Tänkte höra vad ni har för åsikter kring karosspassning på tidiga bilar. Hur var det i början när man byggde amazoner, var det mycket justering, passning och lite si och så med passform tro?
Min 58 har t ex väldigt lättstängd och fin vänster bakdörr. Går lätt igen med fin klang men har väldigt liten spalt mot bakskärmen. Hittar inget som tyder på att den skulle vara baksmälld. På andra sidan är spalten lite större. I överlag när jag tittar på dörröppningar och liknande så känns det som att det är lite mer "handbyggt" än t ex min 63a.
Är min bil konstig eller har ni samma uppfattning som jag om de tidiga bilarnas karosser?
Karosspassning tidiga bilar?
Karosspassning tidiga bilar?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Karosspassning tidiga bilar?
Min 57 och 58an har dålig passform på framdörrarna,och höger nedre kanten på bakluckan.båda bilarna har samma fel,men på 57an är det fixat vid bakluckan.
Re: Karosspassning tidiga bilar?
De tidigaste Amazonerna tillverkades i lundbyfabriken medan de senare i torslandaverken, vet inte om det kan ha någon betydelse?
Volvo P1200VB 1958
Re: Karosspassning tidiga bilar?
Torslandaverken byggde första karossen i augusti 1961 enligt Wikipedia.
Dock tror jag att passningen hade förbättrats tidigare än så. De allra tidigaste bilarna hade ju en hel del problem med läckage och vindbrus. Justeringar gjordes säkert efter hand i produktion.
Dock tror jag att passningen hade förbättrats tidigare än så. De allra tidigaste bilarna hade ju en hel del problem med läckage och vindbrus. Justeringar gjordes säkert efter hand i produktion.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969