B21/B23/B230 + Automat rakställt i Amazon 1966, hjälp!
Posted: Thu Apr 19, 2012 5:41 pm
Nu var det ju så att jag planerat det här motorbytet sen jag köpte bilen dock tänkte jag mig att det skulle ske långt framöver men nu har min B18 med stående Zenith börjat knacka nå fruktansvärt helt plötsligt.
Jag ska åka imorgon och hämta en 240 från 1985 med förgasare och automat så frågorna börjar redan här:
* Vet att det är en förgasarmotor men vilken? Står 111hk på blocket.se
* Är det en BW55 eller AW71 låda?
* På en 240 1985 är det väl wire till hastighetsmätaren? När byttes det till el i 240 respektive 740?
Mina planer var då att plocka motor växellåda kylare växellådstunnel balk gaspedal främre kardan osv. så man får allt man behöver. Tanken var att rakställa motorn och jag har tråg och pump från en B20 liggandes redan.
Antar att man måste tillverka egna motorfästen, eller stämmer dom från B18?
När man har lös växellådan från motorn så borde det väl gå att släppa lådan från sprängkåpan och bara borra nya hål, den blir ju ändå centrerad iochmed att centrumhålet blir detsamma eller är det något annat förutom just lådan som ska stämma mot sprängkåpan?
Kommer växellådan hamna så högt upp att man måst höja värmepaketet eller funkar det ändå?
Kommer original fläkt att rymmas mellan motor och kylare eller blir det elvariant framför?
Mycket frågor men jag vill vara hyfsat beredd på sånt som kan gå snett innan jag kör igång i helgen..
Mvh Jonathan
Jag ska åka imorgon och hämta en 240 från 1985 med förgasare och automat så frågorna börjar redan här:
* Vet att det är en förgasarmotor men vilken? Står 111hk på blocket.se
* Är det en BW55 eller AW71 låda?
* På en 240 1985 är det väl wire till hastighetsmätaren? När byttes det till el i 240 respektive 740?
Mina planer var då att plocka motor växellåda kylare växellådstunnel balk gaspedal främre kardan osv. så man får allt man behöver. Tanken var att rakställa motorn och jag har tråg och pump från en B20 liggandes redan.
Antar att man måste tillverka egna motorfästen, eller stämmer dom från B18?
När man har lös växellådan från motorn så borde det väl gå att släppa lådan från sprängkåpan och bara borra nya hål, den blir ju ändå centrerad iochmed att centrumhålet blir detsamma eller är det något annat förutom just lådan som ska stämma mot sprängkåpan?
Kommer växellådan hamna så högt upp att man måst höja värmepaketet eller funkar det ändå?
Kommer original fläkt att rymmas mellan motor och kylare eller blir det elvariant framför?
Mycket frågor men jag vill vara hyfsat beredd på sånt som kan gå snett innan jag kör igång i helgen..
Mvh Jonathan