Page 1 of 1

Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Sun Apr 29, 2012 1:50 pm
by Dyngklumpen
Hej!

Har bytt kamaxel och renoverat topp och förgasare. nu när allt är ihopskruvat får jag ingen fart på motorn.

När jag skruvade ihop allt var:
Markeringen på kam och vevalxeldrev var mitt emot varandra samtidigt som rotorn pekade på sträcket på fördelaren och ettans cylinder var i högsta läget.

Har ställt ventilerna enligt metoden: väger 1:an justera 4:an, väger 4:an justera 1:an, väger 2:an justera 3:an, väger 3:an justera 2:an. (0.4 kall motor)

Har ingen kompmätare, men det känns bra och "lagom tungt" när jag drar runt motorn för hand.


Finns det ngn bra grundinställning för tändningen vid uppstart, tex hur lång till höger/vänster om markeringen på fördelaren ska rotorn vara?

Jag har gnista på alla tändkablar enligt stroboskopet. (är ensam och har svårt att kolla gnistan direkt på tändstiftet)

har bara fått en liten "puff" hur förgasaren.. sedan helt dött.

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Sun Apr 29, 2012 2:01 pm
by A-masen
Sitter fördelaraxeln rätt? Spåret för drivklackana skall sitta 35° vriden medurs från motorns längdriktning. Och den går att vända 180° fel också. Drivklackarna på axeln sitter inte i centrum. Se bild.
Image
Dom skall sitta på den halvan som är mot motorblocket.

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Sun Apr 29, 2012 2:39 pm
by Dyngklumpen
Så här ser det ut nu

Först ett kort på föedelaren, sedan hur axeln ligger. jag "nollade" (remskivan på vevaxelns skala visar 0) motorn innan jag tog bort grejjorna.

Är det rätt eller fel?


Image

Image

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Sun Apr 29, 2012 3:06 pm
by A-masen
Med en enkel syftning och en gradskiva tycks du ha ungefär 50° på din fördelaraxel. Jag utgår ifrån att motorn är nollad i fotografiögonblicket.
Strecket för ettans tändläge och cylinder, på fördelarkanten, samt rotorn skall i princip peka 90° från motorns längdriktning när motorn är nollad.

Som grundinställning för tändläget gäller väl 10° f.ö.d. Vid inställning med stroboskop gäller 21 - 23° f.ö.d vid 1500 varv/min och bortkopplad vacuumslang. Detta gäller för B18 A. Med B 18 D gäller 22 - 24° f.ö.d. För B20 A gäller samma sak. Skulle du ha en B20 B så är det 10° f.ö.d. vid 700 - 800 varv, med bortkopplad vacuum.

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Sun Apr 29, 2012 3:44 pm
by QV
Dyngklumpen wrote:jag "nollade" (remskivan på vevaxelns skala visar 0) motorn innan jag tog bort grejjorna.

Är det rätt eller fel?
Det är 50% chans att det blir rätt om man ställer motorn på "0"

Det lät på din beskrivning att du gjorde rätt vid ihopmonteringen men bara för att vara säker så får du ta bort ventilkåpan och kolla att ventilerna på ettan "väger" (stängda) när vevaxeln står på noll. Då blir det rätt.

Du har 0,4 i brytaravstånd?
fördelaren går moturs.

/Janne

kolbiten i mitten på fördelarlocket är kvar?

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Sun Apr 29, 2012 4:18 pm
by Dyngklumpen
SKa kolla upp noggrannare i morrn, nu tappade jag orken när jag insåg att det rinner bensin ur spjällaxeln ut förgasaren.. allt är nytt i förgasaren så jag måste lista ut vad jag missat eller vad som är fel.

Får kolla på lite sprängskisser ikväll med en öl!

men motorn på noll, kolv 1 i topp och ventilerna stängda på ettans cylinder och att rotorn pekar mot sträcket i fördelaren, då ska allt vara rätt monterat iaf om jag fattat allt rätt?

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Sun Apr 29, 2012 7:34 pm
by Harry Dahl
Det är lite lurigt att få i den korta axeln med drevet på rätt sätt, dels ska spåret hamna i rätt position, dels ska axeln gå i spåret i oljepumpens axel. Man kan få försöka några gånger innan den hamnar på rätt plats. På bilden ser det ut som om drevet ligger högt i "hålet". Är du säker på att axeln har gått ner i oljepumpen korrekt? Med en skruvmejsel kan man vrida oljepumpens axel så att axeln med drevet går in ordentligt. Om man vet vad man gör så kan axeln och fördelaren placeras hur som helst, problemet blir bara att fördelarens vaccuumdosa kommer att ta i motorblocket om inte axeln med drevet (och därmed fördelaren) placeras i rätt position

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Sun Apr 29, 2012 8:17 pm
by Dyngklumpen
den var inte riktigt nedtryckt på bilden. men satt i kuggarna (åkte upp en bit när jag lyfte fördelaren. Fick dra motorn lite fram o tebax för att få den att hoppa i oljepumpen igen.

ska ge mig på skiten igen efter att jag fixat förknasaren. hoppas att motoroldies har grejjor på hyllan då det ligger nära mig.

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Sun Apr 29, 2012 8:21 pm
by Dyngklumpen
QV wrote:
Dyngklumpen wrote:jag "nollade" (remskivan på vevaxelns skala visar 0) motorn innan jag tog bort grejjorna.

Är det rätt eller fel?
Det är 50% chans att det blir rätt om man ställer motorn på "0"

Det lät på din beskrivning att du gjorde rätt vid ihopmonteringen men bara för att vara säker så får du ta bort ventilkåpan och kolla att ventilerna på ettan "väger" (stängda) när vevaxeln står på noll. Då blir det rätt.

Du har 0,4 i brytaravstånd?
fördelaren går moturs.

/Janne

kolbiten i mitten på fördelarlocket är kvar?

Jag tror det va 50% som felade.. när jag nollade motorn så var inte ventilen på ettan stängd. snurrade ett varv och lyfte fördelar axeln ett halvvarv så det stämde. ettans kolv i övre läge.. ventilerna stängda, rotorn pekar på märkningen på fördelaren och remskivan på noll.

då m,åste det ffs vara rätt? sedan insåg jag att det började rinna bensin på sidan av förgasaren.. så jag hann inte testa igen.

Ngn som kan ge en "hint" om hur jag ska ställa rotorn i förhållande till markeringen på fördelaren? 1cm till höger om sträcket?

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Sun Apr 29, 2012 9:52 pm
by Dieseltroll
Dyngklumpen wrote: Ngn som kan ge en "hint" om hur jag ska ställa rotorn i förhållande till markeringen på fördelaren? 1cm till höger om sträcket?
Vrid motorn så att markeringen vid remskivan pekar på ~13 grader f.ö.d. sedan ska fördelaren vridas så att rotorn pekar på strecket vid 1:ans tändkabel. Bara du är i närheten av rätt så kommer motorn att starta, men den kommer gå dåligt... Vi hade nyligen en labb på skolan där vi testade olika tändinställningar på en SAAB-motor :twisted: Och den gick att köra mellan 0 och 40 grader f.ö.d. vid 2500 varv

Vill man så kan man koppla en lampa mellan plus och brytaren, sen vrider man motorn dit man vill ha gnistan och vrider på fördelaren tills lampan slocknar. Där kommer gnistan! Kom bara ihåg att rotorn snurrar moturs...

Hoppas det löser sig och lycka till imorgon!

// M

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Tue May 01, 2012 3:20 pm
by Arne
Kom ihåg att rotorn ska snurra motsols och tändföljden är 1, 3, 4, 2.

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Tue May 01, 2012 3:49 pm
by Hasse63
Verkstadshandboken säger allt :wink:

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Thu May 10, 2012 8:31 pm
by Dyngklumpen
Har fått igång motorn,

felet var att trots tankesmedjan vid ihopmonteringen så lyckades jag med bedriften att vända skiten ett halvt varv fel.. 20år´s frånvaro av mekande sätter sina spår. gissar att jag tappade alla hjärnceller i frustrationen så jag inte kollade att ventilerna var stängda när allt var ihopmonterat med i nollat läge.

Bra tips att ställa remskivan på 13grader o ha roton peka på sträcket för cylinder 1. att jag inte kom på det själv...

och till min stora glädje var ventiltickandet som bortblåst! ny kamaxel, lyftare och inslipade ventiler gjorde susen!

Nu ska allt ställas in bara vädret blir lite bättre.


BTW.. minns inte om man skulle efter-dra toppen efter varmkörning.. göra eller inte göra?

Tackar för alla goa tips!

Re: Motor startar inte efter hopmontering

Posted: Fri May 11, 2012 9:01 pm
by Hasse63
Lossa topplocksbultarna (spänningen) efter varmkörning och dra sen till 10kg