Olika fläktar B18?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Olika fläktar B18?

Post by Rasmuss »

Hej jag dök på denna fläkt på SVIS som enligt uppgift skulle vara en såkallad Safarifläkt eller militärfläkt?
Någon som vet?
Image
Image

Här är dom olika fläktar som jag vet finns
Första är såklart B16 (men skall visst även ha suttit på dom första B18 motorerna.
Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Olika fläktar B18?

Post by A-masen »

Jag vet inget om det här, men den har ju en klart större bladarea. Kan alltså flytta mer luft på varje varv.

En hypotes angående beteckningen miltärfläkt: Försvaret hade B18 och B20 motorer i (fältmässiga) pumpar, generatorer, hissar etc. etc. Där får man inte någon fartvind "gratis" som i en bil. Då kan man tänka sig att dom ville ha lite större kylfläktar.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Olika fläktar B18?

Post by LABBE »

Jag vet att det böts fläkt 4bladiga pga att den modellen tydligen kunde dela på sig. (gå sönder)Till en ny, men har för mig att det blev en annan färg på dom då!
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Olika fläktar B18?

Post by gudu »

LABBE wrote:Jag vet att det böts fläkt 4bladiga pga att den modellen tydligen kunde dela på sig. (gå sönder)Till en ny, men har för mig att det blev en annan färg på dom då!
Det har jag med hört berättas för mig av en som arbetat på någon reservdelsavdelning. Min fläkt, den han talade om, är orange och pressad i ett stycke. Samma som B20? De skulle ha bytts som serviceåtagande.
Post Reply