Page 1 of 2

Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Mon Feb 20, 2012 3:57 pm
by kim
Image
Hej
Har sett så mycket fina NOS prylar på sistonde här i forumet så jag tänkte en tråd där där det kan spånas om
vad som är mest svårfångat kan va kul :D Här kommer ett objekt som jag hittade i en NOS instruktionsbok tryckt 2/57
Tillägslapp om den nya huvöppningen (from cnr 509), Hur många kan det finnas kvar av den?
Kim

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Mon May 14, 2012 7:44 pm
by kim
Såg i Amazonbladet om Uffes renovering av sin tidiga 57a, noterade att du hade blivit erbjuden 8000 kr för den tidiga blinkersspaken :D
Det va inte dåligt!! Tänkte att det passar ju garanterat in på svårfångat, då jag bara sett din och en spak till.
Mvh Kim

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Mon May 14, 2012 8:35 pm
by Gyllenberg
Å far åt fan, 8000 kr för en blinkersspak? Är den gjord i guld och diamant eller har någon en bild på hur den ser ut så man får försöka förstå värdet?

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Wed May 16, 2012 4:59 pm
by kim
Image

Så här ser den ut, satt i de 2611 första vagnarna, sen valde Volvo att ersätta den med spaken utan knapp. Knappen hade funktionen helljusblink
vid omkörning. De som redan fått sin vagn erbjöds att byta spak utan kostnad, därav att så få spakar överlevt.
Mvh Kim

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Thu May 17, 2012 7:55 pm
by 19amazon70
Dessa växer inte heller på träd...

Image
Image

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Sat May 26, 2012 2:46 pm
by Rödblock
19amazon70 wrote:Dessa växer inte heller på träd...

Image
Image
Tror jag såg en sån på blocket för någon månad sen

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Wed May 30, 2012 12:08 pm
by Amarace
kim wrote:Image

Så här ser den ut, satt i de 2611 första vagnarna, sen valde Volvo att ersätta den med spaken utan knapp. Knappen hade funktionen helljusblink
vid omkörning. De som redan fått sin vagn erbjöds att byta spak utan kostnad, därav att så få spakar överlevt.
Mvh Kim
Men va fasen, en sån spak har jag ju haft, satt dock i en 58 (men var väl bytt), men jag trodde ju den var från nån helt annan bil så den har försvunnit då man inte satt nåt värde på den :(

Minns att Goliath hade sån knapp på spaken också, det var därför jag var övertygad om att den inte skulle va till Amazon.

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Mon Jul 02, 2012 10:02 am
by Amazon
Finns detaljer som bara hör hemma på riktigt tidiga Amazoner som det knappt finns några kvar av och då är de naturligtvis svårfångade. O andra sidan är det inte så många som behöver dessa delar. Den där spaken hade jag aldrig betalat så mycket för ens om jag behövde en och hade riktigt mycket pengar, någon måtta får det vara.

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Wed Jul 04, 2012 8:47 pm
by QV
Lamelldiff Spicer M27 axel.

De finns att få tag på om man öppnar plånboken men hålet blir rätt stort....

/Janne

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Wed Jul 18, 2012 10:00 am
by Stoffe
Är verkligen begagnade lamelldiffar så eftertraktat nu egentligen när det går att köpa nya och mycket bättre torsendiffar till Amazonbakaxlar? Dock så är detta till Dana och inte Spicer förvisso.

Här är en direktlänk
http://www.bakaxel.se/produktvisaren/it ... mazon.html

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Wed Jul 18, 2012 6:10 pm
by QV
Ja till Amazon 67 eller nyare (samt vissa från 66 om man skall vara helt korrekt) så sitter det spicer dana 30 axel och där finns det delar att hitta. Delat från 140 och 240 passar också men dock inte de två större interna kugghjulen (fel spines).
I dessa kan man också montera den du länkade till, så här är det ingen större brist på delar.

men till de före 67 där man har Dana27 så passar bara lamellerna från dana30 allt annat är klenare. De diffbromsar som finns går bland annat till historisk racing

/Janne

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Wed Jul 18, 2012 7:24 pm
by Stoffe
Okej, jag har inte riktigt tagit reda på allt det som gäller amazonbakaxlarna förutom vad jag själv har (Amazon -69), borde inte vara några större problem att byta till en nyare Amazonaxel till sin äldre Amazon om man gärna vill ha t ex torsendiff och större reservdelsutbud. Den äldre Dana27 kanske har gemensamma delar med någon annan bil?

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Wed Jul 18, 2012 10:39 pm
by QV
Ja det finns rätt många bilar med DANA27 axel även div 4WD av äldre årgång men det hjälper tyvärr inte upp det längre. Mycket är sönderkört.

Vill man ha en nyare bakaxel i en äldre bil så finns ju hybriden från sena 66-or. En DANA30 med den äldre infästningen. Denna axel skall dock inte vara tillåten längre i historisk racing....

/Janne

Men DANA30 är att föredra för busköring, även OD typJ är starkare än typD men allt är ju en fråga om vad man vill med sin bil.

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Thu Jul 19, 2012 9:51 am
by Stoffe
Jo precis, jag uppgraderade till torsendiff på min 245a för att inte köra fast på vintern och för att kunna ta mig fram bra på leriga grusvägar. Rätt skönt om man från stillastånde på en gräsmatta ska köra iväg med släpvagn utan att göra stora fula märken efter sig. Vintertid kan man dessutom dra upp andra som tappat greppet om vägen.

Re: Svårfångat Amazonrelaterat

Posted: Sun Jul 22, 2012 8:20 am
by Cpt Tuttle
QV wrote:Ja det finns rätt många bilar med DANA27 axel även div 4WD av äldre årgång men det hjälper tyvärr inte upp det längre. Mycket är sönderkört.

Vill man ha en nyare bakaxel i en äldre bil så finns ju hybriden från sena 66-or. En DANA30 med den äldre infästningen. Denna axel skall dock inte vara tillåten längre i historisk racing....

/Janne

Men DANA30 är att föredra för busköring, även OD typJ är starkare än typD men allt är ju en fråga om vad man vill med sin bil.
Finns det något sätt att identifiera en Dana 30 från utsidan? Har just skrotat en 66a och en till står på gården (Inte mina bilar, om någon tycker det går tvärs emot min signatur).
Alternativt, är det någon som vet från och med vilket chassinummer Dana 30 monterades?