"Felkopplat"?

Moderatorer
Post Reply
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

"Felkopplat"?

Post by Fredrik Lofter »

Är det fler än jag som funderat kring en del lustigheter i Amazonens elsystem? Som t.ex. varför fläktens två lägen börjar med full blås medan läge två är halv fart? Eller varför OD-lampan visar pinnens läge och inte huruvida överväxeln faktiskt är inkopplad eller inte? Jag vet att det är buslätt att ändra (och ändra tillbaka) - jag var mer ute efter om någon vet om det finns en tanke bakom? Och om någon stört sig på fler egenheter?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: "Felkopplat"?

Post by A-masen »

Jo, fläktlägena har jag funderat över många gånger. Väldigt ologiskt tycker jag. Amazon med OD har jag inte prövat.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: "Felkopplat"?

Post by gudu »

Fläkten funderade jag så mycket på att jag bytte plats på sladdarna för hel och halvfart vid motorn. Men efter en vecka brann den! Fick hälla en spann vatten i luftintaget. Blev lite skrockfylld. :roll:

Överväxeln är också lurig, min senaste åsikt är att det är bra den visar spakens läge ifall man kör på trean och spaken hoppat till överväxelläge.
Då bli bilen plötsligt väldigt slö när femman går i istället för fyran.

Annars har jag letat återfjädrande vippströmbrytare med relä som växlar samt slår av om strömmen bryts, (fyran läggs ur). Men ett sådant relä har jag inte hittat. Växlingsreläer till halvljus har minne så de går inte till detta. Tips på relä emotages gärna.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: "Felkopplat"?

Post by TVR »

Använd OD-reläet från 240/740 och en brytare som inte "låser" utan återfjädrar. Så har jag gjort till min m41.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: "Felkopplat"?

Post by gudu »

Fint tack! Fjädrande spak har jag redan och gjorde ett försök att beställa ett relä här på internet men betalningen gick inte igenom. Får försöka i morgon.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "Felkopplat"?

Post by QV »

Fredrik Lofter wrote:Är Eller varför OD-lampan visar pinnens läge och inte huruvida överväxeln faktiskt är inkopplad eller inte?
Ingen inkopling som du gör kan visa om OD är inkopplad eller inte.
Du kan få lampan att ligga prallelt med solonoiden men det visar inte om OD är inkopplad....... endast att solonoiden får spänning

Ur det syssättet vart det kanske tillräkligt med "spakvisning"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: "Felkopplat"?

Post by Fredrik Lofter »

QV wrote:Du kan få lampan att ligga prallelt med solonoiden men det visar inte om OD är inkopplad....... endast att solonoiden får spänning
Ja, så är det ju naturligtvis men ett rimligt antagande är samtidigt att om solenoiden är strömsatt så är överväxeln inkopplad (annars är det ju fel någonstans, antagligen i just solenoiden). En enligt mig mer korrekt dragning av elen i det här fallet hade varit (precis som du skriver) en kabel från växellådans spärrbrytare för överväxeln till lampan på instrumentpanelen - fast det blir ju mer kabel att dra och det kanske snarare är där problemet ligger/låg? Man har snikat och sparat en meter kabel per bil med överväxel. Det blir ju pengar det med.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "Felkopplat"?

Post by QV »

Jag har ju själv valt att ha en extra kabel för att få "spänning till solonoid visning". men det skulle man kunna "se" med bara en kabel om man mäter strömen i kabeln.
Ström = solonoid aktiverad. Detta skulle ju faktiskt vara ytterligare ett steg till att säkerställa att solonoiden är aktiverad.

Ett strömkännande relä skulle bli "originallikt" eftersom (om jag kommer ihåg rätt) att kontrollampans kabel kommer ifrån relät. Och ett extra stift på undersidan av ett strömrelä går ju att dölja.

/Janne

om man har en årsmodell som har OD typ D.
Last edited by QV on Sun Apr 15, 2012 8:39 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: "Felkopplat"?

Post by Fredrik Lofter »

gudu wrote:Fjädrande spak har jag redan
intressant. Vad är det för spak? Något som påminner om hur det ser ut från fabrik?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: "Felkopplat"?

Post by gudu »

Tja påminner gör den, men i miniatyr :o

Köpte den på biltema:
http://www.biltema.se:80/sv/Bil---MC/Bi ... uta-43040/
Tror den kan bli bra.

Nu har jag även fått ett relä, men det var fler stift än väntat, får klura lite vad de gör.

"Upptäckte" idag under färden hem en till elunderlighet, varför dimmas inte värmereglaget med de övriga instrumenten? Visserligen syns inte texten ändå. Senare vid uppackningen erfor jag det där att kombin inte har bagagerumsbelysning. Än.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: "Felkopplat"?

Post by gudu »

Så nu har jag provat kopplingen, det fungerar precis som jag ville. Tack för tipset!
Här är kopplingsschemat:
Image
Från denna tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=148079

10/11 är spänning via tändningslås, 31/4 går till kontrollampan.

Och detta är ett relä: Image, ett annat tidigare modell
Image
Den senare typen har fördelen att det finns en passande monteringsplint att köpa på biltema. (Jag har den förra typen) Se bilderna som exempel, inte reklam. Finns på många ställen.

Jag har inte hunnit sätta in det i bilen men en experimentkoppling fungerade. Det kommer bli tre ledare ner till växellådan. Fram och tillbaks (jord) från brytaren för fjärde växel och en till solenoiden.

Nu funderar jag på om jag kanske inte skall använda den ovan nämnda vippbrytaren, det räcker ju med en trycknapp och en hjälpsam tidigare ägare har filat ett stort hål i instrumentbrädan mellan choke och torkarreglage. I så fall skulle jag till och med kunna hitta en tryckknapp som har lampa i sig och slipper därmed göra nya hål i instrumentbrädan.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "Felkopplat"?

Post by QV »

gudu wrote:Det kommer bli tre ledare ner till växellådan. Fram och tillbaks (jord) från brytaren för fjärde växel och en till solenoiden.
Du jordar naturligtvis av nere på lådan så slipper du en av sladdarna......

Om du skulle behöva hålla på med kablarna runt kontakten på växellådslocket när lådan sitter monterad i bilen så är min rekomendering att du tar bort växelspaken och piller dit dom igenom hålet som blir. Har försökt på många sätt och detta är det minst "krångliga".

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: "Felkopplat"?

Post by gudu »

Tanken med fram och tillbaka till brytaren var att jag enkelt skulle komma tillbaka till jord vid reläet utan jordpunkt under bilen men får å andra sidan en tredje ledare. Jag får se hur det blir när det blir dags.

Du har utvecklat en talang för att lossa växelspaken förstår jag av lite inlägg. Själv har jag ryggat för detta på grund av alla lager klädsel och kanaler och utvecklat en förmåga att komma runt och känna med händerna. Senast i lördag när jag bytte backljusbrytaren övervägde men ryggade jag för att lossa växelspaken utan krånglade runt istället. Då förstår du hur stor min lossaväxelspakenfobi är. :shock: :D
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "Felkopplat"?

Post by QV »

Om man inte vill lossa växelspaken så förodar jag att man lutar sig över kylaren och sticker in handen den vägen. Då kommer man åt bättre än om man står brevid skärmen.

Tycker faktiskt att man kommer åt bättre från "ovan" än underifrån liggandes på rygg. Har inte haft bilen upphissad så man står på golvet och jobbar uppåt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: "Felkopplat"?

Post by Fredrik Lofter »

En annan lustighet är att instrumentbelysningen på varvräknaren enligt orginalschemat är fast medan övriga instrumentbelysningen är variabel via ljusreglagets reostat. Borde den inte också vara variabel? Belysningen vid fläktreglagen är dock fast.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply