Page 1 of 1

"Felkopplat"?

Posted: Tue Apr 10, 2012 5:40 pm
by Fredrik Lofter
Är det fler än jag som funderat kring en del lustigheter i Amazonens elsystem? Som t.ex. varför fläktens två lägen börjar med full blås medan läge två är halv fart? Eller varför OD-lampan visar pinnens läge och inte huruvida överväxeln faktiskt är inkopplad eller inte? Jag vet att det är buslätt att ändra (och ändra tillbaka) - jag var mer ute efter om någon vet om det finns en tanke bakom? Och om någon stört sig på fler egenheter?

Mvh,

Fredrik

Re: "Felkopplat"?

Posted: Tue Apr 10, 2012 6:41 pm
by A-masen
Jo, fläktlägena har jag funderat över många gånger. Väldigt ologiskt tycker jag. Amazon med OD har jag inte prövat.

Re: "Felkopplat"?

Posted: Wed Apr 11, 2012 11:02 am
by gudu
Fläkten funderade jag så mycket på att jag bytte plats på sladdarna för hel och halvfart vid motorn. Men efter en vecka brann den! Fick hälla en spann vatten i luftintaget. Blev lite skrockfylld. :roll:

Överväxeln är också lurig, min senaste åsikt är att det är bra den visar spakens läge ifall man kör på trean och spaken hoppat till överväxelläge.
Då bli bilen plötsligt väldigt slö när femman går i istället för fyran.

Annars har jag letat återfjädrande vippströmbrytare med relä som växlar samt slår av om strömmen bryts, (fyran läggs ur). Men ett sådant relä har jag inte hittat. Växlingsreläer till halvljus har minne så de går inte till detta. Tips på relä emotages gärna.

Re: "Felkopplat"?

Posted: Wed Apr 11, 2012 11:28 am
by TVR
Använd OD-reläet från 240/740 och en brytare som inte "låser" utan återfjädrar. Så har jag gjort till min m41.

Re: "Felkopplat"?

Posted: Wed Apr 11, 2012 4:19 pm
by gudu
Fint tack! Fjädrande spak har jag redan och gjorde ett försök att beställa ett relä här på internet men betalningen gick inte igenom. Får försöka i morgon.

Re: "Felkopplat"?

Posted: Wed Apr 11, 2012 6:05 pm
by QV
Fredrik Lofter wrote:Är Eller varför OD-lampan visar pinnens läge och inte huruvida överväxeln faktiskt är inkopplad eller inte?
Ingen inkopling som du gör kan visa om OD är inkopplad eller inte.
Du kan få lampan att ligga prallelt med solonoiden men det visar inte om OD är inkopplad....... endast att solonoiden får spänning

Ur det syssättet vart det kanske tillräkligt med "spakvisning"

/Janne

Re: "Felkopplat"?

Posted: Wed Apr 11, 2012 8:19 pm
by Fredrik Lofter
QV wrote:Du kan få lampan att ligga prallelt med solonoiden men det visar inte om OD är inkopplad....... endast att solonoiden får spänning
Ja, så är det ju naturligtvis men ett rimligt antagande är samtidigt att om solenoiden är strömsatt så är överväxeln inkopplad (annars är det ju fel någonstans, antagligen i just solenoiden). En enligt mig mer korrekt dragning av elen i det här fallet hade varit (precis som du skriver) en kabel från växellådans spärrbrytare för överväxeln till lampan på instrumentpanelen - fast det blir ju mer kabel att dra och det kanske snarare är där problemet ligger/låg? Man har snikat och sparat en meter kabel per bil med överväxel. Det blir ju pengar det med.

Mvh,

Fredrik

Re: "Felkopplat"?

Posted: Wed Apr 11, 2012 8:54 pm
by QV
Jag har ju själv valt att ha en extra kabel för att få "spänning till solonoid visning". men det skulle man kunna "se" med bara en kabel om man mäter strömen i kabeln.
Ström = solonoid aktiverad. Detta skulle ju faktiskt vara ytterligare ett steg till att säkerställa att solonoiden är aktiverad.

Ett strömkännande relä skulle bli "originallikt" eftersom (om jag kommer ihåg rätt) att kontrollampans kabel kommer ifrån relät. Och ett extra stift på undersidan av ett strömrelä går ju att dölja.

/Janne

om man har en årsmodell som har OD typ D.

Re: "Felkopplat"?

Posted: Sun Apr 15, 2012 4:25 pm
by Fredrik Lofter
gudu wrote:Fjädrande spak har jag redan
intressant. Vad är det för spak? Något som påminner om hur det ser ut från fabrik?

Mvh,

Fredrik

Re: "Felkopplat"?

Posted: Sun Apr 15, 2012 10:23 pm
by gudu
Tja påminner gör den, men i miniatyr :o

Köpte den på biltema:
http://www.biltema.se:80/sv/Bil---MC/Bi ... uta-43040/
Tror den kan bli bra.

Nu har jag även fått ett relä, men det var fler stift än väntat, får klura lite vad de gör.

"Upptäckte" idag under färden hem en till elunderlighet, varför dimmas inte värmereglaget med de övriga instrumenten? Visserligen syns inte texten ändå. Senare vid uppackningen erfor jag det där att kombin inte har bagagerumsbelysning. Än.

Re: "Felkopplat"?

Posted: Sun Apr 22, 2012 7:45 pm
by gudu
Så nu har jag provat kopplingen, det fungerar precis som jag ville. Tack för tipset!
Här är kopplingsschemat:
Image
Från denna tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=148079

10/11 är spänning via tändningslås, 31/4 går till kontrollampan.

Och detta är ett relä: Image, ett annat tidigare modell
Image
Den senare typen har fördelen att det finns en passande monteringsplint att köpa på biltema. (Jag har den förra typen) Se bilderna som exempel, inte reklam. Finns på många ställen.

Jag har inte hunnit sätta in det i bilen men en experimentkoppling fungerade. Det kommer bli tre ledare ner till växellådan. Fram och tillbaks (jord) från brytaren för fjärde växel och en till solenoiden.

Nu funderar jag på om jag kanske inte skall använda den ovan nämnda vippbrytaren, det räcker ju med en trycknapp och en hjälpsam tidigare ägare har filat ett stort hål i instrumentbrädan mellan choke och torkarreglage. I så fall skulle jag till och med kunna hitta en tryckknapp som har lampa i sig och slipper därmed göra nya hål i instrumentbrädan.

Re: "Felkopplat"?

Posted: Mon Apr 23, 2012 4:32 pm
by QV
gudu wrote:Det kommer bli tre ledare ner till växellådan. Fram och tillbaks (jord) från brytaren för fjärde växel och en till solenoiden.
Du jordar naturligtvis av nere på lådan så slipper du en av sladdarna......

Om du skulle behöva hålla på med kablarna runt kontakten på växellådslocket när lådan sitter monterad i bilen så är min rekomendering att du tar bort växelspaken och piller dit dom igenom hålet som blir. Har försökt på många sätt och detta är det minst "krångliga".

/Janne

Re: "Felkopplat"?

Posted: Mon Apr 23, 2012 5:03 pm
by gudu
Tanken med fram och tillbaka till brytaren var att jag enkelt skulle komma tillbaka till jord vid reläet utan jordpunkt under bilen men får å andra sidan en tredje ledare. Jag får se hur det blir när det blir dags.

Du har utvecklat en talang för att lossa växelspaken förstår jag av lite inlägg. Själv har jag ryggat för detta på grund av alla lager klädsel och kanaler och utvecklat en förmåga att komma runt och känna med händerna. Senast i lördag när jag bytte backljusbrytaren övervägde men ryggade jag för att lossa växelspaken utan krånglade runt istället. Då förstår du hur stor min lossaväxelspakenfobi är. :shock: :D

Re: "Felkopplat"?

Posted: Tue Apr 24, 2012 3:33 pm
by QV
Om man inte vill lossa växelspaken så förodar jag att man lutar sig över kylaren och sticker in handen den vägen. Då kommer man åt bättre än om man står brevid skärmen.

Tycker faktiskt att man kommer åt bättre från "ovan" än underifrån liggandes på rygg. Har inte haft bilen upphissad så man står på golvet och jobbar uppåt.

/Janne

Re: "Felkopplat"?

Posted: Sun Jan 05, 2014 10:48 am
by Fredrik Lofter
En annan lustighet är att instrumentbelysningen på varvräknaren enligt orginalschemat är fast medan övriga instrumentbelysningen är variabel via ljusreglagets reostat. Borde den inte också vara variabel? Belysningen vid fläktreglagen är dock fast.

Mvh,

Fredrik