Page 1 of 1

Tvåtums avgassystem

Posted: Thu Apr 19, 2012 4:46 pm
by gudu
Hej
Mitt avgassystem har en fruktansvärd resonans, förmodligen får man en hörselskada efter några timmar på motorväg.

Det är på två tum och väldigt likt det sportsystem som en större amazonreservdelssäljare har på sin hemsida. Men krökarna verkar vara egensvetsat ihopplock. Den bakre dämparen står det simons på den främre under kupegolvet kan kallas cigarr.

Här på forumet kan man läsa att cigarren inte är särskilt bra flödesmässigt och eftersom orginalsystemet bara har en dämpare funderar jag på att byta ut cigarren mot ett rakt rör.
Då får jag en dämpare som original och dessutom långt bak, bredvid tanken, som en del trimmare förespråkar.

Vad tror ni om detta, räcker den kvarvarande dämparen?

Ändrar jag bara denna sak blir det i så fall ett bra prov på cigarren. Bilen går nu relativt enkelt upp i astronomiska 130 (helt teoretiskt 8) ).

Re: Tvåtums avgassystem

Posted: Thu Apr 19, 2012 5:05 pm
by granfot
Jag kör med bara en dämpare bakom axeln, och det fungerar. Men jag lider också av resonans som jag inte haft möjlighet att titta på än.

Med 130 hoppas jag du menar hästar? :) (Om inte motorn i övrigt är original.) Min är lätt bondtrimmad, och 120/130 är marschfart, 170 gick utan större bekymmer. :)

Re: Tvåtums avgassystem

Posted: Thu Apr 19, 2012 7:37 pm
by gudu
130 är max marschfart, helst med hörselskydd. Motorn ör original förutom förgasaren som ju är till 140. Men din toppfart har jag en bit kvar till.
Har du fästet och klamman vid växellådan?

Re: Tvåtums avgassystem

Posted: Thu Apr 19, 2012 10:42 pm
by granfot
Ahh, ja är den original så är nog 130 det högsta man kan lida med. :)

Hrm, tror faktiskt inte att jag har något fäste vid växellådan, även om jag läst om det någonstans. Får kolla på det, det kanske är därför som jag har resonans i systemet.

Ska nog försöka krypa under bilen och kolla på det där imorgon, vore skönt att slippa bröt-ljudet när man ligger på motorväg.

Re: Tvåtums avgassystem

Posted: Fri Apr 20, 2012 1:42 am
by Nalletill1000
Det jag misstanker din bil lider av kallas pa Engelska drone och har ar en id'e om hur man kan bota fenomenet http://forum.britishv8.org/read.php?6,30215

Re: Tvåtums avgassystem

Posted: Fri Apr 20, 2012 4:22 pm
by gudu
Ja något liknande. Om jag bankar på det märket jag att det fin en tydlig egenfrekvens, det är lite stämgaffel över det.
. En del av denna svängning försvann när jag slipade av en del svetsar som gjorts där rörbitar klämts ihop på vanligt sätt.

En
Först ska ta bort fästet jag gjorde i somras vid svänghjulskåpan och sätta dit den senare typen som sitter vid växellådan. Det borde ge kortare längd som kan svänga så den borde börja låta vid högre varvtal. Nu börjar den låta vid ca 85 och hela vägen upp till 130 men på slutet är det lite lägre.

Sedan blir det blir nog att jag försöker ta bort cigarren, en anna sak jag hört kan vara viktig är att avgasröret slutar efter kofångaren. Annars kan det bli resonansfenomen under bilen. Hm när jag nu tänker på det, det satt en sista rörstump av klenare dimension i slutet som jag tog bort eftersom den var klenare...

Re: Tvåtums avgassystem

Posted: Sun Apr 22, 2012 7:59 pm
by gudu
En provkörning gav att på trean lät det förskräckligt mellan 60 och 80 sedan blev det tyst från avgasröret och motorn tog över symfonin.
  • Efter helgens experiment kan jag meddela att byte till originalfäste vid växellådan hjälpte en del.
    Att förlänga röret bakom kofångaren ändrade ingenting.
    Cigarren satt verkligen fast! Blir att fortsätta med detta en annan gång.
Lite tankar om resonansen. När jag fäste längre bak blev fria längden kortare och mindre oljud. Originaldämparen sitter mitt på avgasröret, framför bakaxeln. Mitt rör har först en cigarr och intill tanken en bakre dämpare. Kanske cigarren inte bryter ljudvågorna utan de kan gå ända bak till bakre dämparen och det är därför det blir sådant oljud. Det ringer fortfarande om man slår på cigarren.

Det skulle då kunna vara bättre att ta bort cigarren och flytta dämparen till framför bakaxeln ungefär som original. Vad tror ni?

Re: Tvåtums avgassystem

Posted: Sat May 12, 2012 2:21 pm
by Devil
Jag skulle nog montera en passande oval 2,5" dämpare under baksätet(där original främre dämp sitter) och en rund 2,5" längst bak. Med 2,5" dämpare på 2" system blir det lite dovare och mulligare ljud. Vill du höras sätter du den ovala bak och struntar i nån under baksätet 8)

Re: Tvåtums avgassystem

Posted: Mon May 14, 2012 11:38 am
by gudu
Oval dämpare kanske vore något i nästa steg för bra är det inte än.

I nuläget har jag kastat cigarren dit den hör hemma och istället byggt rakt rör till bakaxeln och där satt den lilla simonsdämparen och sedan utan dämpare hela vägen bak. Som original fast grövre, med liten perforerad genomflödesdämpare och utan gnistsläckare.

Det dämpar förvånansvärt bra, knappt högre än innan. Ljuddämpar en original gnistsläckare tro?
Enligt dem som varit bakom bilen under färd låter det vackert!

Till det negativa är att resonanserna finns kvar om än i lägre omfattning. Undrar om den verkligen bara kommer ifrån avgasröret?
En överraskning är att den snarare går långsammare nu än innan ombyggnationen. En böj blev lite skarp vid bakaxeln, tändsystemet är inte i topptrim eller mottryck i den lilla dämparen är några teorier. För det sista eller förra talar att det är svårt få det tätt i skarvarna mellan rören.

Målet är så tyst som möjligt med minsta möjliga mottryck i svenska hastigheter.

Re: Tvåtums avgassystem

Posted: Mon May 14, 2012 11:39 am
by gudu
Oval dämpare kanske vore något i nästa steg för bra är det inte än.

I nuläget har jag kastat cigarren dit den hör hemma och istället byggt rakt rör till bakaxeln och där satt den lilla simonsdämparen och sedan utan dämpare hela vägen bak. Som original fast grövre, med liten perforerad genomflödesdämpare och utan gnistsläckare.

Det dämpar förvånansvärt bra, knappt högre än innan. Ljuddämpar en original gnistsläckare tro?
Enligt dem som varit bakom bilen under färd låter det vackert!

Till det negativa är att resonanserna finns kvar om än i lägre omfattning. Undrar om den verkligen bara kommer ifrån avgasröret?
En överraskning är att den snarare går långsammare nu än innan ombyggnationen. En böj blev lite skarp vid bakaxeln, tändsystemet är inte i topptrim eller mottryck i den lilla dämparen är några teorier. För det sista eller förra talar att det är svårt få det tätt i skarvarna mellan rören.

Målet är så tyst som möjligt med minsta möjliga mottryck i svenska hastigheter.