Page 1 of 1

Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Mon May 14, 2012 6:34 pm
by Gusten-37
Har en bakaxel med utväxling 4:10 skulle ha en 4:56 den är svår att hitta på när håll.
Fråga går det att flytta över innehållet ( hela klumpen ) i kardanen från en PV axel utväxling 4:56 till en amazonaxel. Är det mycket justeringar som behöver att göras?

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Tue May 15, 2012 8:16 pm
by Arne
Om du har en Amazon -66 eller äldre så är det lättaste att hitta en bakaxel från en B16 Amazon som har 4,56:1 utväxling. Det går att byta inkromet ur en PV med 4,56:1 utväxling men då måste du ta ur en äldre B16 PV. Observera att det finns två fabrikat av bakaxlar till PV och Amazon, den ena är ENV och den andra är Spicer. Har du en Amazon av årsmodell -67 eller nyare passar inte inkromet.

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Wed May 16, 2012 11:42 am
by Kalle
Nog kunde väl sporten ha 4:56 även med B18?

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Wed May 16, 2012 4:15 pm
by QV
Ja en Amazon med OD har 4:56 från fabrik.

/Janne

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Wed May 16, 2012 7:23 pm
by Arne
Eller 4,30:1

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Thu May 17, 2012 11:23 am
by Gusten-37
Ja sporten har 4.56 , men tyvärr så har bakaxeln bytts för ett antal år sedan av dåvarande ägare.
så när jag kollade nu så var det en 4:10 som satt i den.

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Sat May 19, 2012 7:02 pm
by Arne
Det ska inte vara några bekymmer att köra med 4,10:1 + od. Din Amazon kommer att orka med det också, dessutom får du ner motorvarvet betydligt vilket innebär tystare gång och lägre bränsleförbrukning.

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Wed Jul 18, 2012 7:52 pm
by Stoffe
Volvo 240 med OD har 3,73:1 i bakaxelutväxling, nyare J-typ M41 är ju samma överväxel som de allra flesta M46 växellådor. Det fungerar alltså utmärkt med 4,10:1. Något som däremot inte är rekommenderat är att ha 3,15:1 i bakaxeln kombinerat med OD eller överväxel som det oxå heter. Den kombinationen har jag provat och jag är inne på min tredje M46 växellåda som gått sönder i just överväxeln. Den går helt enkelt inte att lägga i längre. Enligt SVIS gubbarna så går det alldeles för tungt med just min kombination, kan vara bra att veta. De rekommenderade inget högre växlat än 3,73:1 heller även om det kanske kan funka bra.

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Wed Jul 18, 2012 10:09 pm
by Torbo
Gusten-37 wrote:Har en bakaxel med utväxling 4:10 skulle ha en 4:56 den är svår att hitta på när håll.
Fråga går det att flytta över innehållet ( hela klumpen ) i kardanen från en PV axel utväxling 4:56 till en amazonaxel. Är det mycket justeringar som behöver att göras?
Hvorfor ikek 4,1 - utveksling? jeg skulle gjerne hatt det på min Duett og PV!

Jeg har tenkt det samme som deg, men motsatt. Og jeg har oppjustert flere differnsialer, på 70-tallet o noen senere, så det går bra, men noen triks er greit å vite om om man ikke har originalmalene.
Bla. a. går ut fra merking av den som tas ut i forhold til merking på den som skal inn. Differansen er differansen i shims.
Og måle ut nøyaktig med blåfarge og måleur hører også med til jobben, pliss mange timer, da dette er vanskeligere utenVolvos spesiall maler/verktyg..

Jeg skulle helst hatt 3,73 i min Amazon, fra en volvo 240, der ahr jeg 4,1 nå og den skulel hatt lavere turtall over 100 km/t...

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Thu Jul 19, 2012 9:56 am
by Stoffe
Det är jätteskönt att sänka varvtalet i högre hastigheter, man får en mycket mer körbar bil då som dessutom blir tystare. På bekostnad att den inte accelererar lika bra förstås. T ex 3,15:1 gör att man får en jätteseg bil, men den blir bränslesnål vilket jag prioriterar.

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Sun Jul 29, 2012 12:09 pm
by Gusten-37
Har bytt till ny utväxling 4:88 för den går som klassic rally och då blev det ett mycket högt vinande ljud sedan plockades den ner och bytte alla lager , men det vinande ljudet är kvar.
Bytet har gjorts enl. alla regler.

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Posted: Sun Jul 29, 2012 10:55 pm
by Torbo
Hvis den hviner etter justringene er gjort riktig og du har brukt blåfarge, kan det være bøyde tenner i pinjongen. Har vært borte i det en gang...
Det kan oppstå når man kjører fra grus til asfalt og tennene får "slag"....
Ikek ukjent på f.esk. chrysler