Amazon -66 2-dörrars mild custom

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
klemenz
Posts: 50
Joined: Sat Sep 17, 2005 10:48 am

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by klemenz »

rakställa med automat? jag tror ju tyvärr att det kan bli problem med automaten på sned :oops:

förövrigt jäkligt gött stuk på den med dom kommande planerna 8)
Gyllenberg

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

Tanken var att borra om i sprängkåpan så man ändå fick motorn rakt men det var en tanke som snabbt drog sin kos!

Här är iaf lite bilder från Lördag och söndags skruvande, började med att rotrycka hjärtat ur 240n. Plockade främre kardan och växellådstunneln också, gick smidigt med tigersåg, rondell och travers.

Image
Image
Image

Rotrycka Amazon och kika lite hur nya tunneln blir och ta fram tigersågen, det smärtade lite.

Image
Image
Image
Image
Image


Provade ner motorn lite och konstaterade att både framvagnsbalk och torped skulle måsta smidas till en aning

Image
Image
Image

Smidde om bromspedalen för att komma bort från tunneln lite

Image

Och det var i stort sett allt för Lördag.

Första jag gjorde på Söndag var att börja med motorfästena och växellådsbalken, vart riktigt bra och den verkar hamna rakt iaf. Tog mer kort men har ingen aning om vad min telefon håller på med. Ska ta lite fler på upphängningen sen.

Image

En kompis erbjöd sig att svetsa golvet

Image

Och en annan ville svetsa balken

Image

Så där slapp jag undan lite jobb, tack Viktor Viktor och Patrik! Så här blev resultaten

Image
Image

Sen när motorn väl var på plats hann jag pilla dit lite el, slang, gaspedal osv och passade på att ta mattan ur 240n, inte snyggt men det är väl bättre än ingen tills vidare. Söker även efter gröna stolar om någon nu missat det?

Image
Image
Image

Kvar att göra är kylare, generator, kardan och avgassystem så några kvällar jobb till är det ju. Sen ska ju självklart ratt och växelspaksknopp bytas till snyggare äldre varianter och en hel del grejer snyggas till men det kommer. Ska försöka hitta resten av korten sen så håll till godo tills vidare!
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Henrik Landin »

Du! En fråga, går de få köpa igen locket och spaken från M40 lådan? Har ju tyvärr kortspak i HGVn och de vill jag INTE ha... eller locket är inte så noga men spaken är jag väldigt intresserad av, tänkte om du är upp hit till norr framöver

Kul att se framsteg, synd att B18 lämnade in, vet du någon orsak till haveriet? Var ju rätt nybytt olja på den :S
Administratör
Gyllenberg

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

Henrik Landin wrote:Du! En fråga, går de få köpa igen locket och spaken från M40 lådan? Har ju tyvärr kortspak i HGVn och de vill jag INTE ha... eller locket är inte så noga men spaken är jag väldigt intresserad av, tänkte om du är upp hit till norr framöver

Kul att se framsteg, synd att B18 lämnade in, vet du någon orsak till haveriet? Var ju rätt nybytt olja på den :S
Mjaa, tänkte försöka sälja motor låda koppling med cylindrar och hela fyfan i ett stycke egentligen. Känns som det vore lättare att få det sålt då men jag ska nog inte sälja nånting riktigt ännu iaf så jag kan fundera på saken!

Ingen aning, har inte övervarvat den, aldrig kört utan vatten eller olja och jag har alltid slagit i blyersättning när jag tankat så det känns ju väldans skumt. Blev dock ganska fort efter att jag slagit ner någon statoilolja så jag misstänker att det kan ha något med saken att göra?
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Henrik Landin »

Okej, skumt att de lämnade in ändå, men oljan kan va en orsak, har varit med om en golf 1.8 förgasare som tappade oljetrycket när den fick nån sån där billig "mackolja". Har för mig de va agrol mineralolja jag hällt i den när jag bytte i höstas
Administratör
Gyllenberg

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

Ja verkligen lurigt! Men inget ont som inte för något gott med sig.

Ikväll har jag hunnit bygga om växellådsbalken så jag fick lådan rakt i sidled och upp 3 cm till från backen, fått kylaren på plats med expansionskärl och alla slangar och byggt ihop avgaset med original.

Imorrn blir det åka på biltema och köpa lite smått och gott bl.a. tumnycklar så jag får lös kardanen och kan svetsa den rackarn! Isåfall blir det provkörning imorgon :)
Gyllenberg

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

Verkar ju inte vara något överdrivet intresse här men jag fortsätter uppdatera lite eftersom.

Jag och Patrik tävlade i amazonlyft med traverserna idag, han pillade bromsar och jag pillade lite allt möjligt.

Image
Image

Började med kardanen, åkte och köpte tumnycklar men fick likförbannat inte loss skiten så jag kapade bultarna och tog lös den lilla rackarn. Satt båda delarna i bandsågen för att få dom rakkapade sen lite mäta och svetsa

Image

Vad jag dock inte tänkte på var att medbringaren på 240-kardan var för stor för att gå skjuta in genom kardantunneln så jag fick plocka isär knutkorset, skjuta in den på plats och pressa ihop det med tving! Var kämpigt men gick bra

Image

Har även hunnit med att koppla den sista elen i motorn, fixat växellänkaget, fyllt vatten och provkört och hann inte märka några vibrationer eller konstiga missljud så än så länge verkar allt okej.

Lite diversebilder

Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by granfot »

Intresset är det nog inget fel på, åtminstone jag läser alla trådar för att få tips, idéer och inspiration. Däremot är jag rätt dålig på att kommentera. :)

Fränt projekt i vilket fall som helst, och jag ser fram emot kommande uppdateringar! :)
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Marxus »

Du har många visningar så nog finns intresset allt :) De flesta gör väl dock kanske som mig och läser utan att kommentera. Så fortsätt uppdatera!
Volvo Amazon Automatic -66
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by John »

Ser bra ut smidigt med travers när man ska mecka :P
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by 123GT »

Ha ha ha...vem vann traverstävlingen till slut !? :D jag tror inte heller att det är något fel på intresset, det är "bara" kommentarerna som uteblir. Tycker också att du skall fortsätta med uppdateringarna, bra jobbat med bilen förresten ! :)
7 sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Gyllenberg

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

Blev nog jag, hissade till kofångarn tog i backen!

Var där igår och påtade på, byggde klart generatorfäste och kopplade in lite smått och gott men hann inte köpa en fläktrem av rätt dimension så fick allt lämna bilen där på gatan en kväll till.

Idag har jag däremot fått tag i fläktrem, monterat ihop fronten, provkört och till slut kört den hem. Tvärgjorde även en ful grillribba tills jag får tag i en fräschare front att bygga om.

Image

Imorgon blir det att åka till Viksta marknan och se om man kan hitta lite smått och gott
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by John »

Ser bra ut :D
Ska också till viksta i morrn ska du åker du amazonen dit så man kan ta en titt på den :P
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Gyllenberg

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

John wrote:Ser bra ut :D
Ska också till viksta i morrn ska du åker du amazonen dit så man kan ta en titt på den :P
//John
Ja antingen åker vi min Amazon eller Patriks isblåa smårostiga Amazon med originalfälgar, snobbringar och kapslar. I vilket fall kan du väl komma fram och prata en bunt? Är ju rätt nyinflyttad här i satastan så jag känner ju knappt någon alls.
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by soulbrother »

Ojojoj vilket jobb du har lagt ner! Kul att det funkar! Själv väntar jag på att snön ska tina bort så jag kan få fram min 63:a....
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Post Reply