generator???

Moderatorer
slebbe
Posts: 28
Joined: Sun Mar 25, 2012 6:56 pm
Location: Tungelsta
Contact:

generator???

Post by slebbe »

hej hopp... jag köpte mig en amazon här om dagen... en 64:a med B18 motor.... och tänkte byta generator på den då jag hört att dom laddar ganska lite jämnfört med lite nyare generatorer... och jag vill inte bli stående efter vägen för att jag kört på sterion för högt... jag är inte så himla bil kunnig så min stora fråga är vad för generator som kan passa???
slap the bass like you hate it
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: generator???

Post by QV »

Dom laddar mindre än moderna generatorer men bilen drar också mycket mindre än de moderna.

En rekomendation jag har sett på nätet är att inte montera större generator än 55 Amp för att inte ge förstor belastning på vattenpumpen. Hur vida detta är sant eller inte har jag inte funnderat på helt och hållet.

En Amazon på halvljus och motorn igång drar 15 amp, har du 20000 varv på motorn så finns det 20 amp till för stereon.
Står du däremot på tomgång laddar det ingenting med en likströmsgenerator.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: generator???

Post by Amazonsport »

QV wrote:
En Amazon på halvljus och motorn igång drar 15 amp, har du 20000 varv på motorn så finns det 20 amp till för stereon.


/Janne
Ja, det krävs en B18 för att hålla för 20000 varv.. :D sorry, kunde inte låta bli..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: generator???

Post by Maxcherie »

Förstå vad vippbryggan skulle flexa vid 20000 rpm :0
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: generator???

Post by Skrotnicke »

Var tvungen att kolla lite, för jag har själv fått större effektbehov efter att ha monterat 4st 100W extraljus.
Är det nostalgi så är det!
En rem 10 mm spz (10mm), kan överföra i storleksordningen 8 kW. Det räcket till flera stycken 85 Amperes generatorer.
Hittade ett beräkningsprogram här: http://www.jens-s.se/Produkter/Remdrift ... fault.aspx
Får väl anta att det gäller vid normalt spänd rem.
Samtidigt ser jag på 245:an att Volvo har monterat 2 paralella remmar till vattenpump/ generator.
Och de har väl inte kommit dit av en slump...
Så optimalt vore väl att fixa ett remspår till på vevaxeln och använda en 85 A generator från en nyare Volvo (240).
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: generator???

Post by gullberg86 »

Naa.. en gammal likströmsgenerator funkar la bra? Har själv en och tycker den gör sitt jobb.
Dock skall man alltid vara medveten om att till skillnad från en växelströmsgenerator(standard sen b20) så kan man inte ladda något på tomgångsköra, utan det måste till mer varv.
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: generator???

Post by xorox_88 »

Förlåt för jag lånar tråden men min Amazon laddar typ 10amp är det normalt för dom? Tänkte en vanlig bil laddar väll runt 14, har alltid dåligt med ström i batteriet kan dock ha nånting å göra med att jag har baslåda i bilen
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: generator???

Post by A-masen »

Som jag ser det bör du byta generator. Och fundera gärna över detta med en växelströmsgenerator. Dom laddar 5 - 6 - 7 gånger mer. Eller mycket snabbare om man vill se det på det viset.
Att du har stora förbrukare (högtalare) påverkar inte generatorn i sig. Men det hänger ändå ihop. Högtalarna drar ju en massa effekt. Den kommer från batteriet. Energin (effekten) tar slut fortare med dina högtalare och generatorn får jobba hårdare för att "fylla på" batteriet igen. Radion/spelaren i sig själv kan inte dra mer än vad säkringen tillåter, för du har den väl avsäkrad?
Så har du otur, så blir det inte så mycket kvar till startmotorn när det är mörkt och kallt och du vill åka hem.
Marqzter
Posts: 40
Joined: Mon Mar 11, 2013 1:45 pm

Re: generator???

Post by Marqzter »

bunoar upp denna tråd. behöver nog byta generator i min pv då deb har b18 å likström. ä de bara flytta över te en växelströmmare utan at ändra något annat än ev. fästen? tänkte med kablar osv. något man bör tänka på förutom de ja läst här?
Marqzter
Posts: 40
Joined: Mon Mar 11, 2013 1:45 pm

Re: generator???

Post by Marqzter »

bumpar upp denna tråd. behöver nog byta generator i min pv då deb har b18 å likström. ä de bara flytta över te en växelströmmare utan at ändra något annat än ev. fästen? tänkte med kablar osv. något man bör tänka på förutom de ja läst här?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: generator???

Post by A-masen »

Det finns en fallgrop. Laddningsregulatorn. Den som hör till en likströmsgenerator fungerar inte till en växelströmsgenerator och tvärtom. Så om du plockar från en donatorbil så måste du ha regulatorn också.
Nu finns det emellertid "två" sorter av växelströmsgeneratorer. När dom kom allmänt i bilar på 60-talet så hade dom en yttre separat regulator. Påfallande lik den som satt till likströmsgeneratorn, men den fungerar alltså inte.
Omkring början på 80-talet fick alla nya växelströmsgeneratorerna inbyggd regulator. Detta förenklade inkopplingen av generatorn. Endast två kabelanslutningar. En grov B+, som går via startmotorn till batteriplus och en klen 61, ofta med ett flatstift. Den går till laddningskontrollampan.
Nu är det så här att köper du t.ex en Biltema "universal", den brukar kosta strax under tusenlappen, så är det en med inbyggd regulator. Köper du en äldre från skroten, så kolla om det är en separat regulator eller inte. Och början på 80-talet är ett riktmärke på årgångarna.

Fästen etc. brukar händiga mekare kunna fixa själv. Det finns exempel här på forumet, men jag inbillar mig att det finns färdiga att köpa också. Det viktiga i sammanhanget är att alla remhjul måste ligga i linje med varandra. Om remmen går lite som ett Z så slits den ner på nolltid.

Säg till om du behöver ett kopplingsschema till en äldre växelströmsgenerator, alltså med separat regulator. Jag har ingen fungerande skanner just nu, men det går att lösa med lite förarbete.

Ett tillägg: Vi pratar väl om 12 volt?
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: generator???

Post by Maxcherie »

Även jag Bumpar upp tråden!

Ska byta till växelström i min amazon eftersom likstrommaren inte får plats tillsammans med extraktorrör.

Fäste finns ju på vp-autoparts etc och efter lite googlande så förstår jag att generator från Saab 900 OG passar med väldigt lätt modifiering.

Min fråga är då följande:
Jag kör med 55 amp batteri (litet och lätt eftersom det är en racingbil) och Saabs generatorer som det dräller av här i Trollhättan är på 70 alternativt 80 amp.

Läste på en sida att generatorstorleken högst får vara 70% av batteriets kapacitet. Det kan väl inte stämma?
Dessutom, OM jag skulle montera 70 amp generator så är väl det ett måste att byta ut kabel mellan batterie-startmotor-generator till en riktigt grov jäkel?

Tacksam för svar :)
Mvh
Max
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: generator???

Post by QV »

B18 är 12 volt om inget underligt har inträffat :D

Har man ett friskt batteri och inget "extra" på bilen så kommer en likströmmare fungerar utmärkt.
Själv har jag kört ihjäl en likströmmare hittills med A/C i bilen.

30 grader ute, AC värmer fint under huven.
motor + halvljus + AC = 20-25 amp kontinuerligt...
Om det var det eller att generatorn "gjort sitt" kan jag inte med säkerhet säga men 70-80% belastning i ett varmt klimat är nog inte den mest optimala kombon.
Kan ju tillägga att vinterbrukare har denna varje vinter
motor + halvljus + kupefläkt på fullt =20 amp
men då är det inte 50 grader eller mer på luften som kyler generatorn.

Men det var inte ämnet
Laddlampan är samma på lik och växelström så den behöver man inte byta (men den MÅSTE kopplas in)
Laddningsregulatorn måste medfölja den "nya" generatorn som det sades i inlägget innan.
B18 finns väll både med och utan fästöra för växelströmsgenerator. Annars finns dessa att köpa på marknader.

Har själv jagat generator "som passar" men eftersom jag är lite kräsen och inte vill montera en beg med rasslande lager så får det bli ny för mig...
För "nörden" finns de i likströmsutförande alltså att de liknar en likströmsgenerator fast de är en växelströmmare.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: generator???

Post by QV »

en generator är till för att driva elektroniken i bilen.
Att en SAAB9000 från 90talet har en generator på 90 amp beror på att bilen kan förbruka 110 amp men minst 55 amp.
en Amazon drar minst 3 amp och max 30 amp.

Har man sedan extraljus så tillkommer den förbrukningen.

OM batteriet är friskt så återladdar man en start på 5 minuters körning. (med en likströmmare)

En för stark generator kommer att belasta vattenpumpen.

så 4 100 wattare (som ett exempel) 30amp
en B20 motor med standard tändspole 3 amp
lyse fram bak 10 amp
kupefläkt 10 amp

Detta försörjer man lätt med en 55 amp generator
Om bilen får gå 5 minuter efter start utan att extraljusen är på så är batteriet fullt

Ett normalt batteri har 60 A/h
starten tar 0,5 A/h (om bilen startar direkt)

Så man kan göra rätt många starter utan att batteriet dör.

En "för stor" generator ger mera ström till batteriladdningen men den reglerar sig själv så det blir bara första minuten det laddar på "extra"
Nej du behöver inte en ny kabel.
Den nya kabeln ger bara mer ström till laddningen. Ja någon/några tiondels volt extra till extraljusen blir det också så helt fel är det inte men inget krav)
Om du byter kabel är det bara kabel mellan generator - startmotor du byter.

kom ihåg att koppla in extraljusmatningen från batteri/startmotor så du inte bränner bilens elsystem.


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: generator???

Post by Maxcherie »

Stort tack för svaret!

Kör banracing så har inga extraljus och ljuset på bilen är i princip alltid avstängt ;)
Men när man kan få en fräch Saabgenerator för 300 kr och en ny växelströmmare från vp kostar nästan 2000 spänn så vill jag ju helst komma så billigt undan som det går :)

Jag får pröva och hoppas att allt lirar :)


Återigen , TACK !
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
Post Reply