Vilken skall man köpa?
Vilken skall man köpa?
Ny här på forumet och har blivit begeistrad i Amazoner. Har aldrig provkört en.
Funderar nu på att skaffa en som bruksbil och undrar hurudana köregenskaper dom har jämfört med en 90- tals bil
utan styrservo? Är dom riktigt jävliga att köra med? Är det några förbättringar på dom nyare Amazonerna jämfört med
dom gamla? T.ex. hjulupphängningen och allt sånt som har med välhållningen att göra?
Vilken årsmodell skulle ni rekommendera om jag vill ha en bra bruksbil?
Funderar nu på att skaffa en som bruksbil och undrar hurudana köregenskaper dom har jämfört med en 90- tals bil
utan styrservo? Är dom riktigt jävliga att köra med? Är det några förbättringar på dom nyare Amazonerna jämfört med
dom gamla? T.ex. hjulupphängningen och allt sånt som har med välhållningen att göra?
Vilken årsmodell skulle ni rekommendera om jag vill ha en bra bruksbil?
Re: Vilken skall man köpa?
Årsmodell 1969-70
Re: Vilken skall man köpa?
Ola O wrote:Årsmodell 1969-70
Kan du förklara varför jag skall välja en sådan? Dom är ju klart nyare så risken för rostangrepp är ju mindre.
Re: Vilken skall man köpa?
1962-1964 är roligast enligt min mening.
Trevliga detaljer. Men mer eftertraktad och
dyrare att köpa än en senare.
Har haft 62a,65,66,68. Är mest nöjd med den har nu, alltså
-62an. Bäst är väl om du åker och provkör flera bilar innan
du bestämmer dig. Det kan skilja enormt mkt i körkänsla på olika
Amazoner beroende på hur långt de rullat och hur väl underhållna de
är.
Lycka till och gå gärna med i Svenska Volvo Amazonklubben där du dels får den sprillans nya
matrikeln med massa info om Amazoner och även får vår fina tidning Amazonbladet 4 ggr/år.
Trevliga detaljer. Men mer eftertraktad och
dyrare att köpa än en senare.
Har haft 62a,65,66,68. Är mest nöjd med den har nu, alltså
-62an. Bäst är väl om du åker och provkör flera bilar innan
du bestämmer dig. Det kan skilja enormt mkt i körkänsla på olika
Amazoner beroende på hur långt de rullat och hur väl underhållna de
är.
Lycka till och gå gärna med i Svenska Volvo Amazonklubben där du dels får den sprillans nya
matrikeln med massa info om Amazoner och även får vår fina tidning Amazonbladet 4 ggr/år.
Med vänlig hälsning :
Jonatan Henning
Sekr. Svenska Volvo Amazonklubben
Jonatan Henning
Sekr. Svenska Volvo Amazonklubben
Re: Vilken skall man köpa?
Egenskaperna på en bil som kan vara uppåt 50 år gammal så gäller det helt och enbart hur bilen är vårdad och i förekommande fall, renoverad. Detta måste du reda ut först. Provkör allt som är av intresse.
Du säger att du inte har kört någon Amazon förut. Om ditt spekulationsobjekt fungerar så kommer du inte att uppleva några obehagliga övreraskningar. Bilen fungerar och uppför sig så som man tänker sig att en bil skall göra. Men rent konstruktions- och funktionsmässigt går det knappast att jämföra med en bil tillverkad i våra dagar. Dom senare är tillverkade efter helt andra förutsättningar och regler som inte fanns för 50 år sedan.
Du säger att du inte har kört någon Amazon förut. Om ditt spekulationsobjekt fungerar så kommer du inte att uppleva några obehagliga övreraskningar. Bilen fungerar och uppför sig så som man tänker sig att en bil skall göra. Men rent konstruktions- och funktionsmässigt går det knappast att jämföra med en bil tillverkad i våra dagar. Dom senare är tillverkade efter helt andra förutsättningar och regler som inte fanns för 50 år sedan.
Re: Vilken skall man köpa?
Om man skall jämföra med en 90 tals bil så blir svaret
Väghållning = nej inte i standardutförande med slitna bussningar i allafall.
komfort = stolarna vart bättre på slutet
Säkerhet = de sista är bäst men att kalla de bra är inte helt rätt. Man skall undvika att krocka med bilen.
Den är gjord för lugn körning och har bra värme men immar gärna igen vid fuktig väderlek.
på de sista årsmodellerna får man tvåkrets och delbar rattstång.
Det är först med 140 som motorn trycks under bilen vid en frontalkrock.
Fungerar som bruksbil, med en sandsäck i skuffen tar den sig fram bra på vintern.
/Janne
Väghållning = nej inte i standardutförande med slitna bussningar i allafall.
komfort = stolarna vart bättre på slutet
Säkerhet = de sista är bäst men att kalla de bra är inte helt rätt. Man skall undvika att krocka med bilen.
Den är gjord för lugn körning och har bra värme men immar gärna igen vid fuktig väderlek.
på de sista årsmodellerna får man tvåkrets och delbar rattstång.
Det är först med 140 som motorn trycks under bilen vid en frontalkrock.
Fungerar som bruksbil, med en sandsäck i skuffen tar den sig fram bra på vintern.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Vilken skall man köpa?
QV har redan skrivit ned min motivering
ok B20 motorn kom 69 och på de sista har du även säkerhetsbälten i baksätet
ok B20 motorn kom 69 och på de sista har du även säkerhetsbälten i baksätet
Re: Vilken skall man köpa?
Tack för alla svar. Det blir väl att jag åker och provkör en nästa vecka som jag såg på blocket i Dalarna.
Hoppas jag inte blir missnöjd.. Har väl inte så stor erfarenhet av "moderna" bilar då jag kört en Suzuki Vitara sedan många år tillbaka.
Det var en årsmodell -92 och dom har väl inte de bästa köregenskaperna dom heller, kort mellan axlarna och vingliga.
Hoppas jag inte blir missnöjd.. Har väl inte så stor erfarenhet av "moderna" bilar då jag kört en Suzuki Vitara sedan många år tillbaka.
Det var en årsmodell -92 och dom har väl inte de bästa köregenskaperna dom heller, kort mellan axlarna och vingliga.
Re: Vilken skall man köpa?
Tycker att min 69 sväljer gupp och ojämnheter bättre än min 245, och det trots att Amazonen är "sliten överallt". Har åkt 66 mil (tor) 2 gånger i månaden i 2 års tid sommar som vinter och det har funkat hur bra som helst. Nu får den vila och ska väl fixas till lite då och då och bli en "sommarbil"
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Vilken skall man köpa?
Hej!
En Amazon kan inte jämförars med en modern bil! Det är en himmelsvid skillnad. Moderna bilar är helt enkelt mycket bättre!
Amazon kör man/renoverar man/håller man på med av nostalgiska skäl!
En Amazon kan inte jämförars med en modern bil! Det är en himmelsvid skillnad. Moderna bilar är helt enkelt mycket bättre!
Amazon kör man/renoverar man/håller man på med av nostalgiska skäl!
Re: Vilken skall man köpa?
"Himmelsvid" och "mycket" är att ta i
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Vilken skall man köpa?
Här finns info om de olika årsmodellerna
http://user.tninet.se/~gpr324w/historia.html
Själv så hade jag försökt få tag i en fyradörrars 65/66 med överväxel om jag ville haft en Amazon som bruksbil men det är för att jag tycker de är snyggare än de sista årsmodellerna och har bekvämare stolar jämfört med 62-64. Skivbromsar är heller inte helt fel. Ratten på 68-70 tycker jag inte är särskilt snygg jämfört med den tidigare.
http://user.tninet.se/~gpr324w/historia.html
Själv så hade jag försökt få tag i en fyradörrars 65/66 med överväxel om jag ville haft en Amazon som bruksbil men det är för att jag tycker de är snyggare än de sista årsmodellerna och har bekvämare stolar jämfört med 62-64. Skivbromsar är heller inte helt fel. Ratten på 68-70 tycker jag inte är särskilt snygg jämfört med den tidigare.
Volvo P1200VB 1958
Re: Vilken skall man köpa?
Flera kloka o rutinerade svar här redan ! "Ny" bakvagn kom 67 och listan på förbättringar kan göras längre. Kolla gärna in www.volvoamazonpictures.se för mer info + som du redan har skrivit, åk o provkör bil till salu. Håll oss uppdaterade o skriv gärna vad du tyckte om provturen.
/sven
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
-
- Posts: 251
- Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm
Re: Vilken skall man köpa?
Hej!
Jag har en pedantskött, norrlandskörd (Piteå) 67:a som gått 88000 mil, orenoverad karosssmässigt (dock under div. rostlagning och lackering just nu för att sedan få tjänstgöra som sommarbil och kanske någon solig, saltfri vinterdag ).
Då den har blivit underredsbehandlad varje år så är den faktiskt lika tyst, om inte tystare i kupén som morsans Skoda Fabia 08.
Dock så är det ingen bil som går att köra fort med, själv tycker jag 70-80km/h är lagom.
Den ligger kanon på vägen, dock så är allt gummi i fram- och bakvagn relativt nytt (ca 5-6år) och även styrväxeln/snäckan.
Likvärdig väghållning som farsans Suzuki Vitara XL7 -04, om inte bättre!
Att jämföra med de äldre, även fast de är snyggare enligt mig, så är 67-70 bättre som bruksbil. Största nackdelen är nog att bakrutorna immar igen under vinterhalvåret. Detta har jag löst med en 12v fläkt på hatthyllan.
Vill du ha drag så tycker jag inte det är något problem, jag har dragit en mindre, äldre husvagn några mil och det funkar kanon.
Men som bruksbil, ur både säkerhetssynpunkt och komfort så är nog en nyare bil bättre, även fast det är mycket roligare med en Amazon.
Jag har en pedantskött, norrlandskörd (Piteå) 67:a som gått 88000 mil, orenoverad karosssmässigt (dock under div. rostlagning och lackering just nu för att sedan få tjänstgöra som sommarbil och kanske någon solig, saltfri vinterdag ).
Då den har blivit underredsbehandlad varje år så är den faktiskt lika tyst, om inte tystare i kupén som morsans Skoda Fabia 08.
Dock så är det ingen bil som går att köra fort med, själv tycker jag 70-80km/h är lagom.
Den ligger kanon på vägen, dock så är allt gummi i fram- och bakvagn relativt nytt (ca 5-6år) och även styrväxeln/snäckan.
Likvärdig väghållning som farsans Suzuki Vitara XL7 -04, om inte bättre!
Att jämföra med de äldre, även fast de är snyggare enligt mig, så är 67-70 bättre som bruksbil. Största nackdelen är nog att bakrutorna immar igen under vinterhalvåret. Detta har jag löst med en 12v fläkt på hatthyllan.
Vill du ha drag så tycker jag inte det är något problem, jag har dragit en mindre, äldre husvagn några mil och det funkar kanon.
Men som bruksbil, ur både säkerhetssynpunkt och komfort så är nog en nyare bil bättre, även fast det är mycket roligare med en Amazon.
//Helmer
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Re: Vilken skall man köpa?
Problemet med skivbromsar är att de behöver servo för att bli lättrampade. Som fördel är att de kräver mindre underhåll. Man behöver alltså inte justera bromsbanden var 500 mil fram på en bil med skivbromsar. Sedan finns det en bromseffektfördel med skivor men den normala Amazonägaren åker inte nedför långa backar i tid och otid (typ alperna alltså ) och även i dessa lägen kommer sivorna bli överhettade men inte lika fort som trummor om man inte använder motorbromsen istället.Amazon wrote:Skivbromsar är heller inte helt fel.
/Janne
kör man hårt och måste bromsa ofta och hårt finns det fördelar med skivor. Åker man på träffar och brukar bilen till och från jobbet så tillför det inget praktiskt enligt mig.
Att utföra en fyrahjulslåsning med trummor i 90 blås är allt för lätt, det är bara att trampa till.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.