Droppar olja och luktar i kupen, B18

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Droppar olja och luktar i kupen, B18

Post by Lindh »

Hej! Har nyligen köpt min första amazon, en ljusblå (och ful) fyrdörrars från 1966!
Köpte den direkt ur ladan, (var fortfarande besiktigad så den hade nog inte stått så länge) och körde 9 mil hem, fick dock problem efter några mil då det luktade en del avgaser (eller nåt) inne i bilen. Gummit som tätar vid växelspaken är ganska sprucket så det kommer förmodligen in där, men då avgasröret är till synes tätt så antar jag att dessa gaser kommer från vevhusventilationen? Enligt farsan som körde hem bilen vi färdades dit i framför så bolmade det tydligen rätt ordentligt bakom bilen då det gick tungt i uppförsbackar osv också. Upptäckte även att motorn läcker en del olja när den stod på parkeringen.
I övrigt går den bra förutom någon huttring när man varvar upp ibland (kanske skit i förgasaren eller något, har inte hunnit gå igenom den)

Men frågorna är:
-Vad kan det vara, borde oljeläckaget ha något att göra med bolmandet ur vevhusventialtionen?
-Eller är det rent av naturligt att det kommer så pass mycket avgaser ur vevhusventialtionen att det luktar rejält inne i bilen om man inte har tätt vid växelspaken? (är dock synlig rök när man kör fort och varvar mycket)
-Vet av en reservdelsbil som är min för en billig penning och har en hel del grejer jag behöver till min bil, dock har den b20motorn, passar delar som vevhusventilation (går det att montera sluten ventialation eller vad det heter?) oljepump och allt vad jag kan ha användning för?

Tack på förhand!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Droppar olja och luktar i kupen, B18

Post by QV »

bolmar det om motorn så finns det risk att motorn behöver renoveras. Är det så "slut" att det bolmar så lär det synas på ett kompprov.

När det gäller delar mellan B18 till B20 så är det väll bara röret mellan oljepump och block som måste sitta kvar (förutom ramlageröverfallen då) i rätt block.

/Janne

ja kolvarna passar ju inte, stakarna kan passa eller inte beroende på.
En B20 topp på ett B18 block kanske inte är jättelyckat men det fungerar.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Droppar olja och luktar i kupen, B18

Post by Dieseltroll »

Lindh wrote:Hej! Har nyligen köpt min första amazon...
Vad trevligt att du också fastnat i träsket :D
Lindh wrote:Borde oljeläckaget ha något att göra med bolmandet ur vevhusventialtionen?
Undersökte ni inte varifrån oljeläckaget kom? kan alltid ge nån ledtråd av vad som borde åtgärdas... Att det läcker på utsidan behöver inte betyda att det läcker in i förbränningsrummet..
Lindh wrote:Är det rent av naturligt att det kommer så pass mycket avgaser ur vevhusventialtionen att det luktar rejält inne i bilen om man inte har tätt vid växelspaken?
Nej! Det ska nästan inte komma några avgaser ur vevhusventilationen alls...
Lindh wrote:Passar delar som vevhusventilation (går det att montera sluten ventialation eller vad det heter?) oljepump och allt vad jag kan ha användning för?
Ska du ta oljepumpen från en B20 så se till att du tar tryckröret och sumpen också, annars passar det inte...

Bygga om till sluten ventilation ska inte vara några konstigheter, du behöver oljepåfyllningslocket och en nippel i grenröret från donatorn förutom slangar och oljefällan...

Testa om avgasröret verkligen är tätt, sätt en hand för så hör du om det pyser ut nånstans det inte borde. Rengör och ställ in förgasaren, det är inget avancerat och kommer betala sig nästa gång du vill tanka. Gör ett komp-prov precis som QV föreslog, kommer berätta mycket om hur motorn mår och något behöver göras...

Och glöm inte bilderna! :D

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Droppar olja och luktar i kupen, B18

Post by Lindh »

Tackar för svar, har lagt ut en tråd i Original Showroom om du vill se !
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Droppar olja och luktar i kupen, B18

Post by TVR »

Dieseltroll wrote:Bygga om till sluten ventilation ska inte vara några konstigheter, du behöver oljepåfyllningslocket och en nippel i grenröret från donatorn förutom slangar och oljefällan...
// M
Alla B18 och B20 har inte samma anslutning mellan oljefällan och blocket, åtminstone inte alla årsmodeller. Vet inte riktigt när ändringen gjordes, kan vara så att endast sena B20 som skiljer. Upptäckte det när jag bytte från ett B18 block till ett 1976 B20 block och tänkte köra med öppen vevhusventilation (ja jag vet att det kan tyckas underligt men syftet var att motorn skulle se gammal ut).
Fast det går ju att lösa ändå om man vill...
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Post Reply