Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Eleganten »

Kände att det va dags med en liten presentation av min Amazon. En 68a med tio ägare på nacken. Bytte till mig denna mot en Golf II här om sommaren. Helt standard ljusgul med "läderbrun" inredning. Relativt rostfri med lite småhål på de vanliga ställena samt att dörrarna är helslut i botten.

Planen som jag har är ett lagom bygge. Lite lägre markfrigång, takhöjd m.m.

Lite bilder från när bilen kom hem.
Image
Image
Image
Image

Första ingreppet som föll mig in var att få stil på framblinkersen. Bort med det gamla å dit med ännu äldre fast i reproduktion.

Klassiska ingreppet försänkt Cadillac -59 bakljusglas i transparant vitt.
Image

Nästa blev att få ordning på åkhöjden. Receptet blev Mercedes W123 framfjäder kapad till hälften i fram. Samt gamla framfjädrarna kapad 3/4-varv monterade i bak.
Resultatet blev detta. Bör påpekas att bilen rullar på 14tums Plymouthfälgar. Passar bättre till den lilla karossen som Amazonen är.
Image

Gav mig på fronten efter det och lite kapa-svetsa-spackla senare så hade vi lite roligare här oxå.
Image

Ytterligare lite plåtmeckande så har vi rundat hörnen på huven oxå. Samt petat i Opellyktor i pottorna.
Image

Här en liten översiktsbild efter lite tillfällig lackering.
Image

Just nu så står bilen i garage för bland annat taksänkning och service.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by 123GT »

Välkommen till forumet ! :)
Trevligt kustomstuk på projektet och smaken är ju delad, men jag tycker du fick till fronten bra ! Om du fullföljer och det blir "Lite lägre takhöjd" får du gärna ta mycket bilder och lägga upp här, säkert flera som är intresserade! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Richard.kl »

Låter riktigt spännande de här :) Lycka till:)
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by granfot »

Haha, du har samma färg som min, och den ser nästan lika illa ut också. :P (Jaja, din är förmodligen i bättre skick än min.)

Snyggt jobbat, du är grym med plåt får man väl säga (om inte allt är byggt av spackel. )

Lycka till och fortsätt posta bilder!
Gyllenberg

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Gyllenberg »

Ta mycket kort på taksänkningen! Riktigt sjysst stuk du fått till än så länge, men snälla inte mattsvart va? En sån här förtjänar en riktig lack
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Eleganten »

123GT wrote:Välkommen till forumet ! :)
Trevligt kustomstuk på projektet och smaken är ju delad, men jag tycker du fick till fronten bra ! Om du fullföljer och det blir "Lite lägre takhöjd" får du gärna ta mycket bilder och lägga upp här, säkert flera som är intresserade! :)
/ sven
Tack å bock. Ingreppet "operation hatthöjd bort" är inlett och snart avslutat. Dock kommer inte bilder över detta dyka upp förrän bilen är ute på vägarna igen. Detta är för att hålla mina nyfikna bekanta lite mer nyfikna.. :)


Richard.kl wrote:Låter riktigt spännande de här :) Lycka till:)
Tackar ödmukast.


granfot wrote:Haha, du har samma färg som min, och den ser nästan lika illa ut också. :P (Jaja, din är förmodligen i bättre skick än min.)

Snyggt jobbat, du är grym med plåt får man väl säga (om inte allt är byggt av spackel. )

Lycka till och fortsätt posta bilder!
Lite bättre skick bör väl hållas med om, även fast det finns rost på sina ställen här med. Nån mästerplåtslagare ska jag nog passa mig för att ta som titel! Men övning ger färdighet, och öva kommer jag få göra till dödagar om jag börjar kika på mina andra bilar i vagnparken. Bilder kommer!


Gyllenberg wrote:Ta mycket kort på taksänkningen! Riktigt sjysst stuk du fått till än så länge, men snälla inte mattsvart va? En sån här förtjänar en riktig lack
Som innan, bilder kommer. Just nu är den bara rollad med försvarets mattsvart för att få den lite mer enhetlig. Spånar på kulör, men den blir nog inte mattsvart. Åkte förresten förbi din amazon häromdan, skönt häng på bakdelen på den!
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Gyllenberg

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Gyllenberg »

Eleganten wrote:Som innan, bilder kommer. Just nu är den bara rollad med försvarets mattsvart för att få den lite mer enhetlig. Spånar på kulör, men den blir nog inte mattsvart. Åkte förresten förbi din amazon häromdan, skönt häng på bakdelen på den!
Okej, låter ju bra det!

Jasså? Ja just nu är det lite zigenarstuk på den men har inte hunnit lägga nå mer energi på utseendet sen motorn börja knacka men var ute och provkörde ikväll med nya motorn och lådan och allt verkar bra så snart kan man börja slipa och spackla och kapa lite fjädrar osv.
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Eleganten »

Dags för en liten uppdatering. Nu när premiärvisningen av bilen i sitt taksänkta läge är gjort så upphör deklassificeras hemligstämplingen en aning.

En bekant citerade en låttext en gång när vi kapade ner rutramen på hans Plymouth-projekt. Ända sen dess så har textraden etsat sig fast var gång man lägger vinkelslipen mot karossen. "The first cut is the deepest" (Cat Stevens)

Det ska räknas i tum sägs det. Men på mitt måttband fanns endast den metriska skalan. Så 50mm A-stolpe ser ut så här!
Image

En kupé med extrem hatthöjd kan se ut nånting sånt här. Notera även förstärkningarna som är insvestade i dörrgångarna.
Image
Image

Löst tak. Kapade ut bakrutan separat.
Image


Lite provmontering. Bakrutan ses här fortfarande kvar på sin ursprungliga plats.
Image


Sen inpassning av bakrutan och lite flytkontroll.
Image
Image
Image
Image


Här är bakrutan uppfäst och även B-stolparna har hittat tillbaka.
Image

Lite spanarbilder. Tacksamt med stort garage, slippa rulla ut bilen för att kolla på avstånd. Har ju glömt att berätta för er att det har flyttat in ett par Opel-baklyktor dessa är från Rekord 58-60
Image
Image

Instrumentbrädan som var i fint okapat skick var jag på väg att annonsera bort mot en i sämre. Då jag ändå skulle göra förändringar i den. Men nu blev så inte fallet eftersom forumet verkade sakna en Köp&Sälj-del och ha flera ställen att hålla rätt på samt att bekosta en blocket annons var inte på tal. Så fram med rondellen här med! Fler bilder på detta hade jag inte för tillfället men det blir lite andra reglage och former på brädan kan jag meddela.
Image

Bjuder även på lite jämförelsebilder. Bilen bredvid är kompisens fyrdörring i orginalhöjd. Fick även akutlåna en uppsättning hjul, eftersom mina fälgar är skodda med dubbdäck för tillfället.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Nästa steg i processen är spackel och färg. Samt göra klar instrumentbrädan.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Presley »

Coolt bygge! Och blev ju bara bättre och bättre ju mer man scrollade ner. Älskar bakdelen, blinkers, fronten.. Allt :wink:

Detta kommer följas!
Gyllenberg

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Gyllenberg »

Blev riktigt bra med taksänkningen och rekord baklyktor har även jag spanat på, blev ju skitsnyggt!
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by xorox_88 »

asså satan va klockrent det blev med taksänkingen dock så kan baklyktorna diskuteras, skulle ha sett bättre ut om du körde med det shoebox baklysen eller bara sänkt in dom gammal :)
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Eleganten »

Presley wrote:Coolt bygge! Och blev ju bara bättre och bättre ju mer man scrollade ner. Älskar bakdelen, blinkers, fronten.. Allt :wink:

Detta kommer följas!
Värmande ord må jag säga! Det tackar vi för.

Gyllenberg wrote:Blev riktigt bra med taksänkningen och rekord baklyktor har även jag spanat på, blev ju skitsnyggt!
Börjar själv bli mer å mer nöjd över jobbet. Men kan vara att man var så less på att ha den garagerad utan att kunna åkt något.

xorox_88 wrote:asså satan va klockrent det blev med taksänkingen dock så kan baklyktorna diskuteras, skulle ha sett bättre ut om du körde med det shoebox baklysen eller bara sänkt in dom gammal :)
Hade du tänkt ställa shoeboxlysena då eller lägga dem som på Forden(detta var lite halvt borträknat då en klubbmedlem redan gjort detta på sin Amazon)? Sänka in dom gamla var aldrig på tal då det är gjort på 95% av alla ombyggda Amazoner. Plus att jag lärde ju ha något som passade bakkofångarn :wink:


Nuvarande status är byta främre rör avgassystem. Ty det som satt var enligt tidigare ägare "besiktningslagat". Detta gick tvärt av på vägen från Fjärd100 i lördags. Sen hände nånting med bromsarna, man får pumpa ut backarna i bak. Troligen en justering eller nåt som gett upp då inte heller handbromsen vill vara med i leken helt.
Annars så är det rutor, spackel, inredning och färg som står på dagordningen.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Gyllenberg

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Gyllenberg »

Förresten du lämnade väl taket intakt, hur gjorde du med stolparna? Var du tvungen att snitta upp för att vinkla in dom?
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Eleganten »

Gyllenberg wrote:Förresten du lämnade väl taket intakt, hur gjorde du med stolparna? Var du tvungen att snitta upp för att vinkla in dom?
Taket är intakt sånär som på att det är lite kortare i bak då bakrutans nya lutning snodde lite plats uppåt. Stolparna är bara tvingade med lite kraft (spakblock och pelardomkraft), så inga snitt mer än den biten som kapats ur. Detta är nog mest för att jag inte sänkt taket så mycket. Sen för att vindrutans välvning är lite olika uppe till nere så är övre rutbågen lite utpressad(framåt) oxå, även detta medelst våld. Sänker man mer så kanske man lär snitta hörn och sära övre rutkanten från övriga taket för att få det riktigt bra.

(Off-Amazon-Parentes till ämnet taksänkning: Polarn va förbi å ville ha hjälp att få ner taket på antingen en 4dr Dart -69 eller en 142 -71.)
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by John »

Mycket snyggt bygge blev en väldigt bra med taksänkningen :D
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Post Reply