Volvo P1200VB 1958 - skärmjakt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo P1200VB 1958

Post by Amazon »

Jag hade sådana sargar för ett tag sedan, lade ut dem på tradera och fick rätt hyfsat betalt för dem. Mannen som köpte dem skulle ha dem till sin 123GT.
Volvo P1200VB 1958
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Volvo P1200VB 1958

Post by Pälle »

Ja det var ju lättsålda sargar. Försvann kvickare än fort.

Har inte hänt så mycket med bilen, ska ju egentligen göra iordning 63an först. Blir dock lite pillrande och kollande men inget egentligt arbete blir gjort på bilen.

Däremot verkar jag vara mycket duktig på att köpa grejer :D

På väg hem är nu; fina beg dörrsidor, signalring till ratten, NOS-bromsbackar (uppsättning 2), beggade breda lyktsargar samt vänster bakglas till nummerskyltsbelysningen. Volvohandlaren i Skelleftå håller på att hjälpa mig med nya nycklar eftersom vår lokala volvohandlare mest verkade tycka att det var besvärligt :evil: Ja det blev väl lite servicedelar på Tradera, tänddelar och sånt också.

Har insett att det i mitt fall INTE kommer att bli en NOS-renovering av denna bil, utgångsläget är inte tillräckligt bra helt enkelt. Jag siktar då på bra bruksskick/originalutförande vilket innebär att jag kan vara så nöjd med att hitta begagnade delar. Jag gillar patina helt enkelt, det gör min plånbok också. :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Volvo P1200VB 1958

Post by Pälle »

Köpa grejer som sagt;

Ett vykort som inspirationskälla, dekaler till navkapslar, NOS klädkrokar, förgasargummi och några patinerade halvdana lyktsargar.
Image

Bromsbackar, wagner original fram till vänster och (troligtvis) omlimmade wagner avsedda för bakhjul. Notera de kortare bromsbanden.
Image

Denna pryl följde med bilen men jag vet inte vad det är och var den ska sitta.
Image
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo P1200VB 1958

Post by QV »

den påminner om klacken som håller emot ryggstödet i "körläge" sitter längts ner, längst bak på stolsramen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Volvo P1200VB 1958

Post by Pälle »

QV wrote:den påminner om klacken som håller emot ryggstödet i "körläge" sitter längts ner, längst bak på stolsramen.

/Janne
Tänker du då på en 2dörrars? Jag har ju ickereglerbara ryggstöd på min såatte.... Men den kan ju komma från nån annan bil såklart.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo P1200VB 1958

Post by QV »

till stolar med fällbeslag skuile jag ha nämnt också.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Hynboholm
Posts: 5
Joined: Tue Feb 14, 2012 1:24 pm

Re: Volvo P1200VB 1958

Post by Hynboholm »

Imorgon får du en överraskning i brevlådan.... :wink:
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Volvo P1200VB 1958

Post by Pälle »

Hynboholm wrote:Imorgon får du en överraskning i brevlådan.... :wink:
Haha, såg det. Tack så mycket :D Trevlig överraskning efter 2 veckors solsemester. Visade sig att jag har en avlägsen släkting i grannbyn som äger en 57a och en 59a.

För er som är intresserade så fick jag en ett utdrag från Vägverket, med alla ägare till amazon 1957-59. Det var min bils förre ägare Hynboholm som skickade det :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Hynboholm
Posts: 5
Joined: Tue Feb 14, 2012 1:24 pm

Re: Volvo P1200VB 1958

Post by Hynboholm »

Håll hårt i den, kostade en hel del den där mappen...
Hoppas att ni hade trevligt på semestern!
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Volvo P1200VB 1958

Post by Pälle »

Hynboholm wrote:Håll hårt i den, kostade en hel del den där mappen...
Hoppas att ni hade trevligt på semestern!
Kan tänka mig att det kostade en slant ja :D Semestern var toppen, hann fundera mycket på amazonerna vid poolkanten :wink:
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Volvo P1200VB 1958

Post by Pälle »

Skulle egentligen slipa lite på 63an ikväll men kunde inte hålla fingrarna från gamlingen. Har ordnat så att bakluckan går att stänga och inspekterat plåtstatusen i bagaget.

Några bilder från besiktningen;

Hel och fin men smutsig matta.
Image

Som det brukar se ut i skuffen på amazoner.
Image

Skrapade fram lite hål på vänster sida, som förväntat. Värre har man sett. Hittade även en gammal lagning som man nog borde göra om. Har inte rostat igenom i nederkant där plåten rundas av ned mot grusplåten.
Image

Och här har vi vänster utsida, mycket ytrost men som sagt så verkar jag inte behöva byta denna plåt. Får se hur taskigt det ser ut efter att jag blästrat... när det nu blir!
Image

Här mina vänner får ni se en osvetsad ej upprostad original reservhjulsbalja från 1958 :D Bilden blev visst upp och ned :roll:
Image

Höger sida av bagaget bjöd inte på några hål alls i golvet. Däremot finns det en liten lagning på hjulhuset som kanske borde göras om.
Image

Jag tycker det är ovanligt lite rost för att vara en såpass gammal OCH välanvänd amazon! Ska det bli denna bil som jag får lära mig svetsa på!?

Provpolerade ett bakluckehandtag, blir nog inte bättre än såhär. Nytt gummi till vänster handtag skulle jag haft tag i, finns de att köpa tro?
Image
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Volvo P1200VB 1958 - skärmjakt

Post by Pälle »

Huvva, hela påsken ligger jag däckad i influensa, helt värdelöst.

Har ägnat lite tid åt att granska Blocket efter en bra höger framskärm i plåt men jag tycks alltid vara för sent ute. Har 2 st bra vänster skärmar men ingen vettig höger. Det bästa vore ju att hitta nån som vill byta.... :roll:

Mellan febertopparna var jag ut i garaget en stund och petade. Tog ur stiften och pytsade i lite olja, och se så fint det går att dra runt motorn. Vet inte om oljan bidragit eller om det är avsaknaden av kompression kanske.

För nån månad sen så rengjorde jag det jag kom åt i bränslepumpen utan att dela den, fyllde upp den med soppa och satte tillbaka glaset. Tänkte att det skulle vara bra för membranet ifall det skulle vara helt. Provade att pumpa och efter bara några tag så var glaset fyllt :D Antar att detta var ett tecken på att pumpen är OK. En liten ljusning på vägen mot provstart.

Over and out från sjukstugan...
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Volvo P1200VB 1958 - skärmjakt

Post by Pälle »

Blocket i alla ära men via Facebook hittade jag en fin skärm hos en kille bara några km från mitt föräldrahem. Fick en trevlig pratstund på köpet :D Tack Jimmy!

Provade även nycklarna som jag beställt via Volvo i Skellefteå, passade bra i dörr- och skufflås men tändningsnyckeln passade inte :( Blir till att jaga rätt på ett tändningslås med nycklar och byta hela rasket. Skulle ha budat på det jag såg på Tradera med andra ord :roll:

Tips på hur jag får ut ut befintligt lås emottages tacksamt!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Volvo P1200VB 1958 - vattenpump?

Post by Pälle »

Äh, massa jobb och krafs har kommit i vägen så inget har egentligen hänt förutom att jag lyckats dra loss fläkt och remskiva från vattenpumpen :roll:

Brukar ju dra runt motorn nån gång i veckan, pytsa i lite olja i cylindrarna och så. Igår upprepades proceduren och vips står jag där med remskiva och fläkt i handen :oops: Antar att den är pressad på plats, eller? Kan jag bara knacka tillbaka den lite försiktigt med en klubba eller måste jag loss med pumpen och använda en press? Ska iofs ta loss pumpen förr eller senare men i ett provstartssyfte måste den ju sitta där.

I övrigt så jagar jag ju delar som vanligt. På gång nu är en växelspaksknopp med stort V, bakre golvmatta och en massa löst plock från en B16-motor. Fördelare, förgasare, startmotor, b-pump, v-pump, kamdrivning etc. Alltid bra att ha tänkte jag.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Volvo P1200VB 1958 - skärmjakt

Post by Pälle »

Nu först börjar de grejer jag köpt på slutet ramla in i garaget. Bl a en låscylinder med nyckel till tändningslåset.

Vattenpumpen tappade ju remskivan när jag höll på att dra runt motorn för ett tag sedan. Lika bra att demontera eländet och kolla funktionen. I "bra att ha"- lådan jag köpte finns en pump som verkar helt OK.

Fick ju tag i en V-knopp och en hel del 6-voltsdelar, instrument, fläkt och nya glödlampor. Tog några månader att nå en uppgörelse med säljaren men nu har paketet kommit iallfall.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply