Avgasfäste vid växellåda

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Avgasfäste vid växellåda

Post by gudu »

Är det någon som vet hur avgasfästet vid växellådan ska sitta? Det som sitter på senare bilar. Man kan sätta fast det framåt och bakåt i de två skruvarna i växellådsbalken men då sitt det ju direkt i karossen? Någonstans borde det vara ett gummi. Kanske någon har en bild?
Tack.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Avgasfäste vid växellåda

Post by az123gt »

Nån bild har jag inte, men det ska monteras på växellådan, det sitter i mellan växellådan och fästet för växellådskudden.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Avgasfäste vid växellåda

Post by gudu »

Mellan växellåda och gummikudde? Jag trodde den skulle skruvas i de två skruvarna som håller växellådsbalken och att sedan avgasröret sätts i det ensamma hålet med en klämma.
Fast det låter bättre som du säger men jag förstår inte riktigt, tycker växellådsbalken är ivägen.
Det är denna konsoll jag menar även om ett hål ser konstigt ut. Skulle den fästas vid växellådan i hålet längst till vänster?
Image

Hoppas någon har en bild på installationen. Inte det första man tar kort på annars.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Avgasfäste vid växellåda

Post by az123gt »

Snurra på bilden ett halvt varv så hamnar den rätt, i det vänstra hålet på bilden så ska det sitta en klämma runt avgasröret. sen har den blivit reparerad så du får fila ett avlångt hål till där den är svetsad.
Det är genom dom två avlånga hålen som bultarna till växellådsfästet ska vara.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Avgasfäste vid växellåda

Post by gudu »

Tack. Jag ska se om jag hinner montera den i påsk och ta en bild. Så får vi se om det är rätt och riktigt.

Bilden är från en större reservdelshandlare, där jag köpte den, vet inte varför den ser ut som den gör. Datatekniskt kanske. En auktionssida har en ute nu.
Det var där jag såg den skulle sitta vid växellådan.

Innan trodde jag den skulle sitta vid svänghjulet. Men det gick ju inte så nu är där en egentillverkad.

Glad påsk så länge!
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Avgasfäste vid växellåda

Post by gudu »

Här hittade jag en bild på ett nästan färdigmonterat fäste.
Image

Jag trodde den skulle fästas i de två längsgående kromade bultarna som växellådsbalken sitter i karossen med, men då hade det bullrat. Men nu har jag lite mer att gå efter.

Det är från denna finrenoverade bil.
http://www.assentoftautomobiler.dk/ny_side_33.htm
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Avgasfäste vid växellåda

Post by az123gt »

Där sitter den som det ska vara.
Post Reply