Renovering av Amazon-69

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Gravis wrote:Bra jobbat! Du kommer att få en underbar bil när du är klar. Jag tyckte att min Amazon var rostig, men frågan är om inte din var värre. Imponerande att du tar dig an utmaningen och räddar den till eftervärlden.
//Gravis
Tänkte säga de om din amazon men vi får väl enas om att dom båda är rostiga :lol:
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Gravis »

He he, det kan jag nog skriva under på :D
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Godkväll lite måndags mys i garaget är nu avklarat :D

Har passat in bakre tröskel biten, byggde först ny kant på innerhjulhuset
Image
oså är den fast poppad
Image
Image
Så mycket mer än så hann ja inte med
//
Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Hallå hallå blev en lite paus med allt amazon meck när skolan tog upp allt för mycket tid men nu har ja hunnit med lite svetsning igen :)

Julen kom iallafall tidigt iår eller sent beronde på hur man ser på saken :lol:
Image
Mycket godis :D
Image
Byggt ny innerskärmskant har man hunnit med oxå
Image
Och punktat upp den nya skärmkanten :D
Image
Image

Allt för nu, godnatt!
//Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
metalheart
Posts: 85
Joined: Tue Nov 14, 2006 9:41 pm
Location: kristianstad

Re: Renovering av Amazon-69

Post by metalheart »

Bra jobbat! ser fint ut :D

Alltid kul med nya delar, som du säger lite av julafton :lol:
Amazon custom - 70, Duett - 68 , Amazon - 67, Amazon - 66, Cadillac Fleetwood - 59

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=9044
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

metalheart wrote:Bra jobbat! ser fint ut :D

Alltid kul med nya delar, som du säger lite av julafton :lol:
Tackar, brukar gå in i din tråd och få lite insprationen av ditt plåtarbete :)
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Hejsan igen!
Tar tid mellan alla uppdateringar men fullt upp med slutspel i innebandyn o skolan tar ju upp en del tid också men men rom byggdes inte på en dag :lol:
Image
Har haft praktik där jag fick glasblästra prylar jag tog med så hade lunch väskan packad med plåt varjedag :lol:

Har börjat med miglödningen går rätt så bra men är lite svårare än vanlig mig:ning
Image
Image
Image
Image
Ungefär så ser du ut... Har även lite olika projekt ja sitter o putsar på som ska lämnas in på elzinking men de tar vi en annan gång 8)

Ja de var nog allt för denna gång men kommer mer...stay tuned :D

// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Renovering av Amazon-69

Post by gudu »

Berätta om miglödning är det samma som hårdlödning men med en migsvets? Är det bättre än att svetsa med järn/stål tråd?
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

gudu wrote:Berätta om miglödning är det samma som hårdlödning men med en migsvets? Är det bättre än att svetsa med järn/stål tråd?
I princip är det samma sak som hårdlödning fast med mig man använder sig av en koppar kisel tråd ( CuSi3), den kan man köpa från Verktygsboden.
Som skyddsgas använder man ren argon samma som man använder sig av vid TIG svetsning. Fördelen med mig lödningen är att man håller temperaturen nere i plåten under själva lödning dvs mindre risk för att plåten slår sig. Svetsfogen påverkar inte grund materialet lika mycket som vid MIG svetsning exempel mindre risk för korrosion, mindre härdning av grundplåten och den är fogen mycket lättare att slipa även där blir det mindre värme utveckling. Nackdelen är att de inte är lika starkt så man kan inte svetsa bärande tex balkar ,hjulupphängning etc.. men passar perfekt för kaross detaljer som skärmkanter, dörrspeglar tex. Så de är inte lika starkt som att svetsa med vanlig järn/stål tråd om man tänker på hållfasthet.
MIG lödning är relativ ny metod som är utvecklad för reparationer av moderna galvade karosser där vanlig svetsning förstör galvningen.

// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Blomquist »

Tack för info. Hade aldrig hört talas om denna metod,
antar att det kräver att man har väldigt rent där man löder.
Själv svetsar jag med kolsyra, vilket är väldigt förlåtande.
210 -64, 223 -68
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Hasse63 »

Denna metod var ny för mig med, att helsvetsa en skärmkant är inte så lätt då det så lätt slår sig av både själva svetsen (Mig) och slipningen men om man då punktar upp allt men vanlig Mig och sen svetsar med denna lödmetod som dessutom är lättslipad så har man vunnit massor med tid... :D

Har du gjort något hållfasthetstest? Undrar också om detta material "kryger in bakom" eller om det bara ligger utanpå, och om det blir nån form av genombränning, hur blir baksidan?

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering av Amazon-69

Post by A-masen »

Tydligen okänt för flera och jag som inte är någon märkvärdig eller speciellt kunnig på området, ansluter mig till dom som är informationshungriga och nyfikna.
Men jag kan faktiskt berätta att jag har upplevt att svetsa/löda (?) med koppartråd. Det är en historia från mitten av sjuttiotalet. Framstolen i min dåvarande bil (en Citroen Mi8 :oops: ) hade blivit lös och började glappa i ena golvskenefästet. Jag fick låna en gassvets av en bekant och satte igång med att svetsa. Det var mörkt där jag stog så jag såg inte riktigt vad jag egentligen gjorde. Och svetsglasögonen gjorde det ju inte ljusare. Jag hade inga riktiga pinnar att svetsa med så jag tog en vanlig ståltråd. Ungefär som sådan tråd som betongarbetare använder för att naja ihop armeringsjärn. I alla fall trodde jag att det var sådan tråd.
När jag satte igång så märkte jag där i mörkret "så bra det flyter ut med den här ståltråden?". För det gjorde det. När jag sedan ansåg mig klar och skulle montera tillbaka stolen upptäckte jag att det var en rulle koppartråd jag hade fått tag på!!!

Det fungerade faktiskt, men hela plåtbiten i sig själv sprack senare ännu mer i en bockning och stolen blev ännu lösare. Jag minns inte exakt nu, men måste ju ha fått någon verkstadshjälp med detta för bilen hade jag några månader till. Jag bytte senare bort den av andra skäl. :mrgreen:

Jag är i stort sett bara självlärd hobbygassvetsare, så jag utger mig inte för att vara kunnig på området. Jag har gått lite elsvetskurs, men det är ju något annat. Dessutom är det som sagt längesedan och praktiktillfällena har varit tämligen fåtaliga under åren. MIG, MAG och TIG-svetsar var något väldigt diffust och högst ovanligt vid den här tiden. Jag hade nog bara sett sådana på bild.
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Hallå igen!
Skitkul med så mycket folk som är intresserade tyvärr är väl en annan seg o svara men men :P Nu borde de kunna bli lite mera tid till amazonen när innebandy serien är slut för iår. Dock har jag väl inte så många bilder att bjuda på.

Hela lördagen gick till att städa garaget o köra iväg växlerlåder o lite annat skrot som låg ivägen inne i garaget till vårat förråd men nu är garaget i tipptopp iaf :D

Tog några bilder så ni får nått o glo på iaf
Image
Börjat löda på vänstersidan, högersida är klar för färg nu
Image
Tid tar de men inget har slagit sig än med lite tur nu så blir de inte mycket spackel jobb :D

Hasse här har du en baksida, har inte gjort något hållfasthetstest mera än böjt lite på ihop lödda bitar o de känns stadigt nog iaf, dock så är de igenombränningen igenom 2 plåtar för där de var falsat
Image
men kan svetsa ihop två plåtar om du vill 8)

Blomquist: Stämmer bra

Amasen: De är inte lätt alla gånger,roande att de funkade en stund iaf :lol:
Jag ska nog inte utse mig själv som kunnig heller, har tur med far som både har svets och kunskap så de är bara öppna öronen för mig och lära mig :lol: Jag testade faktiskt TIG svetsa lite när jag var ute på praktik och de är inte alls lika lätt som de ser ut men efter en stund så gick de iaf att svetsa rostfritt iaf :P


// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Gravis »

Härligt att se att det går framåt, bra jobbat och mycket bra resultat! Intressant löd metod som jag aldrig har hört talas om tidigare. Det är helt klart tacksamt om man slipper att plåten slår sig.
Kämpa på!

//Gravis
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon-69

Post by Richard.kl »

Tackar Gravis, Var nyss in o kika i din tråd ser riktigt bra ut :D

Tjena liten kvälls update, kanske inte mycket o se men jag slipar bara så är inge att ta kort på
Image
Såg att alla bilder som ja knäppte bara blev skit så lägger inte upp nå fler bilder ikväll men de kommer :lol:

Hare!
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Post Reply