Montering av "originalradio" i förstorat radiohål

Moderatorer
Post Reply
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Montering av "originalradio" i förstorat radiohål

Post by Leffe_sthlm »

Tänkte försöka få tag i en tidsenlig radio, dvs med två rattar och knappar i mitten.
Tyvärr har man sågat upp "radiohålen" och gjort ett stort brett hål, någon gång när man satt in en "modern" stereo.
Min tanke är att tillverka en platta och såga ut hål i den så att det motsvarar originalhålen. Denna platta måste monteras på kupesidan, då de täckplåtar som som finns på radion är ganska små.
Jag tänkte testa denna lösning på en "skrotradio" för att se att det fungerar, innnan jag försöker hitta en snyggare radio.
Min fråga är om avståndet mellan "rattarna" är detsamma på alla radioapparet och storleken på knappsatsen är relativt lika, mellan olika radioapparater?
Någon som har haft samma problem och har en bra lösning?
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Montering av "originalradio" i förstorat radiohål

Post by Kalle »

Något bra tips hur du ska göra har jag inte.
Men vad gäller utformningen på radio så vet jag att det fanns en DIN-standard för vilka monterings mått som skulle gälla, så om du använder en radio från tyskland eller närliggande länder så är nog monteringsmåtten lika.
Sen så har jag sett äldre bilradio där man kan flytta på rattarna och sätta dom på olika avstånd så problemet fanns redan då.
Det brukar ju funka med Blaupunkt i Amazonen så då är det väl DIN-mått på orginaluttaget.
-68 Combi
-65 Sport
Post Reply