Page 1 of 1

olyckshändelse

Posted: Tue Apr 10, 2012 6:53 am
by mullis
skulle byta olja, gled av domkraften, tryckte in tråget i framkant lite, tyckte inte det såg så mycket ut men vid start knackar det lite grann, som om det går emot, antar att jag måste ta ner tråget ock försöka slå ut bucklan, får man ner tråget med motorn på plats?
tacksam för tips, är inte någon mek, och jag vet, det var klantigt, den gled av domkraften när jag skulle ställa under bockar så jag tänkte inte ligga under domkraften, denna gång såg man vad som kan hända,
kanske ska säga att det är en amazon -65, b18

Re: olyckshändelse

Posted: Tue Apr 10, 2012 7:49 am
by rolwig
Hej!
Kan gå, men du måste lyfta motorn eftersom oljepumpen sticker ner i den djupa delen bak.
/Roland/

Re: olyckshändelse

Posted: Tue Apr 10, 2012 10:43 am
by az123gt
Har gjort den operationen en gång och det var inte lätt, kanske lättare att lyfta ur motorn.

1 lossa främre motorkuddar och lyft upp motorn.
2 lossa framvagn och sänk ned den.
3 lossa oljetråg och sänk ned det.
4 lossa oljepumpen därefter kan man ta den oljetråget bakåt/nedåt.

Det kanske är lättare att svetsa fast ett fäste på oljetråget och dra ut bucklan.

Re: olyckshändelse

Posted: Tue Apr 10, 2012 11:50 am
by mullis
jag ska testa epoxi metall och limma dit några punkter att dra i som nr 1,
nr 2 får jag svetsa dit något att dra i, tack för svar

Re: olyckshändelse

Posted: Tue Apr 10, 2012 9:50 pm
by Nilsson`s
Hej!
svetsa fast en mutter mitt i bubblan och "slå" ut den med en glidhammare om en sån finns att tillgå, kan ju jämföras med en kaross skada ju... :D

/Danne.

Re: olyckshändelse

Posted: Tue Apr 10, 2012 10:07 pm
by Dieseltroll
Har du en bild på bucklan?
mullis wrote:...tryckte in tråget i framkant lite...
Menar du framkant framför framvagnsbalken eller i framkant på stora bulan? Känns som om delen av tråget som är närmast veven är väldigt skyddad av balken :roll:
Nilsson`s wrote: svetsa fast en mutter mitt i bubblan och "slå" ut den med en glidhammare om en sån finns att tillgå, kan ju jämföras med en kaross skada ju... :D
/Danne.
Annars hade jag nog föreslagit detta!

// M

Re: olyckshändelse

Posted: Wed Apr 11, 2012 6:34 am
by mullis
den gled framåt, tror faktiskt inte det handlar om mer än 1 eller 2 mm,
har sett på tv att lim (finns på jula) kan funka,
ska limma flera bultskallar, lägga på ett järn med hål och dra en efter en lite försiktigt, värt att pröva, annars svets,
hur som helst kommer jag igen och talar om hur det gick,
tacksam för svar och tips :D

Re: olyckshändelse

Posted: Wed Apr 11, 2012 10:08 am
by Torbo
mullis wrote:den gled framåt, tror faktiskt inte det handlar om mer än 1 eller 2 mm,
har sett på tv att lim (finns på jula) kan funka,
ska limma flera bultskallar, lägga på ett järn med hål och dra en efter en lite försiktigt, värt att pröva, annars svets,
hur som helst kommer jag igen och talar om hur det gick,
tacksam för svar och tips :D
Det går å ta av bunnpannan, men deter trangt og motorfeltenemå løsnes. Og motoren heises opp så mye det går.

Re: olyckshändelse

Posted: Wed Apr 11, 2012 5:59 pm
by QV
till karossbulor fungerar smältlim.

men om bulan är i framkant av tråget (vid remskivan) så är det nog något annat som gör ljudet.

/Janne

Re: olyckshändelse

Posted: Fri Apr 13, 2012 9:18 am
by mullis
har testat med lim, inte en chans, måste svetsa,
en bild på eländet :D
[img][IMG]http://forumbilder.se/thumbs/3e32012102515d625.jpg[/img][/img]

Re: olyckshändelse

Posted: Fri Apr 13, 2012 10:34 am
by rolwig
Hej!

Jag skulle inte svetsa. När man svetsar bränner man oljan på insidan och det skiten vill inte jag ha i oljepump och lager.
Så mitt råd är att hissa motorn och ta loss tråget.

/Roland/

Re: olyckshändelse

Posted: Fri Apr 13, 2012 11:55 am
by Torbo
I tillegg blir det vel rent og nymålad!
Trolig greit å få renset ut sot og forurensinger i bunn av bunnpannen samtidig!

Re: olyckshändelse

Posted: Fri Apr 13, 2012 12:26 pm
by mullis
det åker nog ner
skulle vara fint att få göra rent också, tror aldrig det varit nere på 19000 mil :)