Ventilationsruta fram gär inte att öppna.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Ventilationsruta fram gär inte att öppna.

Post by Mackansglt »

Har hittat ett nytt problem på min amma 70:a. Hö fram ventilationsruta går inte att öppna.
Det går inte att vrida runt "handtaget" på rutan så man kommer förbi "låsklacken".
Har inte vågat ta i ordentligt med risk att förstör det helt.
Tips någon?
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ventilationsruta fram gär inte att öppna.

Post by QV »

Det finns en låspinne som håller handtaget. Testa att knacka ur den så kan du ta bort handtaget.

Kommer inte riktigt ihåg hur låsmekanismen som håller handtaget i låst läge men det ser du när handtaget är borta.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Ventilationsruta fram gär inte att öppna.

Post by Torbo »

Det e nok korrosjon inni der, og ved å bende kan bolten inni der knekke. Rustløser og tålmodighet kan hjelpe. Trolig litt varme også men ikke lett det her...
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: Ventilationsruta fram gär inte att öppna.

Post by Kumlamazon »

Eftersom Du har en högerdörr från 68 eller tidigare på Din 70:a har Du också olika utseenden på ventilationsrutornas öppningsmekanism. Skulle tro att Du har en mekanism med en blank "pinne" att öppna med. Den skall tryckas in innan vridning, men det har Du väl gjort? På 69 - 70 är "pinnen" gängad, där skall sitta en greppvänlig grunka av svart plast att ändra läge på före
öppning. Låspinnen som QV nämner är svagt konformad, man ser det knappt. Så slå bort den från rätt håll!

Att den blanka pinnen försvann på 69 - 70 berodde nog på att den gick att trycka in utifrån via glapp i rutan med något hemgjort verktyg om man ville ha en Amma för en kväll att busa lite med.

/Åke
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Ventilationsruta fram gär inte att öppna.

Post by Mackansglt »

Kumlamazon wrote:Eftersom Du har en högerdörr från 68 eller tidigare på Din 70:a har Du också olika utseenden på ventilationsrutornas öppningsmekanism. Skulle tro att Du har en mekanism med en blank "pinne" att öppna med. Den skall tryckas in innan vridning, men det har Du väl gjort? På 69 - 70 är "pinnen" gängad, där skall sitta en greppvänlig grunka av svart plast att ändra läge på före
öppning. Låspinnen som QV nämner är svagt konformad, man ser det knappt. Så slå bort den från rätt håll!

Att den blanka pinnen försvann på 69 - 70 berodde nog på att den gick att trycka in utifrån via glapp i rutan med något hemgjort verktyg om man ville ha en Amma för en kväll att busa lite med.

/Åke
Eftersom jag har en ädre dörr men ventilationsrutan är nog orginal. Den har en svart plast mojäng precis som vänsterdörren har.

Jag skulle visa garagepolaren att det inte fungerade men då gick den öppna hur bra som helst. :? :?

Vad smidigt det vore om alla feal vore lika lätt åtgärdade.

Tack ändå för input.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Post Reply