att jag sett nåt för länge sen... Vet inte hur mycket hjälp det är, men ganska långt ner på den här sidan finns rubriken: "Starta en motor som stått länge"
http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips.html

Finns en del annat matnyttigt där med. :)

Re: Uppstart av B16 som stått i dryga 20 år

Posted: Thu Aug 16, 2012 8:58 pm
by gullberg86
Man kan visst starta med 12volts-batteri, dock hade jag ett halvdött 6volt ikopplat, den hade någon död cell så den klarade allt förutom att driva runt startmotorn.

Jag använde 12voltsbatteriet som starthjälp, kopplade på det först efter jag vridit å håller nyckeln i start-läge, å släpper av såfort motorn startar(samtidigt som jag släpper nyckeln). I detta läge går ju all ström till startmotorn(som klarar av 12volt).
Har ju även nångång låtit 12voltsbatteriet ligga på. Inga lampor gick eller så, men 6voltsbatteriet började koka och började smälta. Efter att ha starthjälpt med 12voltsbatteriet hade inget annat än 6voltsbatteriet tagit skada som till sist stendog. :mrgreen:

Att köpa ett 6voltsbatteri över rätt dyrt. 12volt är billigare, speciellt eftersom jag plockat hem ett tiotal fullt friska batterier från tippen.