Montering av original dragkrok -68'

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Johns_123GT
Posts: 4
Joined: Mon May 21, 2012 9:59 pm

Montering av original dragkrok -68'

Post by Johns_123GT »

Hälsningar fra en Dansk i London.

Jag har köpt en begagnad dragkrok från et annat VOC (Volvo Owners club) medlem här i England och sedan fått det blåstrat och powdercoated och begynt montering på min 123 GT årsmodell 1968. Montering med 4 bultar från stötfanger infästningarne var inget problem, men det främra indfäste har jag behov för lite assistans. Hoppas nogon här på forumet kanske vet hur dom skal fastgöras? Som det syns på bilden så är det inte samma model som de två typar dragkrog (VBG och B-O-H) jeg har set omtalt här på Svenska Amazon forumet. Det främre infästet på min dragkrok kan inte fastgöras upp genom bagagegolvet - det sitter längre fremåt och är vinklat så det passar på förstärknings balkan då också panhard staket är monterat.

Min fråga är om någon vet, om man måsta borra rakt igenom balkan (i en ganska snett vinkel upp mot bunden) och då montera dom 4 bultarna (hållen i infästnings platan är 9 mm dia.) som då måsta värre minst 10 cm långa eller är det 4 x själv skärande skruv?

Har ställt samma fråga på VOC forumet men än har inga haft svaret. Ville värre mycket tacksam om någon här kan hjälpa innan jag försöker borra hål....

Hälsninger
John

Image
Image
Image
Image
Johns_123GT
Posts: 4
Joined: Mon May 21, 2012 9:59 pm

Re: Montering av original dragkrok -68'

Post by Johns_123GT »

fler foto - forslag til infaestning mottages gaerne.....


Image
Image
Image
Image
Image
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Montering av original dragkrok -68'

Post by Blomquist »

Någon sådan dragkrok har jag aldrig monterat, men dock något likartat på en Duett.
Hade monteringsanvisning och den gick ut på att man borrade hål tvärs igenom balken,
stoppade in ett par rörstumpar varefter man monterade draget med genomgående bultar
och självlåsande (nyloc) muttrar. Hade inga originalhylsor, så det fick bli just rörstumpar
som jag kapade till exakt samma längd som balken. Hålen till rörstumparna skall passa exakt.

Som du kanske räknat ut handlar det om att man skall kunna dra muttrarna ordentligt
utan att balken ger efter, vilket den annars gör. Självskärande skruvar är INTE tillrådigt.
210 -64, 223 -68
Johns_123GT
Posts: 4
Joined: Mon May 21, 2012 9:59 pm

Re: Montering av original dragkrok -68'

Post by Johns_123GT »

Tusind tack Blomquist. Det var bra information och jag ska se till att få mätt upp balkan och sen köpt rör och bultar som passar.

Mvh
John
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Montering av original dragkrok -68'

Post by Amarace »

Dock är det inget original drag, det är ett eftermarknadsdrag, kommer inte ihåg vad det var tillverkaren hette, men dom gjorde drag till 140 och 240 också, men besynnerlig fastsättning där också.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Post Reply