Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by QV »

Det är svårt att dra en avdragare hårt med bulten som sitter på avdragaren (iallafall på min en SVO) Så jag gjorde så att jag lossade två varv på de fem hjulbultarna. Drog fast avdragaren "som vanligt" och sedan drog jag hjulbultarna ett 1/2 varv i taget (så att belstningen blir jämn" då fick jag loss trumman.

Men funderar på att invistera i en hydralisk avdragare.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Luffarn
Posts: 34
Joined: Mon Aug 22, 2011 9:23 pm
Location: Borås

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by Luffarn »

Image

Image

Nu har jag tagit bort den värsta rosten som jag kom åt nu ska den bara in på bläster och sen lackering


Image

Här är fram vagnen som jag har lämnat in och fått tillbaka efter bläster och lackering, Blev riktigt bra..
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by 123GT »

Flitens lampa lyser, snyggt jobbat! Framvagnsbalken har du numera i finrummet eller!? :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Luffarn
Posts: 34
Joined: Mon Aug 22, 2011 9:23 pm
Location: Borås

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by Luffarn »

123GT wrote:Flitens lampa lyser, snyggt jobbat! Framvagnsbalken har du numera i finrummet eller!? :)
/ sven

Njaa i finrummet ligger den inte men den ligger på loftet hos morsan inlindad i papper just nu. Har lite övriga delar på lackering med som tillhör framvagnen. När jag får till baka dessa så ska jag sätta fast dom så jag vet vart dom befinner sig. :)
Luffarn
Posts: 34
Joined: Mon Aug 22, 2011 9:23 pm
Location: Borås

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by Luffarn »

Image

Image

Nu är äntligen huven färdig slipad. Nu ska det bara bankas ut några bulor i fronten sen är det bläster och grunda som
gäller.
Luffarn
Posts: 34
Joined: Mon Aug 22, 2011 9:23 pm
Location: Borås

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by Luffarn »

Image

Image

Image

Nu har jag slipat färdigt inne taket på bilen. Nu väntas bara att det ska börja kapas och svetsas i karossen.
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by metalmannen »

Ett stort jobb du har gjort och bra blir det :)
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
armazonas
Posts: 10
Joined: Wed Aug 29, 2012 2:06 pm
Location: mora

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by armazonas »

Luffarn wrote:
Dave_norrkoping wrote:ser riktigt bra ut :) påminner mig själv om när jag satt och skrapa underredsmassa . inget vidare kul men är värt mödan .
vad har du för planer på denna bil då? mvh/david
Hej! Jag ska göra den helt original. Med kanske någon extrautrustning som inte fanns på bilen då jag köpte den.
Men det är ju ett tag kvar. Själva skrapningen är ju inte den roligaste sak jag har gjort. Det tar tid och det är inte så
lätt som det verkar. Sitter som f*****n på sina ställen. Men det borde bli bra när det är färdigt.

Mvh Patrik



tjena, väldans fint jobb du gör :) ett tips när du skall "skrapa" underredsmassa är att du skaffar en tryckluftsdriven huggmejsel på typ biltema. den kostar typ 150 spänn men det är det lätt värt. kan ju säga att det tog 3 timmar totalt för mig men huggmejseln att få bort varenda liten gnutta underredsmassa :)
hellre portat och pipor i skogen än portad och pippad på krogen ;)
Luffarn
Posts: 34
Joined: Mon Aug 22, 2011 9:23 pm
Location: Borås

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by Luffarn »

armazonas wrote:
Luffarn wrote:
Dave_norrkoping wrote:ser riktigt bra ut :) påminner mig själv om när jag satt och skrapa underredsmassa . inget vidare kul men är värt mödan .
vad har du för planer på denna bil då? mvh/david
Hej! Jag ska göra den helt original. Med kanske någon extrautrustning som inte fanns på bilen då jag köpte den.
Men det är ju ett tag kvar. Själva skrapningen är ju inte den roligaste sak jag har gjort. Det tar tid och det är inte så
lätt som det verkar. Sitter som f*****n på sina ställen. Men det borde bli bra när det är färdigt.

Mvh Patrik



tjena, väldans fint jobb du gör :) ett tips när du skall "skrapa" underredsmassa är att du skaffar en tryckluftsdriven huggmejsel på typ biltema. den kostar typ 150 spänn men det är det lätt värt. kan ju säga att det tog 3 timmar totalt för mig men huggmejseln att få bort varenda liten gnutta underredsmassa :)
Det kunde du inte kläckt tidigar??? :lol:
Nu när jag skrapat färdigt allt 8) Tack ändå för tippset
Luffarn
Posts: 34
Joined: Mon Aug 22, 2011 9:23 pm
Location: Borås

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by Luffarn »

Image
Påbörjat slipning av bakluckan

Image

Image
Här tog slipen slut så fick köra resten med vinkelslip och stålborste där för denna skillnad.

Image

Image
Så nu var bakluckan klar.
Luffarn
Posts: 34
Joined: Mon Aug 22, 2011 9:23 pm
Location: Borås

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by Luffarn »

Image

Image

Image

Image

Hämtade några av delarna från lackering idag. Det blev bättre än förväntat.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by rolwig »

Blir så fint när man får allt målat!
/Roland/
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by Bjulle2 »

Fantastisk fin renovering!!

Tänkte höra mig för, vad för slags verktyg du använt för skrapning av isoleringsmattorna? Är i den fasen just nu, fått bort en del, men går trögt. Tips?

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by Arne »

Varmluftspistol eller gasolbrännare och så en skrapa.
AVG
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Volvo Amazon -65 Renovering från grund.

Post by Bjulle2 »

Arne wrote:Varmluftspistol eller gasolbrännare och så en skrapa.
Tack för tips! Blir till o investera i en varmluftspistol då kanske ;)
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Post Reply