Montering av överväxel i efterhand

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
felix
Posts: 9
Joined: Mon Feb 16, 2004 9:53 pm

Montering av överväxel i efterhand

Post by felix »

Hej
Jag har en 69 amazon med b20 och då borde det vara M40 låda orginal såvitt jag förstått. Nu undrar jag om man helt enkelt kan hänga på en överväxel och i så fall vilken eller om man måste byta även den ordinarie v-lådan? Sedan måste man väl byta kardan med eller?
Sista frågan är då från vilka årsmodeller delarna skulle passa (med lite modifikation även).
MVH
Felix
Amazon 69
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

växellådsbyte

Post by Lars Bd »

Utgående axel ur växellådan är olika på m40 och m41 (od lådan) så du måste ha utgående axel och bakre gaveln till en m41 låda + od-enheten för att kunna bygga om m40 lådan.
Därför är det enda rimliga alternativet att införskaffa en komplett låda (az 140 240 62-75) inklusive kardan med små knutar och medbringare (az 140 67-74 (240 75?)).
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Hej!
Jag är också intresserad av att byta till M41 låda på min -66.
Lars Bd
Vad menar du med medbringare och småknutar?
Om det ska vara ordentligt så ska man väll ha en liten lampa på instrumentpanelen som indikerar om övervexeln är i.
Undrar om man kan köpa sånt nytt. För det brukar inte följa med i beggade köp av M41:or.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Vad är det förutom lådan och den kortare mellanaxeln man behöver för ett sånt byte.
Behöver man någon annan sprängkåpa. Självklart så behöver man elen mellan spaken på rattstången och överväxeln delen på lådan. Gärna med spak och lampa på bräda.
Och var precis ska man placera denna lampa som ska sitta någonstans på högra sidan av ratten på brädan har jag för mig. Men vra precis?
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det finns olika kardanknutar och medbringare på 140 och ev 240.
Den lilla sitter på amazon och på 140 finns både den lilla och en större.
Ser du till att få en kardanstång med amazonens kardanknutar så blir det automatiskt små medbringare som passar mot amazonens bakaxel.
Medbringaren på växellådan går nog att byta ut till en liten om du skulle råka få tag i en låda med en större medbringare.

Det elektriska får man lösa på eget sätt, original od-spaken är en ganska svår sak att få tag i och troligen lika med lampan gör helst ingen permanent åverkan på instrumentbrädan, en senare originalrenoverare (era barn) kommer att svära över farsgubben som fördärvade bilen.
Cigaretttändaren kan användas som manöverknapp till reläet tex och behöver man lampan egentligen.
Det som behövs är komplett m41 låda, kardanstång, och det elektriska.
Växellådskudden har ett annat artikelnummer till od lådan men jag vet inte skillnaden.
Växellådsbalk och sprängkåpa är samma.
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Tackar för svaret.
Den lilla lampa som ska sitta på brädan går att köpa på CVI automotive.
Och där finnar man också spaken och det nadra man behöver i det elektriska. Så att få det i orgal skick ska inte mina barn vara oroliga för.
För går det inte att göra orginal så gör man det inte. Bara orginal som räknas. Och det går ju att få tag i orginal emblem overdrive också. Så det blir fulländat.
Men vem ska jag fråga var exakt lampan ska sitta på brädan?

Så det är bara att fixa fram en schysst låda med passande mellanaxel.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Byte M40 mot M41+OD

Post by Fredrik Lofter »

Jag gjorde hälften av allt detta i höstas, fast i omvänd ordning. Alltså, jag har dragit all el, monterat pinne och lampa samt fått till emblemet men ännu inte bytt själva lådan. Det får bli till våren, när Amazonsäsongen är inledd.

Som tidigare skribenter påpekat finns det mesta att få tag på hos CVI. Dock så är de ju grossister numera och lampan har de inte. Den fick jag tag på genom annons, men fick senare reda på att samma lampor är MYCKET vanliga i båtvärlden där Volvo Penta dominerar - de flesta äldre Volvo Penta instrumentbrädor har minst två lampor och av någon anledning alltid med rött glas (varning). Om lampan är svår att få tag på, så kolla hos närmaste begagnade båthandlare (t.ex. BåtMats: http://www.batmats.nu). Det är samma lampa.

Lampans placering framgår av reservdelskatalogen (finns på http://www.gcp.se): cirka en centimeter ovanför övre kanten på, och mitt i mellan cigarettändare och fläktreglage.

Pinnen går att sticka in i rattkåpan \"bakifrån\" - man behöver inte ta bort ratten (vilket är svårt). Sticker man in fingret bakom rattkåpan så känner man den förstärkta klack (plasten är mycket tjockare där) i vilken pinnen ska sitta. Borra hålet utifrån och stick in pinnen bakifrån - kopplad och klar.

Emblemet sitter på bagageluckans vänstra sida i höjd med nummerplåten. Jag hade lite problem att få dit det då utformningen av luckans insida inte gör det särskilt lätt att komma åt.

Overdrive av D-typ kopplas via relä. Overdrive av J-typ kopplas utan relä. Se elscheman för respektive typ. D-typ satt på bilar med B16 och B18 och J-typ satt på bilar med B20. Det är noga att växellådans lock har hål taget för den spärrswitch som hindrar solenoiden från att slå i OD-funktionen på annan växel än 4:an (3:an på M31). Det slarvas en del med det. Om OD slås på med backväxeln i så rasar växellådan. Pinnen är ganska lätt att komma åt, så den där switchen är nog ingen dum idé att dubbelkolla... (finns hos CVI).

När det gäller tugget om originalskick eller inte så kan jag hålla med båda sidor. En konvertering från M30/M40 till M31/M41+OD innebär bland annat att bilens typbeteckning inte stämmer längre, vilket naturligtvis är ett allvarligt ingrepp för den sanne entusiasten. Å andra sidan är det en bra uppgradering av bilen till dagens trafiksituation och om det görs ordentligt med originaldelar så varför inte?

Lycka till!

:: Fredrik
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Fredrik!
Hur ser en sån lampa ut? Jag har aldrig sett en sån lampa. Har bara hört att det ska sitta en lampa på högra sidan av ratten. Det är bra att veta när man ska söka efter en :wink:
Sen pinnen på rattstången. Är den lätta att hitta beggad eller finns den hos cvi?

Tackar för den förklaringen.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: OD-lampa

Post by Fredrik Lofter »

Nu har jag ingen bild från min egen bil som visar lampans placering eller form, och bilen står just nu vinteruppställd 20 mil hemifrån, men jag fann en interiörbild från en 67:a 123GT där lampan är med. Ska göra ett seriöst försök att få med bilden i detta inlägg (så att fler kan se den), men om det misslyckas så kan jag maila den till dig?

Som jag skrev så hade CVI resterande delar för inkopplingen av OD i höstas, inklusive pinnen, men jag vet inte om de säljer till privatpersoner längre. Det verkar inte så. OD var ju standard på 122S fram till 1967 och sedan på 123GT till 1970. Ska du hitta en begagnad så är det från en sådan bil. Du kan ju alltid annonsera efter en. Hos CVI betalade jag 445kr för pinnen och 165kr för knoppen på pinnen, plus frakt.

:: Fredrik

[img][/img]
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Pinnen finns ju nytillverkad, inte exakt som originalet men det syns ju inte när pinnen är monterad i rattkåpan.
På vissa marknader brukar man kunna hitta dessa personer som säljer denna pinne, bl.a. Nyköpingsmarknaden.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag känner killen personligen som nytillverkar pinnarna. Det är en ganska seriös nytillverkning som överensstämmer bra med originalet. Förutsatt att man inte väljer att tillverka switchen själv är det nog så nära som det går att uppnå idag. Han gör dem i sitt garage i samarbete med en ytbehandlingsfirma.

De går att köpa förmånligt på marknader, alternativt till lite högre pris av CVI Automotive med flera. Veteranprodukter har väl lejt ut en egen nytillverkning tror jag. Förmodligen i samma kvalitetsanda (not) som deras nytillverkade kromdetaljer utan surkoppar (rostskydd) som kromas i polen. :)
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

För 20 år sedan monterade jag en M41 på en amazon 68. Det var en låda från en 142 GL med grova kardanen.

Det gick inte att ta medbringaren från m40 för axeln på m41 var grövre.

Jag lät en mekanisk verkstad bygga en ny medbringare av de 2 jag hade, altså liten medbringare som passar på grov utgående axel.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Uj uj

Post by Fender King »

Det verkar vara rätt så jävligt innan man får till det med OD. Börjar nog med att skaffa större däck.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det låter oftast jävligare än det är. I princip behöver man bara hitta en begagnad låda med främre kardanbiten. Antingen använder man lådan som den är eller så låter man SVIS renovera den för en smärre peng till nyskick. Det elektriska klara man sig ju utan ett tag i alla fall. Det räcker ju med en vanlig brytare som man monterar lite tillfälligt någonstans under brädan. Med spärren så att ODn bara går i på 4:an märker du garranterat om den är i/ur. Med en flipp-kontakt vet du ju dessutom i vilket läge brytaren skall stå för att den skall vara i/ur-kopplad.
Mammas son
Posts: 29
Joined: Sat Jun 12, 2004 8:53 pm
Location: Sollentuna

Re:

Post by Mammas son »

D59471 wrote:Jag känner killen personligen som nytillverkar pinnarna. Det är en ganska seriös nytillverkning som överensstämmer bra med originalet. Förutsatt att man inte väljer att tillverka switchen själv är det nog så nära som det går att uppnå idag. Han gör dem i sitt garage i samarbete med en ytbehandlingsfirma.

De går att köpa förmånligt på marknader, alternativt till lite högre pris av CVI Automotive med flera. Veteranprodukter har väl lejt ut en egen nytillverkning tror jag. Förmodligen i samma kvalitetsanda (not) som deras nytillverkade kromdetaljer utan surkoppar (rostskydd) som kromas i polen. :)
Oj! Har jag fattat rätt nu?? Är Veteranprodukters kromdelar dåliga? Jag som har funderingar på att köpa stötfångardelar av dem... Annars har jag bara bra erfarenheter av att handla delar av Veteranprodukter, jag har dock ännu inte köpt kromdelar, så om du har köpt krom med dålig hållbarhet får du gärna berätta.
Post Reply