Jorda tändspole??

Moderatorer
Post Reply
zappen
Posts: 19
Joined: Mon Jul 07, 2008 11:50 pm
Location: Lerum
Contact:

Jorda tändspole??

Post by zappen »

Tjenare jag har en fundering då jag skall byta tändspole på min amazon. har köpt en bosch högeffektspole då jag även skall koppla in brytarlöst med 123 Ignition.
Vad jag har gjort är att tömma det gamla huset för tändspolen och satt i min nya inuti. Jag vill att det skall se standard ut. Den nya tändspolen är något mindre än det gamla huset så det jag har lagt lite mellanlägg av betyltejp med ett lager folie på, detta använd egentligen för ljuddämpning i dörrar osv på karossen med detta blev det sugpassning och den ligger centrerat och sitter fast. Det slog mig nu i efterhand (har inte kopplat in den ännu) är att den inte blir vidare bra "jordad" om nu spolen jordas via höljet i det gamla huset då detta är lackat på insidan och mellan läggen inte är i metall.

Jordas spolen i höljet eller hur funkar det?

en annan sak, kan det bli några problem med att den blir för varm?

Mvh
/Fredrik
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Jorda tändspole??

Post by Amarace »

Tändspolen jordas inte, så det är lungt. Angående värme så kan det vaa problem, en del tändspolar vill gå varmare än andra, men tror inte det ska vara nån fara. Har själv kört som du beskriver (men den tändspole jag satte i passade nästan perfekt) utan några som helst problem.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
zappen
Posts: 19
Joined: Mon Jul 07, 2008 11:50 pm
Location: Lerum
Contact:

Re: Jorda tändspole??

Post by zappen »

Ahh tackar för svaret.

Då får jag bara känna lite hur den känns i temperatur blir det för varmt får jag öpnna den lite eller modifiera orginalfästet så det passar för den nya spolen
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Jorda tändspole??

Post by Torbo »

En høyeffektscoil med lav Ohm f.eks. 2 kontra 4 gir større strøm over stiftene (brytarspitsarna), og da er de orginale som regel best. Coilen blir også varmere og blir mer belastet.
Er det standard bil/motor, må man vel vurdere om man trenger høgeffektcoil?

Det vil nok kreve oftere kontroll av brytarspitsarna og tenningstidspunkt...
Post Reply