Täta tank
Posted: Sun Mar 18, 2012 10:36 pm
Osäker på om det är rätt forumskategori men tyckte ingen annan passade riktigt bra heller.
Nu är det tredje gången jag är igång och kapar och svetsar i en tank. Tycker det är lika svårt varje gång att få det tätt efteråt.
De två första gångerna var det olika modifikationer av Amazonens tank som gjordes och båda dessa gångerna svetsade jag med MIG och tätade porerna med tennspackel. Första gången blev det väldigt bra men andra gången måste jag ha missat på något litet ställe för ibland luktar det bensin runt bilen.
Nu tredje gången jag är igång så är det reperation av en tank som inte går att få tag på varken ny eller begagnad, rätt mycket plåt som måste bytas.
Eftersom tennspacklet inte verkade ha fungerat perfekt förra gången så tänkte jag pröva med silverlod den här gången och det verkar ha gått hyffsat hittills. Har bara lite problem runt tankarmaturen. Har svårt att få upp värmen tillräckligt för att lodet ska flyta ut och när det blir tillräckligt varmt slår sig plåten för mycket. Funderar på att testa med tennspackel eller kemisk metall på just detta ställe.
Egentligen borde man väl ha TIGat men har inte tillgång till det själv och gissar att det hade kostat en del, sen är det ju kul att göra själv också.
Mitt tillvägagångssätt i samtliga fall vid läcksökningen har varit att plugga alla hål i tanken och sen köra med tryckluft och läcksökningsspray för att hitta läckorna. Det tog mig två dagar att täta den senaste tanken och för att försäkra mig om att inte få några läckor den här gången funderar jag på att testa någon typ av tank sealer.
Har hittat por15 och kreem.
http://www.por15.com/Fuel-System-Restor ... oducts/12/
http://www.customnet.se/cgi-bin/ibutik/ ... r=E3991004
Någon som har testat dessa eller liknande produkter och kan ge nåt omdöme?
Har ni några andra tips på hur man kan få det helt tätt?
Lite bilder på det jag gjort hittills.
Första jobbet var bara att resa påfyllningen eftersom gamla påfyllningen lades igen.
Andra gången byggde jag om för bensinpump till insprutningen och omflyttat tanklock, finns nog en tråd om det.
Nu senaste gången var det "enbart" rostlagning, tanken är bulig och skitful men huvudsaken är att den är tät.
Nu är det tredje gången jag är igång och kapar och svetsar i en tank. Tycker det är lika svårt varje gång att få det tätt efteråt.
De två första gångerna var det olika modifikationer av Amazonens tank som gjordes och båda dessa gångerna svetsade jag med MIG och tätade porerna med tennspackel. Första gången blev det väldigt bra men andra gången måste jag ha missat på något litet ställe för ibland luktar det bensin runt bilen.
Nu tredje gången jag är igång så är det reperation av en tank som inte går att få tag på varken ny eller begagnad, rätt mycket plåt som måste bytas.
Eftersom tennspacklet inte verkade ha fungerat perfekt förra gången så tänkte jag pröva med silverlod den här gången och det verkar ha gått hyffsat hittills. Har bara lite problem runt tankarmaturen. Har svårt att få upp värmen tillräckligt för att lodet ska flyta ut och när det blir tillräckligt varmt slår sig plåten för mycket. Funderar på att testa med tennspackel eller kemisk metall på just detta ställe.
Egentligen borde man väl ha TIGat men har inte tillgång till det själv och gissar att det hade kostat en del, sen är det ju kul att göra själv också.
Mitt tillvägagångssätt i samtliga fall vid läcksökningen har varit att plugga alla hål i tanken och sen köra med tryckluft och läcksökningsspray för att hitta läckorna. Det tog mig två dagar att täta den senaste tanken och för att försäkra mig om att inte få några läckor den här gången funderar jag på att testa någon typ av tank sealer.
Har hittat por15 och kreem.
http://www.por15.com/Fuel-System-Restor ... oducts/12/
http://www.customnet.se/cgi-bin/ibutik/ ... r=E3991004
Någon som har testat dessa eller liknande produkter och kan ge nåt omdöme?
Har ni några andra tips på hur man kan få det helt tätt?
Lite bilder på det jag gjort hittills.
Första jobbet var bara att resa påfyllningen eftersom gamla påfyllningen lades igen.
Andra gången byggde jag om för bensinpump till insprutningen och omflyttat tanklock, finns nog en tråd om det.
Nu senaste gången var det "enbart" rostlagning, tanken är bulig och skitful men huvudsaken är att den är tät.