Relä hel/halvljus

Moderatorer
Post Reply
maarcus
Posts: 72
Joined: Wed Jul 23, 2008 5:12 pm

Relä hel/halvljus

Post by maarcus »

Jag har lite problem med hel halv ljuset. Helljuset fungerar när jag kör på ljustutan, men annars är det helt dött. Har bytt fotomkopplaren, ska ta och byta relä nu. Men vilken av reläerna är för hel och halv? Två sitter på innerskärmen och den runda klickar när jag kör på ljustutan, vad gör den andra på skärmen? Relät under instrumentpanelen klickar när jag kör på fotomkopplaren. Måste jag byta båda eller bara den under instrumenpanelen?
Amazon -66
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Relä hel/halvljus

Post by knilsknilsson »

Den andra på skärmen är för backljuset :)
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Relä hel/halvljus

Post by A-masen »

Du har inget relä för hel och halvljus. Det är fotomkopplaren som skiftar det. Det enda reläet i sammanhanget är till ljustutan, men med den kan du inte växla något ljus. Om du kör på halvljus och drar i spaken, så lyser både hel och halvljuset.
Läs igenom det här: http://volvoamazonpictures.se/guides/In ... ontakt.pdf

Detta betyder inte att du måste modifiera din omkopplare, men du får nog lite mer grepp om funktionen.
maarcus
Posts: 72
Joined: Wed Jul 23, 2008 5:12 pm

Re: Relä hel/halvljus

Post by maarcus »

Men vad gör relät som sitter under instrumentpanelen?
Amazon -66
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Relä hel/halvljus

Post by A-masen »

Jag har bläddrat igenom här: http://www.malartorp.com/amazon/el/ELSCHEMA12VOLT.PDF Och kan inte se något annat relä som är kopplat till ljuset.
Schemorna är sorterade efter chassienummer, inte årsmodell. Gå in på det chassienummer som gäller för din bil och kolla.

Det enda relä som finns under instrumentbrädan är ju blinkrelät, men det skall inte ha någon inverkan här. Sedan kan det ju vara någon tidigare ägare som har gjort en egen koppling ( :evil: ) med ett extra relä. Så det får du i så fall utreda. Det skulle ju i alla fall i teorin kunna vara en felkälla.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Relä hel/halvljus

Post by QV »

Med risk för att bli idiotförklarda men.

Du har dragit ut ljusomkopplaren. Kan låta som en oförskämd fråga men kommer man från en modern bil där allt sker automatiskt så....
I detta läge skall du ha hel eller halvljus lysandes.
växling sker med fotomkopplaren.
ljustutan skall fungera i "alla" lägen så länge batteriet ger kraft.

/Janne

Fungerar Parkeringsljuset
Lyser kontrollampan för helljus, bör vara mörkt ute för att det skall synas
vad har du för chassienummer, ljust helljuset har en ny koppling vid chassie 84600
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply