läcker kylarvatten

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
elmoron
Posts: 20
Joined: Mon Aug 15, 2011 11:37 am

läcker kylarvatten

Post by elmoron »

Hej!
har en amazon kombi med b20 i.
varje gång ja ska köra med den så är det en fläck med vatten under bilen.
har kollar alla slangar å dom är hela och åtskruvade och så ser ja att de rinner lite vatten längs med med motorn, men jag kan inte se var vattnet kommer ifrån.
är det någon som har en aning. kan det va för mycket vatten i systemet?

tackam för svar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: läcker kylarvatten

Post by QV »

Är det för högt tryck i systemet så skall det gå ur via påfyllnadslocket till expantionskärlet.
Är detta lock "tätt" så blir slangarna i bilen hårda. (jämför med en annan bil/Amazon)
Sprängde en slang på S??b 9K en gång på grund av detta fel. Intresant när huven lyfter en cm i bakkant med ett POOOF och ånga kommer fram men inget hörs på motorgången. Att något var fel råde det igen tvekan direkt......

För att hitta läckor under bilen så läger jag en uppfläkt kartong under bilen efter att jag har parkerat den. Då ser man var dropparna kommer ifrån.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
elmoron
Posts: 20
Joined: Mon Aug 15, 2011 11:37 am

Re: läcker kylarvatten

Post by elmoron »

men jag ser var det rinner lite nånstans men inte var det kan komma ifrån. det är på sidan av motorn det kommer från. kan det läcka från topplocket?
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: läcker kylarvatten

Post by John »

Ja det kan läcka från toppen kan vara skev topp eller att topplocks packningen har gått. Var så på en 740 jag hade förr den hade gått varm så toppen hade slagit sig men b20 är inte lika känsliga då det är gjutjärn i topparna inte aluminium som på nyare motorer
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: läcker kylarvatten

Post by 940 »

sönderrostad frostplugg???
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: läcker kylarvatten

Post by rolwig »

Du skriver inte på vilken sida av motorn det kommer från. På min var röret under grenröret rosthål i, rann bara efter jag hade hade kört så länge det var tryck i systemet, det var svårt att se eftersom jag har dubbla förgasare.
/Roland/
elmoron
Posts: 20
Joined: Mon Aug 15, 2011 11:37 am

Re: läcker kylarvatten

Post by elmoron »

Det är på den sidan som grenröret sitter på och det kan nog också va så att det läcker efter jag har kört den. Det ska ja absolut kolla då. Tack så mycket :)
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: läcker kylarvatten

Post by Jungletime »

Kolla den lilla täckbrickan fram högt upp på blockets högra sida.
Post Reply