Page 1 of 7

Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Sat Apr 14, 2012 10:01 am
by Gyllenberg
Köpte en bucklig och rollad men besiktad och rostfri Amazon som jag hämtade hem till Uppsala i Måndags, planen är väl mild custom och en snygg diskret lack framöver men här har ni ett par bilder iaf

Före

Image

Och som den står nu, nån i närheten av Uppsala som vill hjälpa till att taksänka?

Image
Image

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Sat Apr 14, 2012 10:42 am
by 123GT
Spännande, hur ser din lista på planerade modifieringar ut? Kommer du att behålla "orginalutseendet" på bakrutan eller blir det en av mindre typ? Lycka till och håll oss uppdaterade! :)
/ sven

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Sat Apr 14, 2012 11:48 am
by xorox_88
vänta nu här ''mild custom'' vad i den kommande taksänkningen är den mild ? :D

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Sat Apr 14, 2012 1:36 pm
by Gyllenberg
Det är ju en mild custom eftersom jag inte vågat ge mig på taket ännu ;)

Nä men tänkte väl göra om grillen, vart inte riktigt nöjd, sänka den en bunt fram också, förlänga ner huven och runda hörnen, lägga igen dörrhandtagen, få tag i äldre sortens plåtisar, och sen räcker det väl med en fin lack för att det ska bli bra tror jag.

Är det någon som har en hyffsad kofångare fram och äldre plåtfälgarna kan ni ju skicka ett litet PM. Är också på jakt efter gröna originalstolar

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Sat Apr 14, 2012 3:20 pm
by Pälle
Kul stuk och fina kapslar. Tycker den var lite ball med högre front än bakdel. Nån fet kromad ribba som grill och lite snyggare blinkers skulle ju sitta som en smäck.

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Sat Apr 14, 2012 4:04 pm
by Gyllenberg
Den kommer fortsätta vara högre fram även när jag sänkt den och det blir någon någon kromad ribba och andra blinkers/positionsljus, är bara så jävla fattig just nu

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Sun Apr 15, 2012 5:28 pm
by Henrik Landin
Haha Kermit goes fet kustom, ett tips, som jag hade tänkt göra på den, snitta upp bulan på huven och höj upp i framkant, då får du rätt fett blyslädestuk över fronten, kolla 2dr hgvn här i customdelen, den har så

Taksänkning fanns också på idélistan, har en rätt vettig idé utarbetad för att få de riktigt bra utan att behöva skarva taket, men innebär ju en hel del kapande och svetsande ändå

Lycka till, ska bli väldigt intressant att följa, denna bilen som gav mig mersmak på Amazon, men energin rann ut efter att jag fått den till stadiet "äsch, de dug" vilket den var i då du köpte den, den är iaf inte direkt oskadlig att göra custom av

Nu ska du ju taksänka den, men hittade ett bakrutejalusi åt den, passerar du nån gång så får du det, tror de passar dåligt på hgvn :P

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Sun Apr 15, 2012 10:06 pm
by Gyllenberg
Henrik Landin wrote:Haha Kermit goes fet kustom, ett tips, som jag hade tänkt göra på den, snitta upp bulan på huven och höj upp i framkant, då får du rätt fett blyslädestuk över fronten, kolla 2dr hgvn här i customdelen, den har så
Ja det var rätt bra att få nånting att pilla med här nere i Uppsala som man dessutom kan pendla med till och från jobbet! Den idén har jag också men vi får se hur det blir med det, allt jag gör måste ju bli hyfsat klart på en kväll eller helg då jag inte kan ha bilen ståendes inne på jobbet men det blir väl lite nu och lite då :) Just nu på önskelistan står dock en packningssats till motorn då den börjat läcka lite vatten kring pumpen och olja från ventilkåpan

Här är lite tankar och idéer

Image
Image

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Sun Apr 15, 2012 11:25 pm
by M@rQz
Gött stuk du fått till på den
då! :) gillar förslaget på front, tänkte nå liknande te min ;)

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Mon Apr 16, 2012 3:41 pm
by Henrik Landin
Jasså, ha hon börjat läka, och jag som var så nöjd över att ha en B18 som inte läkte, mig veterligen så är oljeförbrukningen på dom 300 mil jag kört iaf inte märkbar iaf, men den har ju stått i 20 år så den har väll knappast gått så sjukt långt
Gillar tänka stuket där, men taksänkningen är nog bara att glömma då, eller göra under semester, jag räknade kallt att om man stressjobbade allt man orka och kunde så skulle man ha taket färdigsvetsat en decimeter lägre efter typ tre helger, då alltså olackerad, utan rutor och utan inredning, och då var jag nog optimist också

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Mon Apr 16, 2012 9:02 pm
by John
Schysst stuk kul med en amazon i närheten :D
//John

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Tue Apr 17, 2012 7:46 am
by Mss Zoni
Gyllenberg wrote:
Henrik Landin wrote:Haha Kermit goes fet kustom, ett tips, som jag hade tänkt göra på den, snitta upp bulan på huven och höj upp i framkant, då får du rätt fett blyslädestuk över fronten, kolla 2dr hgvn här i customdelen, den har så
Ja det var rätt bra att få nånting att pilla med här nere i Uppsala som man dessutom kan pendla med till och från jobbet! Den idén har jag också men vi får se hur det blir med det, allt jag gör måste ju bli hyfsat klart på en kväll eller helg då jag inte kan ha bilen ståendes inne på jobbet men det blir väl lite nu och lite då :) Just nu på önskelistan står dock en packningssats till motorn då den börjat läcka lite vatten kring pumpen och olja från ventilkåpan

Här är lite tankar och idéer

Image
Image

It should look like this facto 8)

rok, rok :wink:

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Tue Apr 17, 2012 11:02 am
by Eleganten
Lägg inte bort tanken om taksänkning! Håller på med detta ingrepp på min Amazon just nu. Skillnaden blir som natt och dag i stuk. Bor förresten i trakterna och inte omöjligt att vi råkar på varann något längs vägarna!

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Wed Apr 18, 2012 8:54 pm
by Gyllenberg
Tackar för trevliga kommentarer!

Just nu ligger dock ALLA planer om allting på is då motorn tvärbörja tokknacka, låter som nå allvarligt lagerknack.. Rasslar till som satan när man stänger av den så det blir nog till att åka och hämta en 240 med förgasare och automat och lägga all energi på att flytta över motor och låda till Amazonen då den faktiskt är min bruksbil. Blir rakställd motor då jag har tråg och pump liggande sen tidigare just p.g.a. dessa planer.

Någon som vet om det är något speciellt att tänka på förutom B18/B20 tråg och pump, rakställa förgasaren samt kapa upp växellådstunnel? Brukar man rymma fläkt på motorn eller blir det att sätta elfläkt framför?

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Posted: Sat Apr 21, 2012 12:51 pm
by Gyllenberg
Har nu lyft ur motor och låda ur 240n och kapat ur växellådstunneln då det känns som att det kan vara smidigt att operera in i amazonen. Tar nu en kopp kaffe och ska börja plocka isär amazon, uppdaterar med bilder ikväll!