Skillnad på en m40od och m41?
Skillnad på en m40od och m41?
vad är det för skillnad på en m40od låda och en m41 type j?
Håller på att leta efter en m41, men hittade nu en m40 med od som jag inte hört talas om tidigare, har någon av dem med att göra med lång växelspak som jag vill ha kvar?
Håller på att leta efter en m41, men hittade nu en m40 med od som jag inte hört talas om tidigare, har någon av dem med att göra med lång växelspak som jag vill ha kvar?
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Låter som du blandat ihop lite...
M40 är 4-växlad och M41 är 4-växlad med en elektriskt överväxel/ overdrive (OD)
M41 finns i 2 utföranden D och J-typ. J är den nyare och har "samma" OD som finns på M46 som sitter på tex 240, 240 4-växlade heter M45.
Mer info finner du i länken nedan i verkstadshandböckerna
M40 är 4-växlad och M41 är 4-växlad med en elektriskt överväxel/ overdrive (OD)
M41 finns i 2 utföranden D och J-typ. J är den nyare och har "samma" OD som finns på M46 som sitter på tex 240, 240 4-växlade heter M45.
Mer info finner du i länken nedan i verkstadshandböckerna
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Hasse63 wrote:Låter som du blandat ihop lite...
M40 är 4-växlad och M41 är 4-växlad med en elektriskt överväxel/ overdrive (OD)
M41 finns i 2 utföranden D och J-typ. J är den nyare och har "samma" OD som finns på M46 som sitter på tex 240, 240 4-växlade heter M45.
Mer info finner du i länken nedan i verkstadshandböckerna
http://www.blocket.se/lulea/Volvo_140_a ... a=1_14&w=3
???
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Stämmer givetvis som Hasse skriver (och kolla gärna länkarna för att "läsa på" ännu mer) !
Blocket citat" fullt fungerande m40 med overdrive långa spaken till en 140 passar även amazon 3500kr komlett mellan axel 750 kr"
Säljaren har inte korrekt benämning, i detta fallet.
Både M40 och M41 kan ha långspak, men M41 alltså en överväxel också.
/ sven
Blocket citat" fullt fungerande m40 med overdrive långa spaken till en 140 passar även amazon 3500kr komlett mellan axel 750 kr"
Säljaren har inte korrekt benämning, i detta fallet.
Både M40 och M41 kan ha långspak, men M41 alltså en överväxel också.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Re: Skillnad på en m40od och m41?
M40 med OD är inte "korrekt" men praktiskt riktigt.
En M41 låda är en M40 låda med en extra OD del monterad.
Man måste förvisso byta utgående axel i "M40" till en lägre för att det skall fungera.
Så växellådor med OD heter M41 om de har en M40 låda som "grund".
En M40 med "korta spaken" blir till "långa spaken" om man byter locket, inget annat behövs.
Dessama gäller M41
Jag rekomenderar M41 typ J (som den från 140/240) men se till att det sitter "rätt" medbringare monterat som passar den smala kardan som vi har på Amazonerna
/Janne
En M41 låda är en M40 låda med en extra OD del monterad.
Man måste förvisso byta utgående axel i "M40" till en lägre för att det skall fungera.
Så växellådor med OD heter M41 om de har en M40 låda som "grund".
En M40 med "korta spaken" blir till "långa spaken" om man byter locket, inget annat behövs.
Dessama gäller M41
Jag rekomenderar M41 typ J (som den från 140/240) men se till att det sitter "rätt" medbringare monterat som passar den smala kardan som vi har på Amazonerna
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Kan tillägga att utväxlingen på en m41d är passande till en kombi eller annan bil med bakaxelutväxling på 4,56 och vanlig b18.
Men till en bil med 4,1 i bakaxelutväxling är enligt uppgift m41j bättre.
Men till en bil med 4,1 i bakaxelutväxling är enligt uppgift m41j bättre.
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Utväxlingsförhållandet mellan en M41 D och M41 J är inte så stor. Bakaxelutväxling 4,56:1 är katastrofalt lågt till en B18. Man kan lätt ha bakaxelutväxling 4,10:1 och använda vilken M41 låda som helst.
AVG
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Ja slututväxlingen blir väl för de olika bakaxelutväxlingarna:
M41d 4,56*0.75= 3,42
M41d 4,10*0.75= 3,08
M41j 4,10*0.8= 3,28
För fyran blir det 4,56 och 4,10 som jämförelse.
Som du säger en kombi med 4,56 blir varvig. Men med min typ-d blir det ganska bra på motorvägen och relativt piggt, tycker jag.
M41d 4,56*0.75= 3,42
M41d 4,10*0.75= 3,08
M41j 4,10*0.8= 3,28
För fyran blir det 4,56 och 4,10 som jämförelse.
Som du säger en kombi med 4,56 blir varvig. Men med min typ-d blir det ganska bra på motorvägen och relativt piggt, tycker jag.
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Har haft båda och med en originalrenoverad B18A med a-kam (och AC) så vart det lite för tungt med D-typen. Man fick helt enkelt växla lite för många gånger. Med J-typen så minskar antalet växlingar stort (med min körstil naturligtvis)Arne wrote:Utväxlingsförhållandet mellan en M41 D och M41 J är inte så stor. Bakaxelutväxling 4,56:1 är katastrofalt lågt till en B18. Man kan lätt ha bakaxelutväxling 4,10:1 och använda vilken M41 låda som helst.
Passar gör den, det fungerar med typ-D och 4,10 inget fel med dem kombon
Bättre att ha en typ D än ingen alls!
/Janne
som tycker att typ J är det optimala + att den är starkare och billigare att renovera.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Hur gör ni när ni växlar i och ur överväxeln? Jag trycker alltid lätt på kopplingen och släpper på gasen när jag växlar, ungefär som vid en vanlig växling. På detta sätt så blir det inga ryck alls. Inbillar mig att det sparar växellådans lameller och övriga delar.
Typ J lär vara vidareutvecklad och mjukare när den lägger i och ur överväxeln?
Typ J lär vara vidareutvecklad och mjukare när den lägger i och ur överväxeln?
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Eftersom jag är en gammal gubbe så trampar jag också på kopplingen. Man vill ju att grejorna skall hålla länge.
Det rycker så otrevligt i drivlinan om man bara använder spaken.
/Janne
Fast det är ju inte helt säkert att pedalen är i botten men använd blir den......
Det rycker så otrevligt i drivlinan om man bara använder spaken.
/Janne
Fast det är ju inte helt säkert att pedalen är i botten men använd blir den......
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Skönt, då är vi två som tycker det rycker.
Man kan även börja säga att växlingen går snabbare. Snart så är det nog en etablerad sanning. Hehe.
Man kan även börja säga att växlingen går snabbare. Snart så är det nog en etablerad sanning. Hehe.
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Kan någon säga om detta är en j-type?
Edit: fick inte upp någon bild så jag skickar länk istället.
http://www.2shared.com/photo/sAGBmF7Y/002.html
http://www.2shared.com/photo/-uDzA6AM/003.html
http://www.2shared.com/photo/XcmRfwpH/004.html
Edit: fick inte upp någon bild så jag skickar länk istället.
http://www.2shared.com/photo/sAGBmF7Y/002.html
http://www.2shared.com/photo/-uDzA6AM/003.html
http://www.2shared.com/photo/XcmRfwpH/004.html
Re: Skillnad på en m40od och m41?
Eftersom man inte såg solonoiden på bilden (004) så är det en Jtyp.
J typ vänster sida D typ höger sida.
Såg även ut att vara lilla medbringaren vilket är bra. Nu var det något år sedan jag jagade medbringare så ögonmåttet kan ha blivigt lite kantstött.
/Janne
J typ vänster sida D typ höger sida.
Såg även ut att vara lilla medbringaren vilket är bra. Nu var det något år sedan jag jagade medbringare så ögonmåttet kan ha blivigt lite kantstött.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.